Gå til innhold
Arkivverket

Præste-Enke Elisabeth Scheldrup på Sandvold, Tynset. Død/begravelse og skifte 1775?


Remi
 Del

Recommended Posts

I Norske Intelligenssedler 27/12 1775 er der en bekjentgjøring for å få tak i arvingene, Credi- og Debitorer i boet etter Elisabeth Scheldrup, side 6: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_norskeintelligenssedler_null_null_17751227_13_52_1 Dersom dere har problemer med å finne notisen, søk på ordet "Scheldrup". Notisen er i venstre kolonne nest nederst på siden.

 

Den eneste kandidaten jeg har til hvem denne personen kan være er Elisabet Evensdatter Meldal, hustru til sogneprest til Tynset Anders Pedersen Schjelderup. Anders dør trolig i 1749, han er i hvertfall død før 1755 da han er nevnt som død i sin far Peder Pedersen Schjelderup sitt skifte 21/6 1755.

 

Anders gifter seg med Elisabet Meldal 29/8 1730 i Tynset og i løpet av de nærmeste 10 årene får de 5 barn som jeg vet om.

 

Veldig mange hjemmesider nevner at Elisabet Evensdatter Meldal dør den 7/7 1755, uten at noen av dem oppgir hvor denne opplysningen kommer fra. Noen som vet kilden til denne opplysningen? Og dersom Anders sin Elisabet døde i 1755, hvem er så denne preste-enken som nevnes i bekjentgjørelsen?

 

Jeg har ikke funnet noen Elisabeth begravet i Tynset kirkebok rundet 1775 som passer og i den geistlige skifteprotokollen for Østerdalen er hun heller ikke nevnt.

 

Hadde vært fint om jeg fikk hjelp til å identifisere damen i notisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabet Evensdatter Meldal døde nok etter 07.07.1755.

 

Blant arvingene i skiftet på Sandvold i Tynset, 22.03.1768 - 25.03.1770, etter den avdøde sønnen, Mikkel Skjeldrup, er hun oppført som afgangen Hr. Anders Schielderups effterleverske.

 



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Schielderup begraves på Tynset 15. november 1775 76 år gl.

Ref: SAH, Tynset prestekontor, Minesterialbok nr. 8, 1767-1778, side 150, bilde 78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.