Gå til innhold
Arkivverket

Søk i Drammens Tidende


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Ønsker å komme i kontakt med noen som har mulighet til å søke etter dødsannonse i Drammens Tidende, trolig mellom 2008 og 2014.

benvest3(krøll)hotmail.com

 

Mvh

Bengt

Endret av Bengt E Vesthagen Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg på i denne tråden i håp om at du Sven Hjortland kan hjelpe meg.

Min oldemor, Lorentine Kleven, fikk et barn døpt Kaja Margit (f.6.7.1892) med

sjømann Hans Karl Britannus Johansen (Kleven). Kaja blir døpt 28.8.1892 og

foreldrene gifter seg i Ålesund 9.10.1892. Hans må ha dødd meget tidlig, for

allerede i Trondhjems adressebog i 1894, oppgir Lorentine Kleven å være enke.

Kaja Margit må ha blitt adoptert før 1894, og i folketellingen i 1900 finner jeghenne som Margit Mjelva, datter av sogneprest Ole Mjelva og prestefrue

Karoline Mjelva. De bor på Bjelland prestegård i Marnardal i Vest-Agder.I 1910

er prestefruen blitt enke, og bor da i Drammen. Kaja Margit blir konfirmert i

Bragernes kirke 18.4.1909, og her bekreftes det hvem hennes egentlige foreldre

er! Allerede 3.7.1910 – ganske nøyaktig 18 år – gifter hun seg med den ett år

eldre snekkersvennen Aksel Christian Andersen. De får i alle fall 2 barn: Finn

født 31.1.1911 og konfirmert i Bragernes 9.5.1926, og Dagmar Margrethe som er

født 30.4.1913 og konfirmert i Bragernes i 1928. Da er familien bosatt på

Konnerud i Drammen.

 

Mer vet jeg ikke om Kajas videre skjebne, men kanskje hun har levd hele sitt

liv i Drammen.

 

I så fall: finnes det en dødsannonse på henne i Drammen?

 

Har søkt i Gravminner uten resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg har ikke tilgang til dødsannonsene i DT, men på Bragernes kirkegård ligger det to i samme gravplass, som kanskje er "dine":  ID 1557953 Aksel Andersen, bisettelse 11.12.1965, og ID 1557954 Finn Andersen, bisettelse 30.07.1970 (DIS gravminner, Bragerens kirkegård).  Fant også en Kaja Andersen, død 1974, Skoger kirkegård (Konnerud/Skoger tilhørte Vestfold fram til 1964), men det er ikke oppgitt noe fødselsår.

 

Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Astrid!

Dette er svært interessant, og med stor sannsynlighet for at du har funnet 3 av mine. Men jeg får ta noen runder med dette som utgangspunkt først. Jeg er ofte på vei i bil forbi disse stedene, og skal stikke innom å se om jeg finner gravene.

 

Kaja var min fars tante, men dette fikk han aldri kjennskap til. Far lette i alle år (men det var før de digitale mulighetene fantes) etter sine slektninger på morsiden, og dette bidro sterkt til min interesse for slekt også. Det er veldig morsomt hver gang man ser muligheten for å nøste opp en ny tråd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De søkbare dødsannonsene i Drammens Tidende er fra 2007 og fram til nåtid. Har ikke funnet noen aktuelle kandidater....

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

hei Vi har en Kaja Margit Mjelva i fam. født 1892 så rart det skulle være fler med samme navn og født år. Vår Kaja gifta seg med Hedley Newman 

mvh Sonja Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sonja Ruud Holst skrev:

hei Vi har en Kaja Margit Mjelva i fam. født 1892 så rart det skulle være fler med samme navn og født år. Vår Kaja gifta seg med Hedley Newman 

mvh Sonja Holst

 

Min Kaja Margit er opprinnelig Kaja Margit Kleven (foreldrene tok dette navnet etter bryllupet i 1892), men far dør knapt et år etter hennes fødsel, og presteparet Mjelva "adopterer" henne siden hennes mor ikke kan forsørge henne alene, og hun "får" deres slektsnavn.

 

Men - Kaja Margit - er jo alene en ganske uvanlig kombinasjon skulle jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2016 den 21.45, Astrid K. Natvig skrev:

Fant også en Kaja Andersen, død 1974, Skoger kirkegård (Konnerud/Skoger tilhørte Vestfold fram til 1964), men det er ikke oppgitt noe fødselsår.

 

Dette er ifølge mange slektstrær på MH den Kaja Andersen som døde i 1974 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036492005923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sven Hjortland skrev:

Dette er ifølge mange slektstrær på MH den Kaja Andersen som døde i 1974 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036492005923

 

Min Kaja Margit er født 6.7.1892. Hun gifter seg med Aksel Andersen 7.1.1910 - så hun rekker så vidt å bli fru Andersen før folketellingen i 1910:

 https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036458017729

 

Men jeg har også merket meg den Kaia Andersen som ligger på Skoger - nå begynner  jeg å tro at det er "feil" Kaja for meg. Hennes mann Aksel, og sønnen Finn er gravlagt på Bragernes, og hun burde kanskje ligge her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Hans Martin Fagerli skrev:

 

Min Kaja Margit er opprinnelig Kaja Margit Kleven (foreldrene tok dette navnet etter bryllupet i 1892), men far dør knapt et år etter hennes fødsel, og presteparet Mjelva "adopterer" henne siden hennes mor ikke kan forsørge henne alene, og hun "får" deres slektsnavn.

 

Men - Kaja Margit - er jo alene en ganske uvanlig kombinasjon skulle jeg tro!

Fra samme område også. Vår Kaja gifta seg 1820-21 med Hedley Newman. født også 6/7 1892 . fikk 3 barn med han. Klarer ikke finne ut mer om henne. Trodde nesten at jeg fikk napp her :) Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset også over at Kaja i #5 ikke var begravd på Bragernes, så Kaja som ble begravd på Konnerud, er nok hun som Sven viser til i #10.

MEN kan det virkelig være to Kaja Margit som blir født 6. juli 1892?

Kan det være en skilsmisse inne i bildet?  Ble Aksel Andersen og barna boende i Drammen (Konnerud)?

Hvis hun giftet seg med Hedley Newman rundt 1920/21, så er vel det en mulig løsning????

 

Astrid  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt for sent på kvelden nå til å dukke ned i dette, men her er det flere spørsmål som trenger på:

 

Jeg finner kun en Hedley Newman i Digitalarkivet, men han er født i 1927,og var neppe gifteferdig før etter2.verdenskrig.

Finnes det en Hedley Newman (sr) som ev. er far til han som ble født i 1927, og som kunne ha giftet seg med Kaja Margit? Men han er kanskje ikke norsk og registrert i noen norsk kirkebok før denne begivenheten

Hvis det er "min" Kaja Margit som  har skilt seg og giftet seg på nytt, er det absolutt av interesse for meg.

 

(for øvrig er vi vel kommet et stykke bort fra denne trådens tema, noe jeg må ta på meg en god del av skylda for)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.londonremembers.com/memorials/mercantile-marine-memorial-ww2/inscriptions/28112

HedleyMathias Newman.jpg

 

Dette er vel datteren Iris som er  nevnt i bildet over: http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=4978369

Endret av Sven Hjortland
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge MH skal Kaja Margit Newman ha dødd i Hokksund i 1943.

Kanskje en mail til arkivet i Kongsberg kan gi svar på om dette er den du søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Skoger/Gravminner i Norge finner jeg gravstøtten til Hedley Mathias Newman (1927 - 1998) og Ellen Louise Newman (1923 - 1999).

Må jo ha en sammenheng.....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Men hva er MH Sven? Vrir hjernen, men det står stille! Har sett på Gravminner for Øvre Eiker (som Hokksund hører til), men ingen Kaja Margit her.

 

Uansett - du verifiserer at det er to Hedley Newman - flott og spennende

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Astrid!

 

Dette er faktisk veldig spennende for meg. Kaja Margit er min fars tante. Som han verken visste om eller traff mens han levde. Og det er som du sier at her snakker vi (endelig) om samme person. Det er også litt fint å se at det er Kaja Margits stemor, prostinne Mjelva, som er en av forloverne. Notatene i kommentarfeltet er jeg litt usikre på. Enten er det en oppsummering for året 1920 om hvor mange som kommer fra menigheter utenfor statskirken, eller så er en eller flere av dem knyttet til Kaja og Margits vielse. For øvrig er navnet til Kajas far feilskrevet. Mellomnavnet hans var Britannus, ikke Martinius. Og det er nå ganske opplagt at her må det vært en skilsmisse mellom Kaja og hennes første mann Aksel Andersen. Som du Astrid faktisk regnet med....

 

Da gjenstår Kajas død i 1943. Den skjer jo kun året etter at Hedley omkommer. Her får jeg følge Svens råd. Når jeg nå ser nøyere på Svens postering i går, så oppdager jeg nå (utrolig hvor blind man kan være) at det er nevnt en datter Iris på den britiske dokumentasjonen av Hedleys død! Da skjønner jeg også hvorfor du poster funnet i Gravminner! Hun må da nesten være Kaja og Hedleys første barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/23/2017 den 17.44, Sonja Ruud Holst skrev:

Fra samme område også. Vår Kaja gifta seg 1820-21 med Hedley Newman. født også 6/7 1892 . fikk 3 barn med han. Klarer ikke finne ut mer om henne. Trodde nesten at jeg fikk napp her :) Ha en fin kveld :)

 

Sonja!

 

Etter at flere med meg har "forsket" på Kaja Margit, så går det nå opp for meg at din Kaja og min Kaja er en og samme person! Veldig interessert i om du vet mer om Kaja enn det jeg vet: at hun giftet seg med Hedley Newman, fikk en sønn også med navn Hedley Newman, og at hun sannsynligvis døde i Hokksund i 1943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.