Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Arne-Sten Christiansen

Stryn, Rand, Fridtun, Flo, Erdal

Recommended Posts

Arne-Sten Christiansen

Hvem har mest innsikt i slekter på nevnte steder? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aase R Sæther - Gloppen

Det var eit veldig omfattande spørsmål. Sjølv har eg no litt av kvart der og - kva konkret er du ute etter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arne-Sten Christiansen

Jon Kolbeinsen Flo født 1787 gift med Ingeborg født 1798. Har Erdal som etternavn til henne. Har ikke primærkilder. Har kommet over ei nettside der jeg trodde jeg skulle finne dem, men ser ikke at det stemmer. Datter Kristi født 1835 på Flo. Jeg mener at gården også var kalt Fridtun. Hun først gift med en Iver som gikk gjennom isen og druknet. Så med Ingebrigt Jonsen Rand. De slo seg ned i Erdal.

 

Blant annet på jakt etter å få stadfestet årstallene nevnt her. Har sett i kirkebok for Innvik som jeg mener må være rett for disse på Flo, men fant ikke Jon der.

 

De nevnte stedene er steder kjent fra slekta, i tillegg til utvandring til Vanylven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rune Bergesen

Hei, Jon Colbensen er døbt i 1798, forældrene er gift i 1792 og var brukere på Flo fra 1793, Jon overtar garden bruk nr 2 Kolbeinsbruket nu Fridtun, i 1823 iflg BB og gifter seg i 1826 med Pige Ingebor Andersdatter Erdal 1799, De får 6 barn på Flo.Kristi er å finne på bruk nr 8 på Erdal. Rune

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inge Nygård

Jon Colbensen som vart fødd i 1798, døydde i 1801.

 

Eit nytt barn med same namn vart døypt i 1803 (heilt til venstre, nr. 53):

SAB, Innvik Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 1, 1750-1816, s. 167
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070509640450
 

I skiftet etter Colben Jonsen i 1823 vert eldste son Jon Colbensen nemnt som 19 år: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24246/45/

 

Ved giftermålet mellom Jon Colbensen og Ingebor Andersdtr. i 1826 står brudgomen som 23 år (nr. 211):

SAB, Innvik Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 3, 1820-1832, s. 202
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070509650380
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arne-Sten Christiansen

Takk! Jeg har enten fått oppgitt feil årstall eller må ha blandet når jeg skrev inn i slektsprogrammet mitt.

 

Prøver å sammenholde det jeg har, og det dere har hjulpet med, med det jeg finner her: http://gudahl.no/NedreFlo_Fridtun.htm. Jeg er kanskje dårlig leser, men jeg finner ikke ut av det. Dette er vel fra den såkalte Ålandsboka. Det er vel mulig at det er feil i den?

 

Har dere som har hjulpet meg god kjennskap til slekten, eller har dere jobbet med å lete opp. Dersom det første er tilfelle, kan jeg kanskje komme tilbake med mer som jeg trenger å få verifisert eller rettet opp.

 

Dette er min kones slekt. Det er en grein som utvandret fra Erdal til Åheim i Vanylven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arne-Sten Christiansen

Leser hele tiden for dårlig. I flg. Inge Nygård døde den første Jon Kolbensen bare tre år gammel. Og den neste som fikk samme navn ble først født i 1803. Det er 16 år etter det som jeg har fått oppgitt. 

 

Kirkeboksida er krevende lesing for meg, men jeg ser jo at det er en John Colbensen (eller liknende).

 

Jeg er nokså sikker på at vår Jon Kolbensen er han som ble født i 1803 siden det passer så godt med innførselen i kirkeboka når han blir viet til Ingeborg.

Edited by Arne-Sten Christiansen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inge Nygård

Eg kan berre svare for meg sjølv. Eg har sjølv ikkje særleg kjennskap til desse slektene nemnt i utgangspunktet, men det må vel vere mogleg å finne ut av ting likevel. Ikkje minst av di Rune Bergesen har vore med å transkribere kyrkjebøkene frå Innvik prestegjeld frå 1750.

 

Her er til dømes dåpen til John Colbensen i 1803 frå den gamle digitalarkivet: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp14471750&gardpostnr=5347#nedre

 

Her i ny versjon: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000005079613

 

 

Når det gjeld den såkalla Aaland-boka, er ho full av feil. Ho nemner m.a. at Jon Colbensen døydde 76 år gamal i 1863: http://www.nb.no/nbsok/nb/366997a860a5869e3cece0ac4ebe9611?index=2#423

 

Det rette ifølge kyrkjeboka er han var 60 år gamal: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/hending/hg00000000591505

 

Elles lurer eg litt på korleis slektsida du viser til, klarer å kople Ingeborg Andersdtr. som var gift med John Colbensen, med dødsfallet til eit uekte barn frå Hornindal (som døyr 2 år gamal av skarlegensfeber på Flo i 1873).

 

Slektsida hadde iallefall ikkje gjenteke feilen som Aaland har vedr. gardsnamnet til Marthe Jacobsdtr. (mor til Jon Colbensen). Aaland skriv Aareim, medan det rette skal vere Aarholen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arne-Sten Christiansen

Eg kan berre svare for meg sjølv. Eg har sjølv ikkje særleg kjennskap til desse slektene nemnt i utgangspunktet, men det må vel vere mogleg å finne ut av ting likevel. Ikkje minst av di Rune Bergesen har vore med å transkribere kyrkjebøkene frå Innvik prestegjeld frå 1750.

 

Her er til dømes dåpen til John Colbensen i 1803 frå den gamle digitalarkivet: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp14471750&gardpostnr=5347#nedre

 

Her i ny versjon: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000005079613

 

 

Når det gjeld den såkalla Aaland-boka, er ho full av feil. Ho nemner m.a. at Jon Colbensen døydde 76 år gamal i 1863: http://www.nb.no/nbsok/nb/366997a860a5869e3cece0ac4ebe9611?index=2#423

 

Det rette ifølge kyrkjeboka er han var 60 år gamal: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/hending/hg00000000591505

 

Elles lurer eg litt på korleis slektsida du viser til, klarer å kople Ingeborg Andersdtr. som var gift med John Colbensen, med dødsfallet til eit uekte barn frå Hornindal (som døyr 2 år gamal av skarlegensfeber på Flo i 1873).

 

Slektsida hadde iallefall ikkje gjenteke feilen som Aaland har vedr. gardsnamnet til Marthe Jacobsdtr. (mor til Jon Colbensen). Aaland skriv Aareim, medan det rette skal vere Aarholen.

Jeg har all informasjon fra mine svigerforeldre og de har den nok igjen hovedsakelig fra Ålandsboka. Det er med andre ord svært god grunn til å dobbeltsjekke og korrigere.

 

Nå fant jeg nettopp FT1801 med gården Erdahlen der Ingeborg Andersdatter, to år gammel, bodde med foreldrene Anders Absalonsen og Christie Nielsdatter. Ingeborg ble gift med Jon Kolbeinsen Flo:

 

Brukslenke: https://media.digitalarkivet.no/kb20070509650380 

 

Deres datter Kristi hadde blant annet sønnen Johan som var far til min svigerfar Jon Erdal. Johan utvandret til Åheim i Vanylven.

 

Den slektsida jeg viser til,  har jeg ikke noe ansvar for. Jeg fant den i jakten på informasjon om folk fra Fridtun/Flo.

Edited by Arne-Sten Christiansen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harald L. Bakke

Slektsida hadde iallefall ikkje gjenteke feilen som Aaland har vedr. gardsnamnet til Marthe Jacobsdtr. (mor til Jon Colbensen). Aaland skriv Aareim, medan det rette skal vere Aarholen.

 

I mi utgåve av Bygdesoga for Stryn-Innvik, prenta 1973  er Marte Jakobsdtr. oppgjedd være frå Årholen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inge Nygård

Harald: Ja, nyare utgåver har vel (heldigvis) ikkje Jacob Aaland (død 1950) noko ansvar for.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arne-Sten Christiansen

Det står Årholen på det som jeg har skrevet av fra mine svigerforeldre. Det betyr at de ikke bare har brukt Ålandsboka. 


I mi utgåve av Bygdesoga for Stryn-Innvik, prenta 1973  er Marte Jakobsdtr. oppgjedd være frå Årholen

Denne finnes ikke digitalt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ingeborg

Hei! 

Bestemoren min Ingeborg Flo kom ifra erdal (var sikker at det het Lærdal?!?) og jeg har masse slektshistorie derfra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arne-Sten Christiansen
På 22.10.2018 den 22.03, Ingeborg skrev:

Hei! 

Bestemoren min Ingeborg Flo kom ifra erdal (var sikker at det het Lærdal?!?) og jeg har masse slektshistorie derfra. 

 

Dette er min kones slekt. Har ikke studert dette så nøye nå, men jeg er absolutt interessert i å kunne samarbeide med deg, og få kjennskap til det du har. Kanskje vi kan ha kontakt med personlig melding her, eller e-post.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.