Gå til innhold
Arkivverket

Anne Randine Andreasdatter døde i Bergen 1841/41


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Er det mulig å finne fødselsåret til Anne Randine Andreasdatter. Hun var gift med Torbjørn Olsen, men jeg har ikke klart å finne når de giftet seg. Da hun døde står det at hun var Torbjørn Olsens kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt info om Anne Randines sønn og familien for øvrig.

 

Jahn Ludvig Jahnsen f. 08.07.1834, hans mor var Anne Randine Andreasdatter. Anne Randine Andreasdatter dør trolig i 1841. Jahn Ludvig konfirmeres i Lindås kirke 06.10.1850.

 

Her konfirmeres sønnen Jahn Ludvig, men da heter moren Anne Andrine, likevel er det nok snakk om den samme kvinnen?

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050826020749.jpg

 

Her dør Anne Randine

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070228660068.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 2 står det at pårørende var Torbjørn Olsen Lude. Jeg har oppfatet det slik at Torbjørn Olsen var hennes mann. Datteren til Torbjørn Olsen ble satt på landet i 1836 til Radøy, mens datteren og sønnen til Anne Randine ble satt på landet samme år fordi mannen til Anne Randine ble livstidsslave. Var Torbjørn Olsen Lude hennes mann, eller var han bare pårørende?

 

Hvem var denne Torbjørn Olsen Lude, kan hans navn ha vert Torbjørn Olsen Lunde, men at det bare har vert feilskrevet. Ola Johannssen Lunde hadde en sønn ved Torbjørn Olsen f. i 1892. Kan disse to Torbjørn'ene være identiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklger at jeg ikke tok med lenken fra sist jeg tok opp dette med Torbjørn Olsen. Siste innlegg i siste sake, så skrev Lars at kanskje det var feilskrevet første gangen da, Anne, Marthe Malene ble født at moren ble kalt Anne Gurine Andreasdatter, at det skulle være Anne Randine Andreasdatter? Ved dåpen står det at moren var Anne Gurine, ved konfirmasjonene står det at moren til Marthe Malene var Anne Malene.

Kanskje det finnes noe i dokumnetene i skiftet etter Anne Randine om hvem som var hennes barn, eller hvem sine barn som ble satt på landet i 1836.

 

Jeg tror jeg også har et tema om Torbjørn Olsen i det gamle fora, men denne gangen er jeg ute etter om Torbjørn Olsen Lande og Torbjørn Olsen Lude var en og samme person? Og om Anne Randine også var mor til (Anne) Marthe Malene (min tippoldemor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058390017884

Her er Anne Randine i FT 1801. Ved dåpen til Karen i 1824 er Anne Randines foreldre oppgitt til Andreas Jensen og Karen Johannesdatter. https://media.digitalarkivet.no/view/8684/174

Det var også oppgitt at hun da nylig hadde kommet fra Nordland.

 

Edit: men dette hadde vi fra før, i den tidligere debatten og i Svens innlegg over her.

 

Anne Randine var forøvrig almisselem da hun døde, og i dødsmeldingen står det bare henvist til Thorbjørn Olsen Lude som var hennes mann. Jeg finner ikke noen vielse i Bergen, og hvis det er den samme som er moren til Karen og Jahn så må de vel være gift mellom 1834 og 1841 et annet sted.

 

 

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da (Marte) Anne Malene ble konfirmert i 1841 står det at faren var Torbjørn Olsen og moren var Anne Malene. Det står videre at fødselsår er beregnet, men hun ble døpt i Bergen Domkirke i april 1827, men kan den dåpen jeg har fra Domkirken være feil person?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/kf/person/pk00000000608450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har fått info fra Bergen Byarkiv vedk. Fattigvesenet så tyder alt på at Anne Randine Andreasdatter hadde tre barn, Karen, Anne Malene og Jahn Ludvig. Ut fra de protokoller som finnes i fattigvesenet så tyder alt på at Anne Randine er mor til disse tre barna, men at Torbjørn Olsen Lude var bare far til Anne Malene (Marthe Malene), i så fall kan det være en skrivefeil i domkirkens kirkebok fra april 1827. Det merkelige er at det i kirkeboken står at mor til barnet var Anne Gurine Andreasdatter, men denne Anne Gurine het Gundersdatter og ikke Andreasdatter. Jeg ser også at ved flere anledninger så benytter hun Anna Andrine istedenfor Anne Randine Andreasdatter, så mye tyder på at ved dåpen til Anne Malene (Marthe Malene) så blir navnet på moren skrevet feil i kirkeboken. I følge byarkivet blir Anne Randine og Torbjørn Olsen Lude gift en gang i mellom 1827 og 1828.

 

Altså i følge Bergen Byarkiv sine protokoller for fattigvesenet tyder alt på at Anne Randine hadde tre barn med forskjellige menn og at alle ble satt ut på landet da Torbjørn Olsen Lude ble livsslave i 1836. Han satt først i Halden til det ble nedlagt og overført til Akershus festning. Hans videre skjebne er det ingen som vet noe om.

 

Er det mulig å finne noe mer om Anne Randine Andreasdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Anne Randine Andreasdatter døde ble det opplyst at hennes mann var Torbjørn Olsen Lude. Er det mulig å finne ut hvem denne Torbjørn Olsen Lude var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.