Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg ekteskapet mellom Leonard Magnus Halfdansen Grønbech og Magdalene Karlsdtr. Høydal?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Leonard(t) Magnus Halfdansen Grønbech født 18.07.1901 på Borge i Nordland død 03.07.1977 Alverstraumen var gift med Magdalena (Magda) Karlsdtr. Høidal f.30.07.1899 på Høidal i Kinn og død 28.09.1969 i Alverstraumen.

 

Jeg har lett etter vielsen i alle databasene for Bergen og Nordhordland (+ noen til) uten å finne dem.

 

Da mor til Magdalena døde i 1941 bodde de Gravdalsveien på Laksevåg. Mora giftet seg i Sandviken kirke 04.06.1917 med Martin Karlsen Nyhavn med hvem hun fikk to barn i 1911  og 1914 i Alversund.

 

Jeg hadde trodd at Magdalena kanskje ble gift der, men jeg har som sagt ikke funnet vielsen i databasene over vigde verken der eller i Bergen, ei heller blant borgerlig viede i Bergen eller Nordhordland fra 19120.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeregisteret sier vigsel i 1926, men oppgir ikke stedet. De kom fra Alversund til Laksevåg 15. januar 1930. Da en av sønnene ble født i Bergen står det at de var blitt gift i Alversund i 1926, men jeg finner dem heller ikke i kirkeboken der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for at du så etter.

 

Da har jeg i det minste et årstall å forholde meg til. Du nevner at en av sønnene ble født i Bergen. Ved skifte finner jeg kun en sønn John. Og i gravminnene finner jeg en John Grønbech 01.12.1834 - 13.03.1985. Død i Alversund. Er det ham du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg må moderere meg litt. Det var i Laksevåg fødsel 1. desember 1934 og dåp er registrert. Fødselsregisteret sier da at foreldrene var gift i 1926 i Alversund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

 

Jeg får kanskje slå meg til ro med 1926 som årstall for vielsen.

 

Nå kan jo Alversund være Seim og Meland også, men jeg fant dem ikke der heller, men Meland slutter 1924. Jeg har også sjekket Lindås. Der ligger av en eller annen grunn klokkerbok for Alversund, Lygra Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Svein.

 

Jo, det stemmer. Marie  20.12.1926, jordpåkastelse 19.04.1927.

Det tyder jo på at de fortsatt var ugift 20.12.1926.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se nummer 6, står det dødfødt uektefødt?  (20. desember 1926) 

 

Brukslenke for sidevisning:

https://media.digitalarkivet.no/kb20050725020142

 

 

Nummer 9:

 

Brukslenke for sidevisning:

https://media.digitalarkivet.no/kb20050725020061

Hjemmedøpt av Martin Nyhavn.

 

Han var gift med Magdalenas mor, Jensine Gurine Mosesdtr. og således Magdalena's stefar.

 

Ut fra hva jeg kan lese av kirkebøkene var det 20.12.1925 de fikk dette barnet som døde etter 8 timer. Begge lenkene sier 1925.

 

Imidlertid stopper kirkebøkene 1926 så jeg kan ikke sjekke hva som skjedde frem til de flyttet til Laksevåg i 1930.

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått kirkekontoret i Alversund Kirke til å sjekke om vielsen har funnet sted der mellom 1926 og 1930, og svaret er negativt. De har ingen vielse registrert på dette paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.