Gå til innhold
Arkivverket

Skilsmisse mellom Anne Sophie Olsdatter og Nils Magnusen (Ekman) ca 1830?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Enke Anne Sophie Olsdatter og Gartnerdreng Nils Magnusen giftet seg 1818 i Aker kirke. I 1829 finner jeg en attest i Garnisonsmenighetens minesterialbok der det står at Anne Sophie er utflyttet til Vestby og:"skal være separ.(ert) 1824 fra sin mann og er iøvrigt mig ubekjendt da hun allerede i 4 år har opholdet sig i Hølen". Jeg finner henne ikke som død i kirkeboken for Vestby.

Nils Magnusen finner jeg først igjen i kildene i 1838, da  enkemann og gartner Nils Magnusen gifter seg med piken Margrethe Petersdatter i Nes kirke (Flekkefjord). Det står ingenting om at han er blitt skilt fra sin 1. kone. Jeg vet derfor ikke om han forble separert frem til sin (eks)kones død, eller om de skilte seg. Er det noen kilder som kan kaste lys over dette spørsmålet?

 

Cecilie

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk skal du ha.

Jeg har funnet noe mer opplysning om gartner Nils Magnusen, som kanskje har noe med saken å gjøre.

En notis i "den Norske Rigstiende" 2. feb 1824 fra Kristiania sivile skifterett datert 2. feb 1824 står  gartner Magnus Nilsens bo i en oversikt over falittbo. Kan dette ha noe med separasjonen å gjøre?

18. aug 1829 står det i Christiania intelligenssedler står det en notis om det vil bli holdt offentlig auksjon i gartner Nils Magnusens logi hos undertoldbetjent Bakke i Opsloe etter begjæring av prokurator Randklev, underskrevet Stabek 11. aug 1829. Denne auksonen ble ikke gjennomført, så trolig klarte Nils å gjøre opp for seg. Men dermed antar jeg at Nils og Anne Sophie ikke bodde sammen i 1829, og trolig ikke hadde gjort det de siste 4 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.