Gå til innhold
Arkivverket

Søker opplysninger om ekteparet Hans Pedersen/Helene Nielsdatter som fikk 3 barn i Vestby, Akershus i tidsrommet 1816-22.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Har følgende opplysninger:

1) Magnus, døpt Såner, Vestby 8.9. 1816, foreldre: snekker Hans Pedersen og Helene Nielsdatter, Hølen.

2) Ingeborg Maria, døpt Garder, Vestby 3.4.1820, foreldre: snekker Hans Pedersen og Helene Nielsdatter, Garder.

3) Petter, døpt Garder, Vestby  26.12.1822, foreldre husmann Hans Pedersen og Helene Nielsdatter, Garder.

 

Videre har jeg konfirmasjonen til Petter:

Konf. Vestby 1838, Petter Hansen, 16 år. Fødested: Dammen (?), foreldre: Hans Pedersen og Helene Nielsdatter.

(Dammen finner jeg som husmannsplass under gården Refling i Vestby sogn).

 

Videre har jeg vielsen til nevnte Petter:

 

Gift: Vestby 29.11.1856: Petter Hansen, 34 år og Regine Johannesdatter, 24 år. Petters far oppgis å være: Hans Pedersen  Hestved. (Hestveit er gårdsbruk i Garder, Vestby, kan hende var faren husmann her).

 

Jeg søker opplysninger om hvem disse foreldrene var, hvor de kom fra og om vielsen deres kan finnes?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Sven for at du gir meg noen spor. Jeg har selv vært inne på tanken at den Helene Nielsdatter som ved FT 1801 figurerer som datter av gårdbrukeren på Refling i Vestby, kan være personen jeg leter etter. Men synes underlig at jeg ikke da finner henne som viet i Vestby. Hun kan selvfølgelig på dette tidspunkt ha vært tjenestepike et sted utenfor Vestby, kan hende i Østfold.

Jeg ser at han som står som far til denne Helene på Refling kun satt med gården i tidsrommet 1789-1802, og etter det vet jeg ikke hvor det ble av familien.

Trenger fortsatt hjelp av kreative sjeler for å løse denne gåten!

 

PS. Når det gjelder gårdbrukeren på Refling, Niels Svendsen og hans kone Anne Hansdatter, så finner jeg i Idd i Østfold en vielse 22.3.1778 av et par med nettopp samme navn. Så kanskje er dette et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette kan være et spor. Snekker Hans Persen, Hølen døper barn Olavus 17.3.1813. Barnet står som EKTE så snekkeren var gift.

Innførsel # 1 venstre side

Akershus fylke, Vestby, Garder, Såner i Vestby, Ministerialbok nr. I 4 (1797-1813), Fødte og døpte 1813, Side 220-221
 
Det finnes en ugift dragon og snekker Hans Pedersen som bor på Fagerholt i 1801 og da er det vel kanskje han som gifter seg i 1802 med Helene Nielsdatter, Wekerød.
Innførsel # 2 høyre side
Østfold fylke, Våler, Svinndal i Våler, Ministerialbok nr. I 4 (1771-1815), Lysninger 1801-1803, Side 153
 

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du Egil har funnet en vielse (24.10.1802) i Våler, Østfold mellom Hans Pedersen Fagerholt av Saaner sogn og Helene Nielsdatter Nekerød, som passer eksakt inn i bildet av det ekteparet jeg søker.  Denne Helene fant jeg så ved FT. 1801 i Våler, som gårdbrukerdatter på Nekerød gård, 20 år gammel og foreldrene var Niels Nielsen, bonde, gårdbruker, 71, år, gift 3 ganger og kona Maria Nielsdatter, 51 år, gift 2 ganger.

 

Jeg gikk inn på de digitalisere bygdebøkene, men der er dessverre kun et bind av Våler gårdshistorie medtatt og Nekerød gård er ikke blant disse.

 

Jeg fant for øvrig at denne Hans Pedersen av Hølen hadde følgende barn døpt  i Vestby i årene 1804-13 (i tillegg til ovennevnte 3 som er opplyst ovenfor i tidsrommet 1816-22 - og den Olavus som du Egil fant døpt 28.12.1813).

 

Så dermed tror jeg vi har funnet Helenes foreldre, mens ektemannen Hans Pedersens opphav gjenstår. Det er nok store muligheter for at han er den 34 år gamle losjerende snekkeren Hans Pedersen som oppholdt seg på Fagerholt i Vestby ved FT. 1801. Siden vi kjenner alderen hans er det ikke umulig at han er identisk med den Hans Pedersen (fattiglem) som døde i Vestby (på gården Filtvet) 5.2.1831, 66 år gammel - ergo født ca. 1765.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant for øvrig at denne Hans Pedersen av Hølen hadde følgende barn døpt  i Vestby i årene 1804-13

 

Vær oppmerksom på at det finnes en annen Hans Pedersen i Hølen, FT 1801 - og det ble bl.a. døpt et barn, Nicoline 28.2.1813 av Hans Pedersen, Hølen (altså samme år som Olavus, døpt 17.3.1813). 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for innlegg fra deg Egil. Jeg ser det problemet du her presenterer. De barna jeg lister opp (døpt i tidsrommet 1804-1810) kan være barn av den Hans Pedersen som var gift med Stine Larsdatter og ikke den Hans Pedersen som var gift med Helene Nielsdatter.

 

Av de 2 barna Nicoline og Olavus - begge døpt i 1813 med få ukers mellomrom - så var førstnevnte datter av Hans Pedersen af Hølen, mens den andre hadde Hans Peersen af Hølen som far. Sammenligner jeg fadderne for denne barneflokken (både de fra tidsrommet 1804-1810 og de sistnevnte fra 1813) så er det flere sammenfallende faddere å finne her - med unntak av Nicolines

faddere. Hennes går ikke igjen hos noen av de andre barna, så kan hende var hun derfor ikke i slekt. Som det fremgår blir dette nokså komplisert.

 

Likevel heller jeg fortsatt til den oppfatning at det ekteparet som ble viet i Våler, Østfold i 1802 (Hans Pedersen og Helene Nielsdatter) kan være de jeg leter etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.