Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var ekteparet Hans Olsen Fykerud (ca 1790) og Berthe Larsdtr. Biltvedt (ca1802) fra Eidsberg i Østfold?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Hans Olsen og Berthe Larsdtr. giftet seg i Eidsberg 04.06.1822. Han var 32 år gammel med gårdsnavnet Fykerud og hun var 20 år med gårdsnavnet Biltvedt. 

 

Jeg finner ingen på Fykerud eller Biltvedt som jeg umiddelbart kan knytte til disse to. På Biltvedt er der rett nok en kone i andre ekteskap, Mari Knudsdtr. 60 år) som har en datterdatter some heter Sidsel Larsdtr. 6år.

 

På Fykerud er der en Børre Olsen 33 år gammel som jo kan være en slektning av Hans.

 

Dersom noen kjenner til denne familien fra Eidsberg, eller som har tilgang til kilder, f.eks Bygdebøker som kan kaste lys over deres opphav, så setter jeg stor pris på å få hjelp.

 

Vielsen er post nr 51 på venstre side i klokkerboka.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019050029.jpg

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket de digitale bygdebøkene for Eidsberg og Mysen, og er ikke i stand til å finne verken Fykerud eller Biltvedt der. Jeg har sjekket døpet fra 1799 -1804 uten å finne noen Berthe Larsdtr. der, ei heller i blant konfirmantene  mellom 1813 og 1820.

Hans Olsen finer jeg tre kandidater i passende alder i 1801 tellingen, men ingen med tilknytning til Fykerud.

 

Nå er dette i et geografisk område hvor jeg ikke kan si å være på hjemmebane. Er der noen som kan fortelle meg hvor jeg eventuelt kan finne nevnte gårder i en bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet 6 barn av dette paret mellom 1825 og 1839. Det første er født på Søndre Høieplads, i 1828 og 1830 bodde de på Ledingruds plads, i 1833 og 36 på Nedre Høie plads og i 1839 på Fykerud. Ved folketellingen i 1865 finner jeg Berthe Larsdtr. som enke med datter og to barnebarn. Der står det at Berthe var født i Rakkestad.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60125&gardpostnr=287&personpostnr=1927&merk=1927#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Slik står det om familien i «Bygdebok for Eidsberg og Mysen. Gårdshistorie. Bind V» av Rønnaug Wergeland Krog fra 2003 under omtalen av gården Fykerud (Eidsberg gnr. 107) på side 452f:

 

«Husmannsplasser og stuer under Fykerud

Fykerud ble selv regnet som husmannsplass under Skikkulstad i 1711. (…) Det er ikke kjent noen navngitte husmannsplasser under Fykerud, men i folketellingene fra 1835 og 1845 står det i hvert fall oppgitt at det fantes én husmann. (…) Hans Olsen bodde på Fykerud da han giftet seg i 1822, og hans førstefødte ble også født der det året.

 

Hans Olsen Fykerud, f. ca. 1799, død 1855 på Leangsrud

g.m. Berte Larsdtr. Biltveten, f. ca. 1802 (viet 1822)

Barn: Maren Hansdtr., f. 1822 på Fykerud g.m. Christian Arnesen Øvre Moenplass (viet 1855)

Olea Hansdtr., f. 1825 på S. Hoieplass

Lars Hansen, f. 1828 på Leangsrudplass

Anne Kristine Hansdtr., f. 1830 på Leangsrudplass

Gunild Hansdtr., f. 1833 på N. Hoieplass

Christian Hansen, f. 1836 på Hoieplass

Ole Peter Hansen, f. 1839 på Fykerud, d. 1853 på Kjeserudplass

Caroline Hansdtr., f. 1843 på N. Hoieplass (…)».

 

Som du ser fremkommer det ingen ting om hvorfra Hans og Berte kom. Muligens kan du ha nytte av å søke i Øivind Larsens søkbare avskrifter av kommunikantprotokoller for Eidsberg for å forsøke å følge familiemedlemmene fremover og bakover i tid. Disse ligger i Digitalpensjonatet her i DA.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Marius.

 

Jeg har bladd i kirkebøkene og fant Hans Olsen død i 1855. Som det fremkommer i bygdeboken tilsier alderen ved død at han var født ca 1799 og ikke 1790  som alderen ved vielsen tilsier. Her er også to barn i tillegg til de jeg har funnet.

 

1865 tellingen viser at Berthe var født i Rakkestad. Der har jeg funnet to kandidater som begge flyttet til Eidsberg. Den ene hadde en mor som het Mari og den andre en mor som het Marthe. Jeg får søke videre på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner to stk Hans Olsen konfirmert i Eidsberg i okt 1813. Begge er 16 år. Det er Hans Olsen fra Lindhoe og ditto fra Filtvedt. Sier bygdeboken noe om hvor disse to blir av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olsen fra Filtvedt kan utelukkes. Han er kommunikant alene på Filtvedt til og med 1821. I 1822 finner jeg han i kommunikantlistene m konen. Og i kirkeboka finner jeg ham gift 05.02.1822 med en Ellen Christiansdtr. Han er da 23 år.

 

Imidlertid finner jeg noe annet av interesse i disse listene. En Hans Olsen dukker opp på Fygerud allerede i 1815 og der er han registrert m/konen. Dersom dette er "min" Hans Olsen, så må han ha vært gift tidligere, eller så er der to Hans Olsen i samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen Hans Olsen hverken under Lindhol eller Linto. Har også tatt en rask sjekk på gårdene hvor Hans og Berthes barn ble født, men finner ikke familien.

Når det gjelder dine to Hans Olsen Fykerud, står Hans oppført som ungkar i 1822.

Har du sjekket barnas faddere om det kan gi en pekepinn ?

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal åpenbart ikke være enkelt dette. Jeg har forsåvidt sett litt på fadderne, uten at jeg fikk noen aha opplevelse. De fleste er oppført med gårdnavn og ikke slektsnavn. Men jeg tar gjerne en titt til. 

Ellers har jeg lagt inn en forespørsel vedr. skiftet etter Berthe Larsdtr. Rakkestad's foreldre som begge døde i 1813 ,i forum for skannede kilder. Alle barna var umyndige, og jeg håper at skifte kan si noe om barnas skjebne eller hvem som ble formyndere.

 

Forløpig er der ingen som har tatt på seg oppgaven med å tyde skiftet. Jeg klarte såvidt å få med meg navn og alder på barna.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke hatt en sønn, Ole, f. ca. 1785 i Rakkestad, som var bruker på Biltveten ?

Det står i gårdshist. at Ole Larsen Biltveten med kone og barn sannsynligvis også bodde en stund på Fykerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du nå tenker på Lars Christiansen og Mari Andersdtr. i Rakkestad, så fikk de sitt først barn 23.06.1793, 2 mnd etter vielsen. Hun ble døpt Berthe, men må nok ha dødd tidlig i å med at de døpte en ny datter med samme navn  05.09.1802. De hadde også en sønn Ole, men han ble ikke født før i 1805.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips. Dersom Hans Olsen er oppført som soldat på et tidspunkt så går det kanskje an å identifisere han i militærrullene. Det finnes flere ruller for dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg bekreftelsen på at " min " Berthe Larsdtr. som ble gift med Hans Olsen er identisk med datteren til Lars Christiansen og Mari Andersdtr. i Rakkestad.

 

 

  • Brukere
  • bullet_black.pngbullet_black.pngbullet_black.png
  • 599 Innlegg

Skrevet i dag, 20:39

Hei.

Jeg har fotografert og lagt ut overformynderrullen på nettet for endel år siden. https://get.google.c...IXcf?source=pwa

 

Av den fremgår det at Berthe ble gift med Hans Olsen og gav avkall i 1822. Kirsti ble gift med Arne Jensen og gav avkall i 1828. Marie med curator gav avkall i 1846, kan vel kanskje anta at hun ikke ble gift.

Ang. formyndere var det først Anders Christiansen Bærrebye, deretter Anders Andersen Rustad og deretter hans sønn igjen Anders Andersen Rustad,

Antagelig så er det noe slektskap til Bæreby siden det står en anmerkning om "se den nye ? Fl 17  Bæreby.

med hilsen
Erlend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen Hans Olsen hverken under Lindhol eller Linto. Har også tatt en rask sjekk på gårdene hvor Hans og Berthes barn ble født, men finner ikke familien.

Når det gjelder dine to Hans Olsen Fykerud, står Hans oppført som ungkar i 1822.

Har du sjekket barnas faddere om det kan gi en pekepinn ?

 

Siden jeg nå har fått svar vedr. Berthe Larsdtr. og hennes opphav, prøver jeg nå å konsentrere meg om Hans Olsen.

 

Ved vielsen i 1822 har han en alder som sier født ca. 1790, men ved døsfallet i 1855 er han 56 år.

 

Blant fadderne finner jeg noen som kan være relatert til Hans. I 1822 er der en Ole Grønhaug ? Fygerud. I 1825 Helene Olsdtr. Høie. Samme person er fadder i 1828, fortsatt fra Høie og da er der også en Ole Nielsen Høieplads.

 

1830 klarer jeg ikke å tyde fadderne, men i 1833 er Hans Olsen selv fadder og likeså en Ole Larsen, sistnevnte uten gårdsnavn.

 

I 1839 er igjen Hans Olsen fadder sammen med Ole Nielsen Høieplads.

 

Og i 1843 er igjen Ole Nielsen Høieplads blant fadderne.

 

Kan man klare å knytte noen av disse fadderne til Hans Olsen? Hvem er f.eks denne Ole Nielsen Høieplads  som opptrer som fadder i alle fall tre ganger?

 

Vi kan trolig utelukke Ole Nielsen. Han døde på Høieplads 19.01.1847, 55 år gammel.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gården Svenneby finner jeg i 1801 familien Ole Olsen 45 år, kona Gunhild Halvorsdtr. 54 år med barna Hans Olsen 10 år og Helena Olsdtr. 7 år.

 

Hans døpte jo både en sønn Ole Peter i 1839 og en datter Gunhild i 1833. Står det noe om denne familien i bygdeboka?

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010125&gardpostnr=132&personpostnr=2103&merk=2103#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal åpenbart ikke være enkelt. Jeg fant Gunhild Halvorsdtr. død 09.04.1831, men der er ingen skifte/dødsmeldinger for Eidsberg som kommer opp i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidsberg lå nok dengang under Heggen og Frøland sorenskriveri, men dødsfallprot. begynner ikke der før i 1838. Lå også en periode (usikker hvilken) under Rakkestad sorenskriveri, men der begynte prot. i 1835.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av kommunikantlistene for Eidsberg ser jeg bl.a. at enken Gunhild Halvorsdtr. oppholdt seg på Fygerud i 1820. Kanskje en tilfeldighet, men det var jo der Hans Olsen oppholdt seg på den tiden.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/ko/person/pn00000000408706

 

I 1828 er hun på Høie., nok en gang samme sted og samme tid som Hans Olsen fikk barn der.

 

 

I sept. 1804 dør Ole Olsen 56 år gammel på Gierud. Samme år finner jeg Gunhild Halvorsdtr. der som enke. I 1806 befinner hun seg på Tuturen, og der blir Hans Olsen, 16 år konfirmert.

 

Det ser med andre ord ut til at enken Gunhild Halvorsdtr. dukker opp de samme stedene som Hans Olsen, også etter at han blir gift og får barn. Alderen på Gunhilds sønn, passer med den alderen som ble oppgitt ved vielsen i 1822. Alderen der er vel trolig mer rett enn ved hans død i 1855.

 

En Helene Olsdtr. dukker opp som fadder tre ganger ved barnedåpene til Hans og Berthe.

 

Og Ole Olsen og Gunhild Halvorsdtr. hadde en datter Helene 7 år gammel i 1801.

 

Man kan kanskje si at alt dette er tilfeldigheter, men jeg synes det tegner et bilde som sier at det er rett Hans Olsen jeg har funnet.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har rett. Lurer også på om ikke fadder Ole Nielsen kan ha vært Helene Olsdatters ektemann. Han er kommunikant med kone uten navn, men etter hans død er hun nevnt ved navn.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/ko/70692?fornavn=Helene&etternavn=Ol*&kjonn=&stilling_stand=&bosted=Høie+pl.&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&type=person&hendelsesdato=&hendelsesaar=&sogn_kirke=&merknader=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Kari.

 

Da er det kanskje hun som er her i 1865, 71 år gammel.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60125&gardpostnr=195&personpostnr=1224&merk=1224#ovre

 

Jeg føler absolutt jeg er på rett spor, men det var den siste brikken i puslespillet da, den som vi ikke finner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal åpenbart ikke være enkelt. Jeg fant Gunhild Halvorsdtr. død 09.04.1831, men der er ingen skifte/dødsmeldinger for Eidsberg som kommer opp i den perioden.

Ser ut til at det kanskje finnes dødsmeldinger for denne perioden, men ikke skannet: http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-02000000138556

Da må du enten dra på arkivet og se, eller sende en henvendelse til statsarkivet i Oslo for oppslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Erlend. Da får det nok ble en melding til arkivet i Oslo.

Men jeg ser at Gunhild er legdslem ved sin død og da pleier det sjelden å være nevnt arvinger.

 

Jeg har lett gjennom kirkebøkene for Eidsberg og funnet at Ole Olsen giftet seg med Gunhild Halvorsdtr. 10.11.1779, synes det står Borch eller Bierck bak navnet hennes. Videre har jeg funnet barna Ole f. 1780, Andreas 1782 på Ruud, Anne i 1784 Præsteskogpl.? Maria 1785 samme sted, en ny Maria 21.10.1787 på Finnestadpl. og Helene 23.12.1793 på Torp. 

 

Hans finner jeg ikke, men det er deler av kirkeboksidene i 1789/90 som er uleselig så jeg regner med at han er der. Han var i alle fall 16 år da han ble konfirmert i 1806.

 

Jeg fant også en Halvor Gudmundsen m/kone som skiftet 17.02.1775. Som arving var nevnt Gunhild Halvorsdtr. 16 år.

Om dette er den samme Gunhild så er alderen feil i 1801.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar fra Statsarkivet i Oslo vedr. dødsmelding på Gunhild Halvorsdtr. som døde i 1831. Som nevnt var hun legslem, og dermed intet at arve. Men det gav likevel et svar, for dødsfallet var meldt av Ole Nielsen, Helene Olsdtr.s ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.