Gå til innhold
Arkivverket

Ukjent far - August Løchting, Elverum


Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Dette er en ideell problemstilling for DNA-testing, se andre emner (DNA i slektsforskning) på dette forumet for flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ideell problemstilling for DNA-testing, se andre emner (DNA i slektsforskning) på dette forumet for flere opplysninger.

Og hvem ville du da teste? En må jo nytte kildene og dette bør ikke være komplisert for rutinerte slektsgranskere. Elverum midt på 1800-tallet har gode kilder. Jeg skal se på dette når nettene blir lange og kulda setter inn. Nå er sommeren herlig! Jeg har aldri brukt DNA-testing og for meg er det for kommersielt. Det er nok av databaser og andre nice to have ting som vil tjene penger på din hobby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem ville du da teste? En må jo nytte kildene og dette bør ikke være komplisert for rutinerte slektsgranskere. Elverum midt på 1800-tallet har gode kilder. Jeg skal se på dette når nettene blir lange og kulda setter inn. Nå er sommeren herlig! Jeg har aldri brukt DNA-testing og for meg er det for kommersielt. Det er nok av databaser og andre nice to have ting som vil tjene penger på din hobby!

 

Alle tilgjengelige primærkilder bør selvfølgelig benyttes, men jeg ville allikevel ikke avskrevet bruken av DNA testing. Et interessant eksempel på dette har blitt dokumentert av Trond Bækkevold fra Elverum. Hans artikkel finner man her: http://www.norwaydna.no/y-dna/nar-ikke-alt-er-som-man-tror/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elverum hadde og har fortsatt en militærleir, Terningmoen. Uansett, det som Astrid (#29) skriver er nokså interessant med hensyn på å finne eventuelle etterslektsmedlemmer og gjøre en DNA test med.

 

Det var forøvrig en annen August Løchting i Elverum. Han var nevø til Ole Pedersen Løchting, som August Løchting (Løwing) vokste opp hos. Denne August Løchting var f. 1865 og var gift med Olea Tepstuen. De fikk tre barn født mellom 1889 og 1894. Altså før August (f. 1882) ble født.

Endret av Jan Søstuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei

 

Jeg er direkte ane til August Løchting. Har tatt DNA test i MyHeritage. Ved gjentatte anledninger har jeg fått DNA treff på diverse Løchtinger. Disse er jeg i slekt med fra Oline. Min teori er at en av Løchtingene er far til August, men det har vært holdt hemmelig. Oline hadde barn med fire forskjellige menn. Det må ha vært knyttet mye skam til dette. Kanskje er det derfor Augusts far fremstår anonym overalt?

 

mvh Alex Rosén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.