Gå til innhold
Arkivverket

Stod bygdebok? Trenger hjelp med foreldrene til Nils Johansen & Petternilla Pedersdatter


Dave Peterson
 Del

Recommended Posts

Hei! 

Jeg lurer på om det står noe i bygdebok som gjelder Stod, Egge, området? Siden jeg bor i Minnesota har jeg ikke tilgang på norske bygdebøker på nettet. (Blant annet, gårder Qvam, Gjevran)     

 

Litt av en nøtt her...Jeg prøver å finne mer om tipp x 3 oldeforeldrene mine Arnt Nielsen og fruens (Christina/Kristine/Kristin Andersdatter) foreldre. Her finns Arnt i 1801 folketelling:  http://digitalarkivet.arkivverket.no/en-gb/ft/person/pf01058461001095 
Arnts far står som Niels Qvam (gårdnavn) og moren som Petternilla Pedersdatter.  
Arnt og Christina hadde flere barn da de bodde på Gjevran/Gjevranspl. (Stod). 
Jeg har funnet 4 barn (Ananias, Sivert, Pauline, og Karen Margrethe) 

Jeg tror Beitstad er fødestedet til Arnt - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4PQ-TMK

I 1832 viede står det at Arnts far het Nils Johansen og Christinas far het Anders Einersen.  
https://media.digitalarkivet.no/kb20070927680593 

Jeg håper at det er mulig å finne mer om foreldrene til Nils og fruen & Anders og fruen - kanskje bygdebok trengs?

Jeg har lett mye og går tom for ideér. Jeg fant 19 feb 1792 viede til Niels og Petternilla, men ikke noe til annet enn de to: 
https://media.digitalarkivet.no/kb20070927660101 
 

Forresten, jeg har lagt dette ut her også men til nå ingen svarer.  http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=1702

Takk pa forhånd for hjelp! 
Dave Peterson 
Riverton, Minnesota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg lurer på om det står noe i bygdebok som gjelder Stod, Egge, området? Siden jeg bor i Minnesota har jeg ikke tilgang på norske bygdebøker på nettet. (Blant annet, gårder Qvam, Gjevran)     

 

Litt av en nøtt her...Jeg prøver å finne mer om tipp x 3 oldeforeldrene mine Arnt Nielsen og fruens (Christina/Kristine/Kristin Andersdatter) foreldre. Her finns Arnt i 1801 folketelling:  http://digitalarkivet.arkivverket.no/en-gb/ft/person/pf01058461001095 

Arnts far står som Niels Qvam (gårdnavn) og moren som Petternilla Pedersdatter.  

Arnt og Christina hadde flere barn da de bodde på Gjevran/Gjevranspl. (Stod). 

Jeg har funnet 4 barn (Ananias, Sivert, Pauline, og Karen Margrethe) 

Jeg tror Beitstad er fødestedet til Arnt - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4PQ-TMK

 

I 1832 viede står det at Arnts far het Nils Johansen og Christinas far het Anders Einersen.  

https://media.digitalarkivet.no/kb20070927680593 

Jeg håper at det er mulig å finne mer om foreldrene til Nils og fruen & Anders og fruen - kanskje bygdebok trengs?

 

Jeg har lett mye og går tom for ideér. Jeg fant 19 feb 1792 viede til Niels og Petternilla, men ikke noe til annet enn de to: 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070927660101 

 

Forresten, jeg har lagt dette ut her også men til nå ingen svarer.  http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=1702

 

Takk pa forhånd for hjelp! 

Dave Peterson 

Riverton, Minnesota

 

Angående den Arnt  du har funnet.

 

Arnt Nielsen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
8 July 1798
BEITSTAD, NORD TRONDELAG, NORWAY
residence:
 
Beistad, Nord-Trondelag, Norway
father:
Niels Holt

 

Nord-Trøndelag fylke, Beitstad (Solberg), Namdalseid  (Eid, Elda, Ås), Malm (Kirkreid) i Beitstad, Ministerialbok nr. 741A01 (1722-1815), Kronologisk liste 1798, Side 199
Permanent bilde-ID: kb20070927660124
 

 

---

 

En bror Isach?

Isac Nielsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
1797
 
christening:
 
BEITSTAD, NORD TRONDELAG, NORWAY
death:
1797
 
residence:
1797
Beistad, Nord-Trondelag, Norway
father:
Niels Holt

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vielsen til Niels Johansen og Petronilla Pedersdatter.

Brudgommen står som Soldat Niels Johansen Ronæs.

Nord-Trøndelag fylke, Beitstad (Solberg), Namdalseid  (Eid, Elda, Ås), Malm (Kirkreid) i Beitstad, Ministerialbok nr. 741A01 (1722-1815), Kronologisk liste 1792, Side 176
Permanent bilde-ID: kb20070927660101
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel gården Ronæs i 1801.

 

1801-telling for 1727 Bedstaden

 

Amt Prestegjeld Sokn Gard/hus 103 Nordre Trondhiem Bedstaden Bartnæss Ronæs   Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn

 

1857

* Thorberg Danielsen Huusbonde 30 Begge i 1ste ægteskab Bonde, gaardbruger, selvejer og dragon corporal M 

 

1858

  Marithe Olsdtr Hans kone 32 Begge i 1ste ægteskab   K 

 

1859

  Daniel Thorbergsen Deres børn 8     M 

 

1860

  Ole Thorbergsen Deres børn 5     M 

 

1861

  Johan Benjamin Thorbergsen Deres børn 2     M 

 

1862

  Marithe Thorbergsdtr Deres børn 11     K 

 

1863

  Thomas Olsen Tjenestefolk 19     M 

 

1864

  Lavina Pedersdtr Tjenestefolk 25     K 

 

1865

  Karen Ericsdtr Tjenestefolk 18     K 

 

1866

* Ranni Pedersdtr Kone 80 Enke efter 2det ægteskab Kaarkone K 

 

1867

  John Thomassen Tjenestefolk 22     M 

 

1868

  Michael Olsen Tjenestefolk 9     M 

 

1869

* Peder Olsen Mand 58 Begge i 1ste ægteskab Kaarmand M 

 

1870

  Marithe Mortensdtr Hans kone 56 Begge i 1ste ægteskab   K 

 

1871

  Gurue Arntsdtr Tjenestepige 22 Ugivt   K 

 

1872

* Marithe Mentzdtr Kone 70 Enke efter 1ste ægteskab Huusqvinde uden jord, men nydende kaar i penge av en anden gaard K 

 

1873

* Amfind Johansen Mand 46 Begge i 1ste ægteskab Inderst, som har jord av gaarden M 

 

1874

  Gertrude Sivertsdtr Hans kone 36 Begge i 1ste ægteskab   K 

 

1875

  Johan Amfindsen Deres børn 9     M 

 

1876

  Carl Magnus Amfindsen Deres børn 6     M 

 

1877

  Sivert Amfindsen Deres børn 3     M 

 

1878

* Ola Taraldsen Huusbonde 47 Begge i 1ste ægteskab Bonde, gaardbruger og selvejer M 

 

1879

  Ingeborg Henricsdtr Hans kone 46 Begge i 1ste ægteskab   K 

 

1880

  Henric Olsen Deres børn 22 Ugivt   M 

 

1881

  Tarald Olsen Deres børn 20   National soldat M 

 

1882

  Guttorm Olsen Deres børn 13     M 

 

1883

  Marithe Pedersdtr Tjenestefolk 47     K 

 

1884

  Johanna Johnsdtr Tjenestefolk 29     K 

 

1885

  Anna Olsdtr Tjenestefolk 24     K 

 

1886

  Marithe Ingebrigthsdtr Tjenestefolk 17     K

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011727&gardpostnr=103&merk=103#ovre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far het Niels til fornavn,ble farsnavnet til Niels sine barn Nielsen eller Nielsdatter.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far het Niels til fornavn,ble farsnavnet til Niels sine barn Nielsen eller Nielsdatter.

Akkurat!  Takk.  Det som jeg trodde var rart (eller litt artig) var etternavnet til Arnt står med 2 s-er (Nielssen) og til Johan bare 1 s (Nielsen).    

 

Jeg håper at det er mulig å finne faren til Niels og fruen sin far.  Det står i deres veide Niels Johansen og Petternilla Pedersdatter men jeg ikke har funnet noe ennå som gjelder faren Johan eller faren Peder.  Det er derfor jeg lurer på om det står noe om familien i bygdeboka for Stod.   

 

Takk igjen! 

Endret av Dave Peterson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ikke noen bygdebok for Stod. Jeg vet at det var en bygdebok om husmenn, og at det er lagd noen nyere bygdebøker, men de starter så langt frem i trid at de ikke dekker årene du er ute etter. Nå jeg får pakket ut bygdebøkene mine for Beitstad skal jeg se om jeg kan finne ut om det står noe om besteforeldrne til Arnt der.

Endret av Anne Hildrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ikke noen bygdebok for Stod. Jeg vet at det var en bygdebok om husmenn, og at det er lagd noen nyere bygdebøker, men de starter så langt frem i trid at de ikke dekker årene du er ute etter. Nå jeg får pakket ut bygdebøkene mine for Beitstad skal jeg se om jeg kan finne ut om det står noe om besteforeldrne til Arnt der.

 

Mange takk, Anne Hildrum!   Jeg er ikke helt sikker men det virker for meg denne Niels og fruen flyttet  en del ganger om jeg har funnet riktige personen.  Han var trolig Niels Johansen Ronæs da han giftet seg, Niels Ystmarken da datteren Anne Margarethe ble født i Beitstad 1792, Neils Stamnæs da sønnen Johan ble født 1794.  Neils Holt da sønnene Isac (1797)  og Arnt (1798) ble født i1798 i Beitstad.  Så dukker han (og familien) opp som inderste på Qvam, Egge/Stod in 1801 folketelling.  Puh, om samme mann, tror ikke han klarte pakke ut kofferten.   :)   Men alvorlig talt hadde de nok et hardt liv.  

 

Tusen takk for hjelp!  

 

 

Endret av Dave Peterson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noe jeg fant her om dagen mens jeg søkte på nettet fant jeg noe som gjelder Stod som  ser litt lovende ut.  Desverre har jeg ikke tilgang på de på nettet.   Må undersøke videre jeg.  

 

Bygdebok for Stod, Kvam og Egge, v. 1 av Skjei, J. (2006)  og

Bygdebok for Stod, Kvam og Egge, v. 4A av Lyngstad, R. (20017)   Kvam parish (part)

Jeg antar det finnes flere men jeg har ikke funnet noe annet.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nyere bygdebøker, men de går ikke så langt tilbake hvis jeg husker rett. Jeg har disse bøkene, men de er ikke pakket ut enda etter at jeg flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nyere bygdebøker, men de går ikke så langt tilbake hvis jeg husker rett. Jeg har disse bøkene, men de er ikke pakket ut enda etter at jeg flyttet.

Takk igjen, Anne Hildrum.  Det er bra du har peiling på saken.   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg kan vel oppdatere litt på status angående bygdebøker for Stod: Bind I omhandler allmennhistorien fram til 1660, bind II allmennhistorien 1660 - 1860, og så er det tre bøker for Kvam sogn og Følling sogn, bind IV a - b - c, utgitt i 2007 - 2012 - 2015, som omhandler all bosetning fra 1500-tallet til nåtid. For tiden arbeider jeg med første bind for Forr sogn, som vil omhansle gårdene fra Forr til Nordfjellet. 

 

Når det gjelder gårdene i Egge sogn, som f.eks Kvam (gården finnes også i Kvam sogn) og Gjevran er det nok noe fram i tid at de blir trykket, men det er jo absolutt mulig å lete etter svar på div spørsmål allikevel.

 

mvh Roger Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Roger.   Jeg har ikke kommet meg videre enda når det handler om Nils og Petternilla så jeg setter pris på inlegget ditt!   

 

mvh

Pete

(Dave P)

 

 

Jeg kan vel oppdatere litt på status angående bygdebøker for Stod: Bind I omhandler allmennhistorien fram til 1660, bind II allmennhistorien 1660 - 1860, og så er det tre bøker for Kvam sogn og Følling sogn, bind IV a - b - c, utgitt i 2007 - 2012 - 2015, som omhandler all bosetning fra 1500-tallet til nåtid. For tiden arbeider jeg med første bind for Forr sogn, som vil omhansle gårdene fra Forr til Nordfjellet. 

 

Når det gjelder gårdene i Egge sogn, som f.eks Kvam (gården finnes også i Kvam sogn) og Gjevran er det nok noe fram i tid at de blir trykket, men det er jo absolutt mulig å lete etter svar på div spørsmål allikevel.

 

mvh Roger Lyngstad

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.