Gå til innhold
Arkivverket

Nye slektninger i Rakkestad og Eidsberg.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Ved å kikke litt i Eidsberg bygdebok, fikk jeg noen nye aner.

 

Jeg fant tilbake til Halvor Torsteinsen Elsnes i Eidsberg og kona Ingeborg Hansdatter.

 

 

Ingeborg var datter av Hans Torsen Elsnes, død 1713, og kona Ingeborg Østensdatter, død 1703. Disse vet jeg ikke noe om. Noen som kjenner disse. Kan tyde på at de er innflyttere.

 

 

Om Halvor Torsteinsen vet vi han var fra Vagelstad under Sandåker i Rakkestad. Under selveiere under Elsnes får vi vite at hans far var Torstein Larsen Vagelstad, som igjen var eldste sønn av Jøran Mikkelsdatter, en etterkommer av Hans Buer (Enebakk?), tidlig 1600. Hun hadde søstrene Berte Mikkelsdatter med sønnene Halvor Svendsen Brattvåltveit i Os, Rakkestad og Ole Svendsen Buerbakken i Os, Rakkestad, samt ei datter som blei mor til Halvor Olsen Smalhuset under Børud i Skiptvet, og Marte Mikkelsdatter.

 

 

Noen som kjenner til disse slektene?

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som er i besiddelse av Rakkestad bygdebok eller i nærheten av denne, og kan gi meg litt fra denne. Den er ikke så lett å få tak i i ferien.

 

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Halvor Christophersen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening:
31 May 1739
Eidsberg, Østfold, Norway
residence:
Eidsberg, Østfold, Norway
father:
Christopher Halvorsson
mother:
Ragnil Tollevsdr
?

 

 

Han er sønn til Kristoffer Halvorsen og Ragnhild Tollefsdatter Melleby i Rakkestad ja. Og sønnesønn av Halvor Torsteinsen Elsnes i Eidsberg. Og oldebarn av Torstein Larsen Vagelsrud under Sandåker i Rakkestad.

 

TSK.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nei, det er det nok ikke. Det finnes nemlig ingen bosettings- og slektshistorie for Rakkestad. Ennå. Første bind kommer til jul i år inneholdende sentrumsområdet. Dessverre fant ikke politikerne midler til å kunne fortsette, og har avsluttet prosjektet.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nei, det er det nok ikke. Det finnes nemlig ingen bosettings- og slektshistorie for Rakkestad. Ennå. Første bind kommer til jul i år inneholdende sentrumsområdet. Dessverre fant ikke politikerne midler til å kunne fortsette, og har avsluttet prosjektet.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

 

Ahhh. Det visste jeg ikke. Jeg var overbevist om at det hadde kommet for lengst. Tusen takk skal du ha for opplysningene. Vet du hvor man kan få bestillt denne boka når den kommer ut??

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal gis ut i kommunal regi, så jeg vil tippe på at den etter hvert kan bestilles gjennom Rakkestad kommune.

 

Rakkestad lokalsamling ("Underhuset") har vært og er svært sentrale i dette bygdebokarbeidet. Om du ikke har gjort det, ville jeg kontaktet dem. I tillegg til samlingen finner du her også en gruppe frivillige ildsjeler ledet av Eva Bjørnstad. Det er slettes ikke umulig de kan ha materiale/kunnskap som kan være til hjelp for deg. Det står litt om dem her: http://www.rakkestad.kommune.no/rakkestad-lokalsamling-underhuset.5619413-173709.html

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.