Gå til innhold
Arkivverket
Arne Kjell Øverland

Tyding av tekst knyttet til utflytting i Aukra sokn 1883

Recommended Posts

Arne Kjell Øverland

Min oldemor Kristianna Andersdatter Matberg f. 15.9.1858 flytter 11.5.1883 fra Aukra til Molde. I kirkeboka har presten skrevet om medbrakte attester.

Utflyttingen finnes her 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060522160399.jpg
https://media.digitalarkivet.no/kb20060522160399

Jeg har prøvd å tyde noe selv, men sliter med teksten.

Attest af 9.11.83 meddelt saaledes; født 15.9.58, døbt 18.10.s.A., conf. 17.8.73 (tekst som ikke er tydet).... 

forgjeves eftersøgt i Kirkebyens Afdes.o. Ægteviede og fav ikke bunden v. offent. ægteskapsløfte i Akerø; oppgiven at være udflyttet 11.5.d.A fra Akerø til Molde, for at tjene; Naademidlene har hun (??) som de fleste benyttet; intet Ufordelagtigt om hendes Vandel mig bekjendt

Fint om noen kan hjelpe meg med å få tyde hele teksten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
Legger inn lenken .

Øverst på venstre side.

Møre og Romsdal fylke, Nord-Aukra (Aukra) i Aukra, Ministerialbok nr. 560A05 (1878-1917), Utflyttede 1883-1886, Side 456

Permanent bilde-ID: kb20060522160399

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Attest af 9.11.83 meddeelt saaledes:
Født 15.9.58, døbt 18.10. s[amme] A[ar], conf. 17.8.73, (om Vidnesb[yrd]; se Afdel[ing] o[ver] Confirm[ander]); forgjæves eftersøgt i Kirkebogens Afdel[ing] o[ver] Ægteviede, og s.e.v[?] ikke bunden v[ed] offentl[ig] Ægteskabsløvte i Akerø; opgiven at være udflyttet 11.5. d. A. fra Akerø til Molde, for at tjene; Naademidlerne har hun, som de Fleste, benyttet; intet Ufordeelagtigt om hendes Vandel mig bekjendt.-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne Kjell Øverland

Tusen takk for hjelpen begge to. Til orientering så ble hun senere gift i Molde med min oldefar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.