Gå til innhold
Arkivverket

Søker opplysninger om Svend Christiansen og Marthe Johannesd.


Inger Fjeld
 Del

Recommended Posts

Det er mange bra svar. Kan ikke noe med og se etter i kirkeb. Det var bedre før.  Sikkert en trening sak. Hvem var John Svendsen gift med ? 

 

 

Mvh Inger

 

Ja,det er en treningsssak å finne riktige kirkebøker,hvis det var det du mente.

 

Og jo før man lærer seg det,jo bedre. :)

 

Jeg sleit med disse kirkebøkene sjøl ,jeg!

Men fulgte et tema som Anne-Lise Hansen ga gode råd i angående kirkebøkene,og  da ble det adskillig lettere å finne ut av.

 

Greier dessverre ikke å finne igjen temaet.Kanskje Anne-Lise husker hvilket tema det var?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke riktig hvilket tema det var, men jeg skal prøve å finne det ut.

 

Marte Johansdatter skal være født på Hundseiet og er 28 år i 1835 - dvs hun kan være født i 1807.

 

Siden presten har rotet med navnet til brudgommen, kan han ha gjort det samme med brudens farsnavn... Det var jo brudgommens fars navn som var Christian Svendsen, så det kan være derfor Svendsen har havnet som brudens fars patronym...?

 

Én Marte født på Hunds E. har en far ved navn Johan Knudsen, men det behøver ikke være riktig:

Protokoll:    B 3
Side:    44
Nr:    31
År:    1807
Kirke:    Braastad
Født:    01.07.1807
Døpt:    05.07.1807
Fornavn:    Marte
Kjønn:    K
Ekte/uekte:    E
Far fornavn:    Johan
Far farsnavn:    Knudsen
Far bosted:    Hunds E.
Far yrke/stand:    
Mor fornavn:    Anne
Mor farsnavn:    Larsd.
Mor bosted:    Hunds E.
Introduksjonsdato:    02.08.1807
Merknader:    
1. fadder:    Gift Mann Niels bor Hund
2. fadder:    Gift Kvinne Niels' H. bor Hund
3. fadder:    Mann Ole bor Hund
4. fadder:    Gift Mann Poul bor Hund E.
5. fadder:    Gift Kvinne Pouls H. bor Hund E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde forsøkt å spørre Gjøvik og Toten slektshistorielag om de kjenner til rotet ved denne vielsen og om noen har funnet holdepunkter for hvem Marte Johansdatter Hage E født på Hunds E egentlig var. De har eget forum en kan stille spørsmål i.

 

Etterlysninger finnes fra våren 2015 her. Husk å registrere deg med fullt navn som brukernavn.

Du kan også legge inn etterlysninger i Facebookgruppa "Gjøvik og Toten slektshistorielag".  
Du må kanskje be om å bli medlem i gruppa.

 

Om en finner denne siste Johan Knudsens dødsfall og skifte, kan jo Marte være nevnt som arving og adressen hennes vil kanskje vise om det er din Marte, Det er riktignok ikke veldig stor sannsynlighet for å finne skifter etter husmenn (- eie indikerer at de bor på en husmannsplass under gården), siden det ofte ikke er stort å arve.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det starter med tellingen 1900. Biri Thea f 1899 Biri, Far Kristian Svendsen og mor Marie Larsd. 

 

I nye DA kan du kopiere adresselinjen ved folketellinger for å få lenke, Inger. :)

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037089002827

 

Husstandsmedlemmer

P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus

001 01 Kristian Svends. 1844 Vardal Krs hf g Omgaaende handelsreisende for "O. Mustad & Søn" og Husmand m J f

002 01 Marie Larsd. 1846 Biri herred* hm g Husmandskone, steller huset b

003 01 Even Kristians. 1884 Biri herred* s ug Søn, arb på pladsen b

004 01 Thea Kristians. 1899 Biri herred* d ug Datter b

005 01 Klara Thorvaldsd. 1897 Biri herred* Datterdatter ug Datterdatter, ved fosterløn b

Bosted (hus/gård/tomt)

B.nr. Bostedsnavn Matr.nr/Gnr Løpenr/Bnr Antall husholdninger Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer

0059 Vangen (Rolivangen) under 90 1   4-1-3 5-2-3

Tellingskrets

K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader

008       Biri

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kirkebøkene for Biri fra soknehistorikken:  http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-arkivet/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Oppland

48 Biri

Ved kgl. res. 6.1.1821 ble distriktet Redalen overført fra Ringsaker prestegjeld til Biri prestegjeld. Res.en er meddelt stiftsdireksjonen og Kristians og Hedemarkens amter 25.1.1821. Ved skrivelse 18.3.1942 med virkning fra 1.7.1942 ble gnr. 95, bnr. 6 i Biri overført fra Snertingdal kommune til Vardal kommune. Ved forordning 2.6.1942 ble deler av gnr. 90 bnr.1, gnr. 92 bnr. 1 og 3 i Biri overført fra Biri kommune til Vardal kommune.

Inndeling pr. 1.1. 1992: Biri og Snertingdal (Segård) med Nykirke kapell.

.

Ved prestegårdsbrann i 1890 ble kirkebøkene for 1789-1814 og 1854-1877 samt en del av embetsarkivet ødelagt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser andre på forumet nevnes med hederspriser. Jeg kjenner ikke Ann-Mary Engum. Se på de svarene hun har gitt her og ellers. Helt rått! At det går an å være så hjelpsom og øse av sin dyktighet til alle andre. HELT RÅTT!

 

Må ta med Anne-Lise Hansen også. Disse damene har mye vilje til å hjelpe!

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser andre på forumet nevnes med hederspriser. Jeg kjenner ikke Ann-Mary Engum. Se på de svarene hun har gitt her og ellers. Helt rått! At det går an å være så hjelpsom og øse av sin dyktighet til alle andre. HELT RÅTT!

 

Må ta med Anne-Lise Hansen også. Disse damene har mye vilje til å hjelpe!

 

Tusen takk til deg,Leif! :)

 

Veldig moro   å bidra til at floker blir løst.

 

Og Anne-Lise setter jeg veldig pris på.

 

Hun er som et levende leksikon.Hun har svar på det meste! Super dame! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere begge to. Skal ringe dokumentasjonssentert Kapp.  Der har de mye opplysninger,

 

 

Igjen tusen takk for god hjelp.

 

 

Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 12.8.2016 den 14.29, Anne-Lise Hansen skrev:

 

I nye DA kan du kopiere adresselinjen ved folketellinger for å få lenke, Inger. 🙂

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037089002827

 

Husstandsmedlemmer

P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus

001 01 Kristian Svends. 1844 Vardal Krs hf g Omgaaende handelsreisende for "O. Mustad & Søn" og Husmand m J f

002 01 Marie Larsd. 1846 Biri herred* hm g Husmandskone, steller huset b

003 01 Even Kristians. 1884 Biri herred* s ug Søn, arb på pladsen b

004 01 Thea Kristians. 1899 Biri herred* d ug Dat, bortsett at deter b

005 01 Klara Thorvaldsd. 1897 Biri herred* Datterdatter ug Datterdatter, ved fosterløn b

Bosted (hus/gård/tomt)

B.nr. Bostedsnavn Matr.nr/Gnr Løpenr/Bnr Antall husholdninger Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer

0059 Vangen (Rolivangen) under 90 1   4-1-3 5-2-3

Tellingskrets

K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader

008       Biri

 

Kristian Svendsen og hans kone Berthe Marie Hansdatter var mine tippoldeforeldre. Her står kona nevnt som Marie Larsdatter, det er feil !! Men barna er riktige, bortsett fra at det var flere barn i familien. Jeg har kontroll på alle. Datterdatter nr 005 Klara ( Ovidia ) Thorvaldsdatter var min mormor f 28.10.1897. Uekte datter av Helene Marie Kristiansdatter Rolivangen og Thorvald Olsen Svartbekk. Kristian Svendsens foreldre var Svend Kristiansen og Marthe Johannesdatter. Hennes foreldre var Johan Knudsen og Anne Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 20.11.2018 den 18.43, Wera Karlsen skrev:

Kristian Svendsen og hans kone Berthe Marie Hansdatter var mine tippoldeforeldre. Her står kona nevnt som Marie Larsdatter, det er feil !! Men barna er riktige, bortsett fra at det var flere barn i familien. Jeg har kontroll på alle. Datterdatter nr 005 Klara ( Ovidia ) Thorvaldsdatter var min mormor f 28.10.1897. Uekte datter av Helene Marie Kristiansdatter Rolivangen og Thorvald Olsen Svartbekk. Kristian Svendsens foreldre var Svend Kristiansen og Marthe Johannesdatter. Hennes foreldre var Johan Knudsen og Anne Larsdatter.

Kan ikke se noen kommentar etter at jeg skrev dette ! Hvorfor ? Dette er min familie så jeg vet at det er riktig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wera Karlsen skrev:

Kan ikke se noen kommentar etter at jeg skrev dette ! Hvorfor ? Dette er min familie så jeg vet at det er riktig !

 

Kanskje greit å se på originalen?

 

Selv om man mener det er oppgitt feil farsnavn,skal man ikke rette det i transkripsjonen, så lenge det står Marie Larsdtr i originalen.

https://media.digitalarkivet.no/view/37089/1021

 

----

 

Lenke til dødsfallet til Berthe Marie, død 17/6-1921

Nr 10

https://media.digitalarkivet.no/view/32/217

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 6.12.2019 den 23.54, Ann-Mary Engum skrev:

 

Kanskje greit å se på originalen?

 

Selv om man mener det er oppgitt feil farsnavn,skal man ikke rette det i transkripsjonen, så lenge det står Marie Larsdtr i originalen.

https://media.digitalarkivet.no/view/37089/1021

 

----

 

Lenke til dødsfallet til Berthe Marie, død 17/6-1921

Nr 10

https://media.digitalarkivet.no/view/32/217

 

På 12.8.2016 den 13.51, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg tror jeg hadde forsøkt å spørre Gjøvik og Toten slektshistorielag om de kjenner til rotet ved denne vielsen og om noen har funnet holdepunkter for hvem Marte Johansdatter Hage E født på Hunds E egentlig var. De har eget forum en kan stille spørsmål i.

 

Etterlysninger finnes fra våren 2015 her. Husk å registrere deg med fullt navn som brukernavn.

Du kan også legge inn etterlysninger i Facebookgruppa "Gjøvik og Toten slektshistorielag".  
Du må kanskje be om å bli medlem i gruppa.

 

Om en finner denne siste Johan Knudsens dødsfall og skifte, kan jo Marte være nevnt som arving og adressen hennes vil kanskje vise om det er din Marte, Det er riktignok ikke veldig stor sannsynlighet for å finne skifter etter husmenn (- eie indikerer at de bor på en husmannsplass under gården), siden det ofte ikke er stort å arve.

 

Johan Knudsen døde 1.mai 1833 , Hund. Var gift med Anne Larsdatter og faren til Marthe Johansdatter som var gift med Svend Christiansen. De bodde i Myhrstuen ( Myhreejet )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wera Karlsen skrev:

 

Johan Knudsen døde 1.mai 1833 , Hunn sogn, Vardal. Var gift med Anne Larsdatter og faren til Marthe Johansdatter som var gift med Svend Christiansen. De bodde i Myhrstuen ( Myhreejet )

 

På 6.12.2019 den 23.54, Ann-Mary Engum skrev:

 

Kanskje greit å se på originalen?

 

Selv om man mener det er oppgitt feil farsnavn,skal man ikke rette det i transkripsjonen, så lenge det står Marie Larsdtr i originalen.

https://media.digitalarkivet.no/view/37089/1021

 

----

 

Lenke til dødsfallet til Berthe Marie, død 17/6-1921

Nr 10

https://media.digitalarkivet.no/view/32/217

Skal bare alle tro at denne feilen er rett,da ?? Og hvem har overstrøket Kristian Svendsen ? Det er rett mann, men kona var FEIL. Hun er nedenfor nevnte Berthe Marie Hansdatter. ( nr. 10 ) Hvem sier at det er feil farsnavn ? Som sagt er det mora som er feil. Ingen Marie Larsdatter inne i riktig bilde her.

Svend Christiansen var gift med Marthe Johansdatter

sønn: Kristian Svendsen gift med Berthe Marie Hansdatter.

Barn:

Stener

Helene Marie ( min oldemor )

August Martinius

Christian

Even Anthon

Thea ( død som barn)

Thea Mathea ( Matia )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2016 den 13.33, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg husker ikke riktig hvilket tema det var, men jeg skal prøve å finne det ut.

 

Marte Johansdatter skal være født på Hundseiet og er 28 år i 1835 - dvs hun kan være født i 1807.

 

Siden presten har rotet med navnet til brudgommen, kan han ha gjort det samme med brudens farsnavn... Det var jo brudgommens fars navn som var Christian Svendsen, så det kan være derfor Svendsen har havnet som brudens fars patronym...?

 

Én Marte født på Hunds E. har en far ved navn Johan Knudsen, men det behøver ikke være riktig:

Protokoll:    B 3
Side:    44
Nr:    31
År:    1807
Kirke:    Braastad
Født:    01.07.1807
Døpt:    05.07.1807
Fornavn:    Marte
Kjønn:    K
Ekte/uekte:    E
Far fornavn:    Johan
Far farsnavn:    Knudsen
Far bosted:    Hunds E.
Far yrke/stand:    
Mor fornavn:    Anne
Mor farsnavn:    Larsd.
Mor bosted:    Hunds E.
Introduksjonsdato:    02.08.1807
Merknader:    
1. fadder:    Gift Mann Niels bor Hund
2. fadder:    Gift Kvinne Niels' H. bor Hund
3. fadder:    Mann Ole bor Hund
4. fadder:    Gift Mann Poul bor Hund E.
5. fadder:    Gift Kvinne Pouls H. bor Hund E.

Dette er rette personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wera Karlsen skrev:

 

Skal bare alle tro at denne feilen er rett,da ?? Og hvem har overstrøket Kristian Svendsen ? Det er rett mann, men kona var FEIL. Hun er nedenfor nevnte Berthe Marie Hansdatter. ( nr. 10 ) Hvem sier at det er feil farsnavn ? Som sagt er det mora som er feil. Ingen Marie Larsdatter inne i riktig bilde her.

Svend Christiansen var gift med Marthe Johansdatter

sønn: Kristian Svendsen gift med Berthe Marie Hansdatter.

Barn:

Stener

Helene Marie ( min oldemor )

August Martinius

Christian

Even Anthon

Thea ( død som barn)

Thea Mathea ( Matia )

 

 

 

 

 

Angående at jeg skrev i # 42;

 

"

Kanskje greit å se på originalen?

 

Selv om man mener det er oppgitt feil farsnavn,skal man ikke rette det i transkripsjonen, så lenge det står Marie Larsdtr i originalen." 

 

----

 

Du skriver i #45;

 

"Det er rett mann, men kona var FEIL. Hun er nedenfor nevnte Berthe Marie Hansdatter. ( nr. 10 ) Hvem sier at det er feil farsnavn ? 

 

----

 

Vel, på tellingslisten står hun som Marie Larsdatter f 1846.

Kristian Svendsen sin kone het Berthe Marie, f 1846.

Hun sto med fornavnet Marie i tellingen. 

Så Marie og fødselsår 1846 var vel forsåvidt riktig, men ikke farsnavnet. 

 

----

 

Poenget er at originale kilder ikke skal rettes. 

Ei heller transkripsjoner, hvis avskriften er korrekt ifølge originalen. 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok personen som har gått rundt med tellingslistene som har satt en strek over navnet, for han har føyet til: «Er et steds i Sætersdalen». Kristian Svendsen var jo omreisende handelsmann for O. Mustad & Søn.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Det er nok personen som har gått rundt med tellingslistene som har satt en strek over navnet, for han har føyet til: «Er et steds i Sætersdalen». Kristian Svendsen var jo omreisende handelsmann for O. Mustad & Søn.

Ja det stemmer at han var handelsmann for O. Mustad & Søn. Dessuten solgte han litt av egen produksjon. Har hørt at han solgte selvlagede kjøkkenredskaper. Min mormor vokste delvis opp på Rolivangen hos Kristian Svendsen og Berthe Marie Hansdatter. som var hennes besteforeldre. Men ettersom vi er inne på disse folka på Rolivangen, så har det ikke lykkes meg å finne dem i 1910-tellinga , selv om jeg vet at de levde da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til Wera. 

Bruk svarfeltet nederst under innleggene i stedet for å sitere, så slipper du at svaret ditt blir liggende i  sitatet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

 

 

Angående at jeg skrev i # 42;

 

"

Kanskje greit å se på originalen?

 

Selv om man mener det er oppgitt feil farsnavn,skal man ikke rette det i transkripsjonen, så lenge det står Marie Larsdtr i originalen." 

 

----

 

Du skriver i #45;

 

"Det er rett mann, men kona var FEIL. Hun er nedenfor nevnte Berthe Marie Hansdatter. ( nr. 10 ) Hvem sier at det er feil farsnavn ? 

 

----

 

Vel, på tellingslisten står hun som Marie Larsdatter f 1846.

Kristian Svendsen sin kone het Berthe Marie, f 1846.

Hun sto med fornavnet Marie i tellingen. 

Så Marie og fødselsår 1846 var vel forsåvidt riktig, men ikke farsnavnet. 

 

----

 

Poenget er at originale kilder ikke skal rettes. 

Ei heller transkripsjoner, hvis avskriften er korrekt ifølge originalen. 

 

 

Jeg har ikke rettet eller gjort noe med Originalen. Kun sett at dette er feil navn: Jeg vet det,så det skader ikke mitt tre,men verre for andre som prøver å bygge et riktig oppsatt tre, når de leter etter hvem Marie Larsdatter er. Lett å komme på ville veier da .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.