Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Tyche Christopher Jæger født ca 1792?


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

I forbindelse med søkning etter etterkommere knyttet til "Slekte og Data-Hordaland" sitt prosjekt om "en ekte hanseat", er jeg kommet over en familie Bolt eller Bolte, hvor Herman Bolt / Bolte ble født i Bremen i 1715, og kom til Bergen  hvor han gifte seg den 12 desember 1747 i Domkirken i Bergen  med Mette Margrethe Christiansdatter (1723 - 1765).

De fikk 10 barn, hvor av datteren Mette Margrete, født 1752, gifter seg i 1783 i Manger med Ahasverus Jæger, født 1754.

 

Dette ekteparet får 5 barn, deriblandt datteren Øllegaard Jæger født ca 1791. (hun er nevnt som 10 gammel i FT 1801 for 1301 Bergen).

I samme telling står det at hun har en bror som er kalt Tyche Christopher Jæger, og er i 1801 6 år gammel. Dvs født i ca 1795.

Så lang er det ok.

 

Men denne Øllegaard gifter seg den 12.05.1818 med skomager Tyche/Thyge Christopher Jæger. I MINI for Korskirken  1815-1822 under viede står det at han var 25 1/2 år gammel i 1818, dvs født ca 1792/1793.

Det står også å lese at hans hustru, jfr Øllegaard Jæger var 31 år i 1818, dvs at hun skal være født i 1787. Hun døde i 1875, 86 år gammel. Noe som skal bety at hun er født ca 1789.

 

Jeg regner med at det er samme Øllegaard som i FT 1801 er angitt til å være født i 1791. Eller er det her to personer med navn Øllegaard?

 

I samme MINI for Korskirken, men under fødsler finner jeg at ekteparet Skomager Tyche og "jfr2 Øllegaard får en sønn den 25. juli 1819, som de gir navnet Tycho/Tyche.

 

Det er her jeg blir noe forvirret  :wacko:

 

Kan noe hjelpe meg med hvem foreldrene til Skomager Tyche Christopher Jæger er? 

 

og

 

Var Jomfu Øllegaard og Skomager Thyche i slekt. De hadde begge slektsnavnet Jæger ??

 

takknemmelig for en tilbakemelding

 

 

 

mvh

 

Per Aase Andresen

 

 

 

 

 

Endret av per aase andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Ahasverius Jæger frå 1825 nemner m.a. borna Tyge Christopher Jæger (secondløytnant) og Øllegaard g.m. mesterskomakeren T.C.Jæger: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24092/4/

 

I følge denne oppføringa på Geni var mesterskomakeren son av klokkaren på Voss, Paul Moltzau Jæger: https://www.geni.com/people/Tycho-Christopher-J%C3%A6ger/6000000027578322767

I følge same oppføring var Ahasverius Jæger og Paul Moltzau Jæger brør.

 

Skiftet etter Paul Moltzau Jæger i 1833 nemner m.a. sonen Tyche Christopher Jæger som oppheldt seg i Bergen: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24121/377/

 

Klokkarsonen vart døypt i desember 1792 på Voss:

SAB, Voss Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 9, 1780-1810, s. 107
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070524630233
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inge.

 

Takker så mye for hurtig tilbakemelding med interessante opplysninger.

 

Har du hadde noe kjennskap til Jægerslekten tidligere, eller har du søkt etter opplysningen nå i dag?

 

Du har iallefall hjulpet meg med en, for meg, slektsnøtt.

 

mvh

 

Per a

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivet i Bergen har et lite hefte utgitt i 1917: "Stamtavle over familierne Jæger i Norge v/Olaf Jæger, Postekspeditør".

 

Hilsen Elsa-Karin Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elsa-Karin.

Takk skal du ha for informasjonen vedr heftet om Jæger-slekten.

Skal søke den opp.

 

Så en liten korreksjon vedr fødselsår som jeg har beskrevet i mitt første innlegg:

Dette ekteparet får 5 barn, deriblandt datteren Øllegaard Jæger født ca 1791. (hun er nevnt som 10 gammel i FT 1801 for 1301 Bergen).

I samme telling står det at hun har en bror som er kalt Tyche Christopher Jæger, og er i 1801 6 år gammel. Dvs født i ca 1795.

 

Etter å ha fått informasjon av Inge Nygård i innlegg 2 vil jeg få korrigere fødslesårene til Ahasverus Jæger og Mette Margrethe Bolt sine barn:

1. Nicolay Carstberg Jæger, født 08. juni 1784, hjemmedødt, og stadfesting i Korskirken den 18. juni 1784

2. Mette Margrethe Jæger, født 01. juli 1785, og dødt den 08. juli 1785 i Korskirken

3. Øllegaard Jæger, født 06. april 1787, og døpt 13. april 1787 i Korskirken. Hun døde 09. juni 1875

4. Harmen Jæger, født 24. november 1788, og døpt i Korskirken den 27. november 1788

5. Tyche Christopher Jæger, født 02. februar 1792, og døpt i Korskirken den 10. februar 1792.

 

Dette til informasjon.

 

mvh

 

Per a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.