Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Hæge Graudo

Peder Pedersen Spange(n)s tredje kone, Maren Jonsdtr. Wækkerø

Recommended Posts

Hæge Graudo

Peder Pedersen Spange(n) f. 1758 i Løten, skomaker på Vekkerø, var to ganger enkemann da han giftet seg med

Maren Jonsdtr. Wækkerø 25. juli 1807.

De fikk datteren Elisabeth, født 1. juli 1810.

Jeg ville sette pris på om noen kan gi meg flere opplysninger om Maren:

Hvem var hennes forfedre?

Når ble hun født?

Når døde hun?

Når døde datteren Elisabeth? (Hennes livsløp senere er kjent.)

Hadde Peder og Maren flere barn?

Takknemlig for opplysninger!

Hæge Graudo

Det kan godt være Jensdtr.

Jeg har ikke dåpsmeldingen til datteren Elisabeth, men fikk hjelp på Digitalarkivet til å tyde forlovelses-erklæringen hennes:

“Underskrevne indestaae som Forlovere for at hverken Slægtskab, andet indgaaet Ægteskab eller andet Lovstridigt hindrer Ægteforb. mell. Ungkarl Iver Wold 37 Aar gl og Pige Elisabeth Pedersdtr. 20 Aar begge fra Wækkerøe. Han er født paa væstre Salboda i Gunnarskog Sgn d.1ste Decbr.1793 (af Forældr. Erik Henriksen og Kone Kari Gunnarsdtr.)- dersteds confirm. og com. sidste gang 23 Juni 1825 ved Vidnesb. at han der ei er bunden i noget offtl. Ægteskabsløfte (ih. Att. fra Niels Lindeblad d. 15de Apr. 1826) Forevist Attest fra Klokker Olsen(?) af 25 Febr 1831 at han har haft de naturl. Kopper.

Hun er født i Wækkerøe af Forældr. Peder Pedersen og Maren Johnsdtr., og døbt 29. Julii 1810-samt vacc. af Normann - confirm. 3die Octbr. 1824 og har stedse været her. Lysn forlangt af Brudg. til Søn 19de og 26de Decbr. samt 2den Jan.

G Hansen. Aggers Præsteboel 17 Decbr. 1830. Poul Halvorsen fra Wækkerøe (m.p.P.) 

Opsloe Sogn”.

Kan dette gi en pekepinn til å finne ut mer? Jeg har i alle fall ikke klart det.

Berit Knudsen

https://media.digitalarkivet.no/kb20060208040802Elisabeth dpt. 29.juli 1810 Aker sogn i Aker prestegjeld i Akershus  Her ser det ut til at moren het Johnsdatter.

I tilfelle du ikke har selve vielsen til Elisabeth 25. feb. 1831 i Aker så legger jeg den inn her. https://media.digitalarkivet.no/kb20061110020127

Edited by Berit Knudsen