Gå til innhold
Arkivverket

Peder Pedersen Spange(n)s tredje kone, Maren Jonsdtr. Wækkerø


Hæge Graudo
 Del

Recommended Posts

Peder Pedersen Spange(n) f. 1758 i Løten, skomaker på Vekkerø, var to ganger enkemann da han giftet seg med

Maren Jonsdtr. Wækkerø 25. juli 1807.

De fikk datteren Elisabeth, født 1. juli 1810.

 

Jeg ville sette pris på om noen kan gi meg flere opplysninger om Maren:

Hvem var hennes forfedre?

Når ble hun født?

Når døde hun?

Når døde datteren Elisabeth? (Hennes livsløp senere er kjent.)

Hadde Peder og Maren flere barn?

 

Takknemlig for opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være Jensdtr.


 


Jeg har ikke dåpsmeldingen til datteren Elisabeth, men fikk hjelp på Digitalarkivet til å tyde forlovelses-erklæringen hennes:


 


“Underskrevne indestaae som Forlovere for at hverken Slægtskab, andet indgaaet Ægteskab eller andet Lovstridigt hindrer Ægteforb. mell. Ungkarl Iver Wold 37 Aar gl og Pige Elisabeth Pedersdtr. 20 Aar begge fra Wækkerøe. Han er født paa væstre Salboda i Gunnarskog Sgn d.1ste Decbr.1793 (af Forældr. Erik Henriksen og Kone Kari Gunnarsdtr.)- dersteds confirm. og com. sidste gang 23 Juni 1825 ved Vidnesb. at han der ei er bunden i noget offtl. Ægteskabsløfte (ih. Att. fra Niels Lindeblad d. 15de Apr. 1826) Forevist Attest fra Klokker Olsen(?) af 25 Febr 1831 at han har haft de naturl. Kopper.


 


Hun er født i Wækkerøe af Forældr. Peder Pedersen og Maren Johnsdtr., og døbt 29. Julii 1810-samt vacc. af Normann - confirm. 3die Octbr. 1824 og har stedse været her. Lysn forlangt af Brudg. til Søn 19de og 26de Decbr. samt 2den Jan.


G Hansen. Aggers Præsteboel 17 Decbr. 1830. Poul Halvorsen fra Wækkerøe (m.p.P.) 


Opsloe Sogn”.


 


Kan dette gi en pekepinn til å finne ut mer? Jeg har i alle fall ikke klart det.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/kb20060208040802Elisabeth dpt. 29.juli 1810 Aker sogn i Aker prestegjeld i Akershus  Her ser det ut til at moren het Johnsdatter.

 

I tilfelle du ikke har selve vielsen til Elisabeth 25. feb. 1831 i Aker så legger jeg den inn her. https://media.digitalarkivet.no/kb20061110020127

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.