Gå til innhold
Arkivverket

Kåre Tellebond 1919-1943


Eiliv Sørhus
 Del

Recommended Posts

Jeg søker hjelp til å finne ut fødselssted og dødssted til Kåre Tellebond/Telebond/Thelebond eller kanskje til og med Lundeng.

 

Han er sønn av Mathilde Anna Bolette Tellebond (f. 02.12.1884 i Bardu, d. 1956). Hvem faren var er ukjent for meg.

 

Jeg har få kilder på vedkommende, men i Bardu Bygdebok, bind 2, side 321 - 322, så kommer det fram at han er født i 1919, og at han dør i Sverige i 1943. Det står i bygdeboka at de i hvert fall i en periode var bosatt på gården Solhaug i Bardu.

Jeg vil tro det skal være mulig å finne han i en kirkebok, og jeg har lett i Bardu og Målselv området.

Finnes det noen der ute som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Så han brukte også navnet Hansen. Bygdeboka sier at han døde i Sverige, og det kan det jo være at han fortsatt gjorde, men at han i hvert fall ble gravlagt i Bardu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bardu bygdebok s.  229 står det at Mikkel dro til Finnmark og at Mathilde kom tilbake og bodde på Sætermoen. Da høres det ut som hun også dro til Finnmark. I så fall kan Kåre være født der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkel Knudsen Telebon døde 1937 i Vadsø.

 

Se på disnorge.no:

1928894 Mikkel  Knudsen Telebond  2506  1855  0210  1937  0910  1937    B  06  24       Vadsø Vadsø
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til far til Mathilde's død. Sant, om noen finner han i 1900 eller 1910 tellingen, så blir jeg glad.

 

Men det er altså Kåre Tellebond, eller Hansen som det står på gravsteinen, jeg gjerne vil vite hvor ble født, og hvor han eventuelt døde. Kanskje er det feil at han døde i Sverige, siden han er gravlagt i Bardu, men likevel står det litt ubesvart.

 

Og hvem var far til Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til far til Mathilde's død. Sant, om noen finner han i 1900 eller 1910 tellingen, så blir jeg glad.

 

Men det er altså Kåre Tellebond, eller Hansen som det står på gravsteinen, jeg gjerne vil vite hvor ble født, og hvor han eventuelt døde. Kanskje er det feil at han døde i Sverige, siden han er gravlagt i Bardu, men likevel står det litt ubesvart.

 

Og hvem var far til Kåre.

Ettersom morfaren Mikkel flyttet til Finnmark og det står i bygdeboka at Mathilde "kom tilbake" til Bardu, så er det  ikke usannsynlig at hun også flyttet til dit.  Det var derfor vesentlig å få fram at Mikkel døde i Vadsø, for det gir en pekepinn over hvor i Finnmark han oppholdt seg og dermed hvor man bør begynne å lete. :)

 

Nå ser det ut til å være begrenset med kirkebøker for området, så det kan være "mission impossible" å finne Kåres dåp.  Men her må man bare grave seg gjennom.  

 

Hvis dette er riktig Mathilde i  FT 1900, så vet vi i hvert fall at hun flyttet etter år 1900:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037552000744

 

Tillegg: Jeg har ikke lest nøye i bygdeboka, men det kunne tolkes som hun hadde flyttet bort fra bygda hun også.

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av Gravminner at Kåre Hansen er født 19.10.1919:

 

010784 Kåre  Hansen  1910  1918  2808  1943  m  I jorden er du gjemt, aldrig er du glemt  Vis Kirkemo Bardu

 

I det alfabetiske registeret til Kjesäterkartoteket, dvs kartoteket over norske flyktninger til Sverige under andre verdenskrig, finner jeg en person med samme navn og samme fødselsdato, men med mellomnavnet Atle, så da er det vel neppe din Kåre Hansen. Legger det likevel inn her:

 

Kildeinformasjon: Flyktningskontoret i Stockholm 1940-1945, Dokumenter (RA/S-2080/V/L0022), 1940-1945, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Kjesäterkartoteket. Alfabetisk register A-Å. Papirmaterialet kassert.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43434/276/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-uf20100817620276.jpg

 

Selve kartoteket er i Riksarkivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av Gravminner at Kåre Hansen er født 19.10.1919:

 

010784 Kåre  Hansen  1910  1918  2808  1943  m  I jorden er du gjemt, aldrig er du glemt  Vis Kirkemo Bardu

 

I det alfabetiske registeret til Kjesäterkartoteket, dvs kartoteket over norske flyktninger til Sverige under andre verdenskrig, finner jeg en person med samme navn og samme fødselsdato, men med mellomnavnet Atle, så da er det vel neppe din Kåre Hansen. Legger det likevel inn her:

 

Kildeinformasjon: Flyktningskontoret i Stockholm 1940-1945, Dokumenter (RA/S-2080/V/L0022), 1940-1945, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Kjesäterkartoteket. Alfabetisk register A-Å. Papirmaterialet kassert.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43434/276/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-uf20100817620276.jpg

 

Selve kartoteket er i Riksarkivet. 

 

Ikke uaktuelt, så takk for bidrag. Kun gravsteinen som er primærkilde så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.