Gå til innhold
Arkivverket

Halvor Sørensen f ca 1799 Rådelsbråten


Else-A. J. Lillefuhr
 Del

Recommended Posts

gift med Berthe Halvorsdatter Åsnes, Solør, Hedmark f ca 1803 giftet seg 14 aug 1821, Hof, Hedmark, Vet ingen ting om foreldre og søsken. Har funnet 6 barn født mellom 1822-1840. Kan noen hjelpe meg? Her er linken. Par nr 29. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9161&idx_id=9161&uid=ny&idx_side=-129

Endret av Else-A. J. Lillefuhr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Et skritt videre. Du vet ikke noe mer om denne familien. Hvor jeg har det navnet fra, kan jeg ikke si akkurat nå, men jeg skal finne det ut. Da gjenstår å finne Berte sine foreldre og søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Berthe skal ha vært født i Åsnes finnes det kun en kandidat:

 

Berthe Halvorsdatter født 1801 på Schybak i Åsnes av foreldrene Halvor Knutsen og Anne Maria Arnesdatter og barnet ble døpt i Våler kirke 12.07.1801.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren Halvorsen er nok en som ble døpt 13.05.1798 i Åsnes kirke, men presten hadde nok ikke noen god dag, for foreldrene er satt som Søren Arnesen Østbye og Marte Hansdatter. Solør Slektshistorielag har rettet farens navn til "Halvorsen" i deres avskrifter av kirkeboka.

 

Foreldrene:

 

Søren Halvorsen døpt 29.09.1767 i Åsnes kirke (sønn av Halvor Arnesen Skybakmoen og Berthe Sørensdatter) ble gift med Marthe Arnesdatter døpt 28.07.1762 i Hof kirke (datter av Arne Olsen Østmoe og Olea Erichsdatter).

 

De søsknene til Søren Halvorsen som jeg har funnet:

 

Ole døpt 01.01.1791 i Åsnes (død ung?).

Dorthe døpt 26.10.1794 i Åsnes.

Berthe døpt 25.01.1801 i Åsnes.

Ole døpt 26.01.1806 i Åsnes.

Anne døpt 04.09.1808 i Åsnes.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren Halvorsen er nok en som ble døpt 13.05.1798 i Åsnes kirke, men presten hadde nok ikke noen god dag, for foreldrene er satt som Søren Arnesen Østbye og Marte Hansdatter. Solør Slektshistorielag har rettet farens navn til "Halvorsen" i deres avskrifter av kirkeboka.

 

Foreldrene:

 

Søren Halvorsen døpt 29.09.1767 i Åsnes kirke (sønn av Halvor Arnesen Skybakmoen og Berthe Sørensdatter) ble gift med Marthe Arnesdatter døpt 28.07.1762 i Hof kirke (datter av Arne Olsen Østmoe og Olea Erichsdatter).

 

De søsknene til Søren Halvorsen som jeg har funnet:

 

Ole døpt 01.01.1791 i Åsnes (død ung?).

Dorthe døpt 26.10.1794 i Åsnes.

Berthe døpt 25.01.1801 i Åsnes.

Ole døpt 26.01.1806 i Åsnes.

Anne døpt 04.09.1808 i Åsnes.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

 

 

Det er vel Halvor som er født i 1798 og ikke Søren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe mer om søsken til Halvor? Eller hvor jeg kan finne mer om foreldre og besteforeldre?


Vet du noe mer om søsken til Halvor? Eller hvor jeg kan finne mer om foreldre og besteforeldre?


Vet du noe mer om søsken til Halvor? Eller hvor jeg kan finne mer om foreldre og besteforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende det står noe om disse folkene i bygdebøkene for Åsnes? De er ikke digitaliserte men kan fjernlånes på biblioteket - dette blir på litt feil sted i Åsnes enn der jeg holder på med i slektsforskning.

 

Alle kirkebøkene for gamle Hof (Hof, Åsnes og Våler) har Solør Slektshistorielag skrevet av, og de kan du få kjøpt i bokform fra dem. Lette å finne frem i, og da er det enkelt å finne frem i orginalen. Bøkene er bra, men den første som begynner i 1701 er meget mangelfull, for han som var prest den gang var ingen utpreget kontormann.

 

Ps. Skulle også gjerne ha vist hvor du fikk det fra dette Rådelbråten navnet. Tror jeg har det meste om Rådelsbråten både på Våler Finnskog og den delen som ligger på svensk side i Norra Finnskoga, men jeg har aldri støtt på noen Søren Halvorsen der. Det fantes noen Halvorer der, men det var senere.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som står i Hof kirkebok 1750 til 1789:

 

Barn av Halvor Arnesen Skybakmoen og Berthe Sørensdatter:

 

1. Arne født på Skybak og døpt 26.05.1760 i Åsnes.

2. Søren født på Skybak og døpt 24.09.1767 i Åsnes.

Ingen flere barn er registrert på disse foreldrene.

 

Barn av Arne Olsen Østmoe og Olea Erichsdatter:

 

1. Ole født på Østmoe og døpt 25.12.1756 i Hof.

2. Ole født på Østmoe og døpt 09.04.1758 i Hof.

3. Erich født på Østmoe og døpt 05.01.1760 i Hof.

4. Marthe født på Østmoe og døpt 28.07.1762 i Hof.

5. Johanne født på Østmoe og døpt 05.02.1764 i Åsnes.

6. Ole født på Østmoe og døpt 01.03.1767 i Hof.

7. Ole født på Østmoe og døpt 15.10.1769 i Hof.

8. Marthe født på Østmoe og døpt 02.02.1772 i Hof.

Her var det nok stor barnedødlighet.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk. Letingen etter etterkommere er nå i full gang

 

Endret av Else-A. J. Lillefuhr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.