Gå til innhold
Arkivverket

Leonard Grønbech 1901-1977 Alversund, Nordhordland, hvem var han?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

På Dis Norges gravminner finner jeg Leonard Grønbech 18.07.1901 - 03.07.1977 død i Alversund, Nordhordland.

 

Ved skifte/dødsmelding får jeg vite at han var enkemann etter Magdalena Karlsdtr. Høidal 30.07.1899 - 28.09.1969.

 

Jeg finner ham ikke ved 1910 tellingen, trolig fordi han der var registrert med farsnavn og kanskje feil fødselsdato (ikke ukjent fenomen i 1910 tellingen)

 

Jeg prøver å finne ut hvor han var født, hvem hans foreldre var og eventuelt når/hvor han giftet seg med Magdalena.

 

Ved skifte etter hennes mor i 1941 bodde de da i Gravdalsveien på Laksevåg. Hun sto der oppført som Magda Grønbech.

 

Er der noen som kanskje har kjennskap til denne familien som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 51 her:

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 880/L1141: Klokkerbok nr. 880C03, 1893-1928, s. 92
 

1910: Leonhart Halftansen

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036936002628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halfdan Leonardsen Grønbech ble født på dag måned 1876, i fødested, til Leonhard Adolph Grønbech og Marianne Emilie Leonhardsen Grønbech af Sand (født Johannesdatter).
Leonhard ble født på 17 mars 1847, i Sanne/Sand, Borge, Vestvågøy, Lofoten, Nordland, Norge.
Marianne ble født på 7 juni 1849, i Lyngedal, Borge, Vestvågøy, Lofoten, Nordland, Norge.
Halfdan hadde 9 søsken: Helge Arnold GrønbechLaura Marie Hanberg (født Grønbech) og 7 søsken i tillegg.
Halfdan giftet seg med Rikka Josefine Grønbech (født Rolandsdatter).
Rikka ble født på 4 juli 1875, i Sandø, Borge, Vestvågøy, Lofoten, Nordland, Norge.
De hadde en datter: Kristofa Petrine Albertine Grønbech.
Halfdan giftet seg med Olianna Nikoline Emille Grønbech (født Pedersdatter) på dag måned 1900, i en alder av 24 i giftemål tok sted.
Olianna ble født på 29 januar 1877, i Haukland, Buksnes, Vestvågøy, Lofoten, Nordland, Norge.
De hadde 6 barn: Alfred Olvar Olai GrønbechHelga Lina Hansine Larsen (født Grønbech) og 4 andre barn.
Halfdan giftet seg med Henriette Petrine Grønbech (født Pedersdatter) på dag måned 1918, i en alder av 41 i giftemål tok sted.
Henriette ble født på 27 februar 1889, i Haukland, Buksnes, Borge, Vestvågøy, Lofoten, Nordland, Norge.
De hadde 4 barn: Aslaug Olianne Petrine Lorentzen (født Grønbech) og 3 andre barn.
His arbeidet som yrke.
Halfdan avgikk med døden på dag måned 1923, i en alder av 46 i dødssted.
Han ble gravlagt i begravelsessted.

https://www.myheritage.no/names/halfdan_gr%C3%B8nbech


Går ikke god for basen's innhold!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk begge to for rask respons på mitt tema.

 

Det ante meg at han var oppført med feil fødselsdato i 1910 (1902 og ikke 1901).

 

Da er første del av spørsmålet mitt løst, nemlig hvem han var og hvor han kom fra. Da gjenstår det å finne ut hvor og når ekteskapet ble inngått.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet.

 

Jeg vet nå at de fikk en datter Maria 20.12.1925 i Alversund, men hun døde etter 8 timer. Dette barnet ble født utenom ekteskap. Jeg finner de ikke viet i Alversund 1926 og der stopper kirkeboka. Familien flyttet til Laksevåg i 1930. Ved dødsmeldingen i 1977 er det oppgitt tre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.