Gå til innhold
Arkivverket

Skjøtebrev til Jens Jensen Schanche


Eirik Amundsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har behov for bistand med å tyde skriften i et skjøtebrev fra 1700-tallet. Bl.a. synes jeg underskriften er vanskelig å tyde, og den er viktig ettersom vedkommende (såvidt jeg kan se) synes å omtale Jens Jensen Schanche som sin morbror. 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/20228/152

 

Eg les namnet på brevskrivaren som "Ifuer Friis" -  og ja, han omtalar

"min Kiere Svogerlige Morbroder, meget achtbahre og velfornemme Borgerlige Handelssmand og Indvonnere her I Trundhiem Singr. Jens Jenssen

Schanche"

 

 

"svogerlig" fortel at slektskapen er gjennom inngifte.  Då kan det vere fleire alternativ:

Jens kan vere morbror til kona til Ivar; eller Jens er gift med Ivar si morsyster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for avklaringen mht. underskriften. Her kunne nok et innsyn i dødsboet/arveoppgjøret etter Jens Jensen Schanche (som døde i Trondheim eller i Nærøy N-Trøndelag i april 1745) vært til hjelp, men jeg har dessverre ikke klart å finne fram til et slikt dokument (takknmelig for tips om noen andre har klart det). 

 

Når det gjelder den øvrige teksten i skjøtebrevet, ser det ut til at byen Hamburg er nevnt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Iver Friis: Han var trolig identisk med den i Stamtavle over slægten Bernhoft (s. 237) omtalte handelsmann med samme navn (1669 - 1731), g.m. Maren Clausdtr. Angell, datter av Claus Petersen Angell og Aleth Pedersdtr. Holthe. 

 

Jens Jensen Schanche var g. 1) med Sissel Pedersdtr. Holthe, trolig en søster av ovennevnte Aleth Pedersdtr. Holthe; g. 2) i 1725 med Anna Kiemler/Kemler/Kembler, datter av Morten Clausen Kiemler og Elsebe Henriksdtr. Hornemann. Anna Kiemler ble etter Jens Schanches død gift 2) med borgermester i Trondheim, Hans Christensen Hagerup (1685 - 1753). 

 

I så fall var Jens Jensens første hustru, en søster av Iver Friis' svigermor.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for avklaringen mht. underskriften. Her kunne nok et innsyn i dødsboet/arveoppgjøret etter Jens Jensen Schanche (som døde i Trondheim eller i Nærøy N-Trøndelag i april 1745) vært til hjelp, men jeg har dessverre ikke klart å finne fram til et slikt dokument (takknmelig for tips om noen andre har klart det). 

 

Når det gjelder den øvrige teksten i skjøtebrevet, ser det ut til at byen Hamburg er nevnt. 

 

Dette er i så fall før Jens er død.  Skøytet gjeld 1/8 av skuta "Sankte Jacob".  

"... og nu med første gode vind ved Skipper Kalche Nummesen fra Hamburg nest Guds hielp Skall hidføres, ...."

 

Eg er litt usikker på om skuta skal førast frå Hamburg, eller om det er skipperen som er derifrå; men helst det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.