Gå til innhold
Arkivverket

Sem fattigvesen


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Fant endelig han jeg tror må være min svenske ippoldefar. Karl August Magnussen, f. 1830-1834. Kville, Bohuslen, Sverige. Ifølge diverse kilder. Han døde 6/11-1907 i Andebu. I skiftet der så er han "bortsatt hos Marie Eriksd Bakken for Sem fattigvesen".

 

Har Statsarkivet i Kongsberg noe på ham i eventuelle protokoller for Sem Fattigvesen og Andebu Fattigvesen? Har Statsarkivet slike protokoller? Hvis, så er jeg interessert i å få opplysninger om det.

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan moderator slette dette da det er dobbelt postet?

 

Jeg har slettet den andre posten.

 

Fattigvesenene var kommunale og hører derfor til de kommunale arkivene. Kommunale arkiver oppbevares ikke i statsarkivene. Mange Vestfold-kommuner oppbevarer sine eldre arkiver hos IKA Kongsberg, mens noen har egne arkivløsninger. IKA Kongsberg har i alle fall en del arkiver fra Andebu kommune og tidligere Sem kommune.

 

Det er mulig at Statsarkivet vil kunne supplere med ytterligere opplysninger, men det ser uansett ut til at du bør ta kontakt med IKA Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei.

 

Mange takk for svar. Trodde gamle kommunale arkiver ble oppbevart hos Statsarkivene. Jeg tar da kontakt med IKA Kongsberg. Et arkiv jeg ikke visste om før i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kristin S. Aasen

 

Vi har noe materiale fra Sem fattigvesen og Andebu fattigvesen i arkivene til de aktuelle sokneprestkontorene, men det ser ikke ut til at noe av materialet vi har er aktuelt for ditt spørsmål.

 

Vi er enig i at du bør ta kontakt med IKA Kongsberg.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg henvendte meg til IKA Kongsberg. Fikk svar om at de hadde arkiver for fattig -og forsorgsvesen både i Sem og Andebu. Det var lite som egnet seg for raske oppslag. Konsulenten tok rask titt i navneregisteret for innflytting -og utflytting rundt 1900, men kunne ikke finne min slektning/tippoldefar. IKA har diverse protokoller, men de er tidkrevende, så jeg var velkommen til å dra dit.

 

Fant tippoldefar takket være transkribert kirkebok (Andebu) her på Digitalarkivet. Da slapp jeg å lete masse. Jeg hadde anelse om at han dro rundt i Vestfold. For å tjene til dagliglivets opphold. Sem var hans opprinnelige oppholdssted. Folketellinger viser at han (kandidat) var i Sandefjord i 1885, Larvik (var der midlertidig) i 1900 med Vallø,Slagen,Sem,Vestfold. Han fikk datter i 1880 (min oldemor) (vokste opp hos jordmor) mens hans kone døde 6 måneder senere. De skal også ha fått sønn (utenfor ekteskap) i 1878, men har ikke funnet spor etter ham senere. Får lete videre. Om han døde tidlig, emigrerte, fikk familie. Tippoldefar og tippoldemor giftet seg i 1879.

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.