Gå til innhold
Arkivverket

Asbjørg Brynjulfsdatter, Sjøfar Sigurdssons kone, en virkelig person eller oppspinn?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

I kilometervis med tidligere utgitte ting om Østbyætta kan man lese at Sjøfar Sigurdsen på Østby av den etter hvert kalte Rosensverdætta skal være gift med ei Asbjørg Brynjulvsdatter, som igjen skal være ei datter av en Brynjulv Gunnarsson Kusse til Samsal og Sigrid Bårdsdatter som skal være av Dyre Sevaldsen ætt.

 

 

Jeg har gått igjennom NST de siste 25 åra og støvsugd internett, og funnet ut at alle kopierer videre, men ingen endelige forklaringer.  Et bevis på denne ekteskapsinngåelsen skal være at Sjøfar Sigurdsens sønnesønn Hr. Bård Rolvsen og hans svigersønn Per Kristensen i 1572 prøvde å innvinne gods i Kirkehole, Hanastad og Sørum. Motparten var Dyre Sevaldsens ætt som vant saken.

 

Og så har vi oppkalling av navnet Brynjulv som dukker opp på Sjøfars sønn.

 

 

Er det noe sted dette er diskutert og bekrefta, avkrefta, sansynliggjort. Skulle gjerne visst dette, for hvis det bare er reint oppspinn, må jeg få dama ut av slektstavla mi en gang for alle.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn,

 

Forskningsstauts er fortsatt at Sjøfar Sigurdsson ektefelle ikke kan kildebelegges. Hypotesen er at han skal være gift med en datter av Brynjulv Gunnarson (Samsal-ættene). Dette er redegjort for av Per Reidar Christiansen i dennes artikkel "Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene" (NST XXXV, hefte IV), s. 421ff.

 

Etter det jeg kan se er hypotsen basert på 4 forhold (A) Østby-ætta (ved Herr Bård Rolvssons og dennes arvinger) sitt forsøk på innvinne jordegods på 1570-tallet, gods som forble blant Dyre Sevaldssons etterkommere og arvinger, ( B ) Antatt oppkalling på Brynjulvnavnet i Østby-ætta, ( C ) eierskap i Dalen i Fåberg og (D) godsdistribusjonen i skiftet på Ramstad i 1556. Anført Arbeid, s. 422-423.

 

Christiansen nevner ikke noe fornavn på denne hyptetiske Brynjulvsdatteren, så Asbjørg må være gjettverk. En gjetning som trolig er basert på tilstedeværelsen av det noe særegne fornavn Asbjørg blant barna til Rolv Sjøfarsson i Østby (n. 1487-1499).

 

Denne sistnevnte Asbjørg Rolvsdotter (n. 1556) ble som kjent stammor for blant annet Eikergrenen av Østbyætta, idet hennes datter Rønnaug Aslaksdotter (n. 1572) ble inngift på Hoen på Eiker. Dette i den grad Rønnaug kan godtgjøres å være mor til bl.a. Pål Knive, Ola Hoen og Guri Bastøy. Det finnes jordegods som støtter en slik formodning. Blant annet skatter Guri Bastøy av gods som kan spores tilbake til skiftet på Ramstad i 1556.

 

Så inntil kildebelegg kan finnes, så bør "Asbjørg Brynjulvsdotter" utgå av alle ane- og stamtavler.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Are. Da vet jeg det og hun forsvinner som et lyn ut av tavla mi. :) :) Da fant jeg stedet det var behandlet også.

 

 

Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.