Jump to content
Arkivverket
Rune Thorstensen

Hvem var Eli Pettersdtr. Hougtomt, Eidsberg, Østføld, f. ca. 1784?

Recommended Posts

Rune Thorstensen

Eli Pettersdtr. Hougtomt giftet seg 29.10.1814 i Eidsberg, Østfold med enkemann Hans Olsson Aasengen.

Ved vielsen er hun oppgitt å være 30 år, mens Hans Olsson er 46 år gammel.

Jeg trenger hjelp til å fastslå hvem denne Eli var datter av og hvor hun ble født.

Jeg har så langt funnet tre barn : Anne 20.12.1815, Johanne 15.07.1821 og Olia 05.10.1825.

Er der noen som kjenner til denne familien eller som har tilgang til en bygdebok el.l som kan kaste lys over dette?

Vielsen er post nr. 10.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019050404.jpg

Da datteren Anne ble født 20.12.1815 bodde familien på gården Hollone

Ved datteren Johanne's dåp i 1821 bodde de på gården Qviller.

Ved datteren Olia's dåp bodde de på Norgaardplads?

Edited by Rune Thorstensen

Rune Thorstensen

Takk for bidraget Åsbjørg. Jeg har vært innom denne familien som ett alternativ. Jeg skal imidlertid se litt nærmere på den nå som jeg har i alle fall tre barnedåper å sjekke.

Jeg ser i alle fall at der er en Peder Pedersen Skaarer  som er forlover i 1814.

Edited by Rune Thorstensen

Rune Thorstensen

Jeg har sett nærmere på de tre barnedåpene i 1815, 21 og 25. Ved de to første benyttes bare gårdsnavn som etternavn og uten tilgang til en evt bygdebok blir det vanskelig å finne ut hvem disse er. Ved olia's dåp i 1825 finner jeg en Sissel Pedersdtr. Aasgaardsplads som muligens kan være et kandidat til Eli's slekt. Der er også en Marthe Hougtomt blant fadderne.Eli skriver seg til Hougtomt ved vielsen i 1814.

Jeg legger imidlertid merke til at ingen av disse tre barna er kalt opp etter Pernille Halvorsdtr. som Åsbjørg peker  ut som en mulig morskandidat i lenken i innlegg 2.

Jeg registrerer at datteren Olia da hun ble konfirmert skrev seg til Brandsrud, og mora var enke.

Se post 8 høyre side.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061020010067.jpg