Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det om foreldrene ved dåpen til Gjermund i Bygland, Aust-Agder 1847?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjermund ble født 11.04. og døpt 16.05.1847 i Bygland utenfor ekteskap. Foreldrene er etter hva jeg kan se enken Ingeborg Knudsdtr. og faren en Gjermund Bjøgulfsen. Men hva står det eller om opphold/fødested for foreldrene og hvem er denne Kjersti Asbjørnsdtr. Norde....? som er nevnt?

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060207030736.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg klarer å bidra med her er at oppholdsstedet er Nordenaae. Samme gård som Kjersti bor på.

Takk for bidraget Yngve. Det var vel omtrent det jeg kom frem til også, men jeg forstår ikke sammenhengen i det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enken Ingeborg Knudsdatter, opholdende sig for tiden paa G.(aarden) Nordenaa for sin barsel, er fra Fyrrisdal, som barnefader er af den under Fødselen tilstedeværende Kone, Kjersti Asbjørnsdatr Nordenaa, opgivet Gjermund Bjørgulfsen Kile (?) af Fyrrisdal.

 

"..for sin Barsel" kan være feil, men det står kanskje heller "hos sin Broder."

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen, da kan vi fastslå at enken Ingeborg Knudsdtr. som var fra Fyrrisdal, oppholdt seg på gården Nordenaa hos sin broder. Barnefaderen var Gjermund Bjørgulfsen fra Kile i Fyrrisdal. Så får vi se om denne Kjersti Asbjørnsdtr. kanskje var svigerinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Bygland Gards og Ættesoge var Ole Knudsen født på gården av foreldre Knud Olavson og Gunne Olavsdtr. De hadde bare sønnen Ole og fem døtre.Det var denne Ole som giftet seg med Kjersti Asbjørnsdtr. Tarje Knudsen Østerhus derimot kom fra Åseral hvor han var født i 1791 og han døde i 1860 på Nordenaa. Han giftet seg i 1820 med Gro Åsulvsdtr. 1800 - 1838.

 

Så da må jeg se om jeg kan finne Tarje og Ingeborg født i Åseral.

 

Takk for hjelpen Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gifter seg 22. april 1819 og Targei er 24 år ifølge en svært utydelig vielse:

Aust-Agder fylke, Bygland, Austad, Sandnes, Årdal i Bygland, Ministerialbok nr. A 3 (1816-1841), Viede 1819, Side 387-388
Permanent bilde-ID: kb20070523320089
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070523320089
(Nr. 8 - øverst h, side)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.