Gå til innhold
Arkivverket

"Et lite rødt hus i Barbu" (A-A, ca. 1870)


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

I 1867 ble Arendals første baptistmenighet stiftet, og den holdt fram til ca. 1871 til i "et lite rødt hus i Barbu".  Kjøpet av dette huset ble finansiert av min slektning Jørgen Johannessen, som den gang var eier av Havstad Jernstøberi.

 

Jeg har forsøkt, via de skannede panteregistrene/pantebøkene, å identifisere dette huset - uten så langt å lykkes. Det er flere årsaker til dette. Barbu er et vrient område å søke i - både fordi den sentrale, sjønære delen rundt 1870 hadde utviklet seg til et strandsted med bymessig bebyggelse, og fordi det har vært et uoversiktelig område mht. administrative forhold.  Dette siste kan illustreres slik:

 

1. Fra 1747 til 1877 tilhørte Barbu Tromøy kirkesogn - men ble i 1878 utskilt som selvstendig prestegjeld (Barbu kirke innviet 1880).

2. Fra 1837 til 1877 var Barbu et senter i Østre Moland herred - men ble i 1878 egen kommune (innlemmet i Arendal by i 1901).

 

Spørsmålet er så:  Er det noen her i forumet som vet hvilket lite rødt hus i Barbu det her kan være snakk om?  Jeg har forestilt meg at det muligens kan ha vært den lille, røde bygningen som i en årrekke har huset kiosken "Bonzo", men dette er kun basert på en gjetning. 

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du undersøkt om det finnes en baptistmenighet i Arendal som kanskje kan vite noe? De kan kanbskje ha gamle protokoller etc.


https://www.google.no/maps/place/Arendal+Baptistmenighet/@58.4714499,8.7680585,15z/data=!4m12!1m6!3m5!1s0x0:0xaa1ab476a26b14ef!2sArendal+Baptistmenighet!8m2!3d58.4714499!4d8.7680585!3m4!1s0x0:0xaa1ab476a26b14ef!8m2!3d58.4714499!4d8.7680585

 

Her har vi dem. Det holder visst fortsatt til i Barbu-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du undersøkt om det finnes en baptistmenighet i Arendal som kanskje kan vite noe? De kan kanbskje ha gamle protokoller etc.

https://www.google.no/maps/place/Arendal+Baptistmenighet/@58.4714499,8.7680585,15z/data=!4m12!1m6!3m5!1s0x0:0xaa1ab476a26b14ef!2sArendal+Baptistmenighet!8m2!3d58.4714499!4d8.7680585!3m4!1s0x0:0xaa1ab476a26b14ef!8m2!3d58.4714499!4d8.7680585

 

Her har vi dem. Det holder visst fortsatt til i Barbu-området.

 

Ja, jeg kjenner til baptistmenigheten i Arendal, men så vidt jeg har forstått, er det ikke noen som kan bekrefte nøyaktig hvilket hus i Barbu som var det første menighetslokalet.  Det har også, blant baptistene i Arendal, versert litt ulike historier om nøyaktig når menigheten ble stiftet.

Har du undersøkt om det finnes en baptistmenighet i Arendal som kanskje kan vite noe? De kan kanbskje ha gamle protokoller etc.

https://www.google.no/maps/place/Arendal+Baptistmenighet/@58.4714499,8.7680585,15z/data=!4m12!1m6!3m5!1s0x0:0xaa1ab476a26b14ef!2sArendal+Baptistmenighet!8m2!3d58.4714499!4d8.7680585!3m4!1s0x0:0xaa1ab476a26b14ef!8m2!3d58.4714499!4d8.7680585

 

Her har vi dem. Det holder visst fortsatt til i Barbu-området.

 

Ja, jeg kjenner til baptistmenigheten i Arendal, men så vidt jeg har forstått, er det ikke noen som kan bekrefte nøyaktig hvilket hus i Barbu som var det første menighetslokalet.  Det har også, blant baptistene i Arendal, versert litt ulike historier om nøyaktig når menigheten ble stiftet.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet kan jo være å investere timer og dager på www.aaaks.no og bla i Vestlandske tidende....

Det har jeg gjort mange ganger, og det dukker alltid opp gilde ting. Men ikke alltid om det jeg er på jakt etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i "Norges baptister 100 år" at det står at det var Jørgen Johansen Havstad som hjalp dem til dette. Kan det være et spor?


Ser i "Norges baptister 100 år" at det står at det var Jørgen Johansen Havstad som hjalp dem til dette. Kan det være et spor?

 

OK, det var din slektning, støperiet eier... f 1815 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i "Norges baptister 100 år" at det står at det var Jørgen Johansen Havstad som hjalp dem til dette. Kan det være et spor?

 

OK, det var din slektning, støperiet eier... f 1815 ;)

 

Ja, jeg har fulgt Jørgen Johannessen-sporet ganske tett - men det har dessverre ikke så langt ført meg til rett hus.

Kjøp og salg av huset bør jo være pantebokregistrert/tinglyst, men det er vrient å få identifisert huset, siden så å si hele strandstedet er ført under samme løpenr./bruksnr. i aktuell periode.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke stort å bidra med her, Oddbjørn. Men visst er det hyggelig at vi hadde kiosken "Bonzo" i Tvedestrand også i mange år, i et enda mindre "rødt lite hus" av murstein. Kan denne kiosken ha kiosken i Barbu som forbilde tro.. Oppført av den kjente murmesteren Ole Andreas Thorsen (1877-1968) for Arnold Jorkjend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kiosken Bonzo i Arendal, går det an å følge den bygningen bakover i tid, via skjøter eventuelt, for å finne ut om du har gjettet riktig eller ei?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte Agderposten som utgis i Arendal, og de fortalte meg at på den aktuelle tiden fantes det en avis som het Vestlandske Tidende, det er vel den som nevnes ovenfor av Jarl V Erichsen. Det finnes et komplett arkiv av den avisen på "Kuben",  http://www.kubenarendal.no/, som er museum og arkiv for Aust-Agder. Jeg fikk også oppgitt navnet Harald Olsen, bosatt på Tromøya, som en som hadde skrevet mye om gamle ting og steder i Arendal. Jeg fant to med dette navnet  bosatt på Tromøya. Han som bor i Skareveien er det ikke, han snakket jeg med. Den andre har en telefon som ikke virker.

Han fra Agderposten som jeg snakket med, er en tidligere redaktør, og han trodde det kunne dreie seg om et hus i nærheten av jernbanestasjonen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke stort å bidra med her, Oddbjørn. Men visst er det hyggelig at vi hadde kiosken "Bonzo" i Tvedestrand også i mange år, i et enda mindre "rødt lite hus" av murstein. Kan denne kiosken ha kiosken i Barbu som forbilde tro.. Oppført av den kjente murmesteren Ole Andreas Thorsen (1877-1968) for Arnold Jorkjend.

 

Det har også slått meg at det kan være en sammenheng mellom de to "Bonzo"-kioskene, men jeg vet dessverre ikke noe konkret om det.

Jeg ringte Agderposten som utgis i Arendal, og de fortalte meg at på den aktuelle tiden fantes det en avis som het Vestlandske Tidende, det er vel den som nevnes ovenfor av Jarl V Erichsen. Det finnes et komplett arkiv av den avisen på "Kuben",  http://www.kubenarendal.no/, som er museum og arkiv for Aust-Agder. Jeg fikk også oppgitt navnet Harald Olsen, bosatt på Tromøya, som en som hadde skrevet mye om gamle ting og steder i Arendal. Jeg fant to med dette navnet  bosatt på Tromøya. Han som bor i Skareveien er det ikke, han snakket jeg med. Den andre har en telefon som ikke virker.

Han fra Agderposten som jeg snakket med, er en tidligere redaktør, og han trodde det kunne dreie seg om et hus i nærheten av jernbanestasjonen.

Takk for research-arbeidet ditt!  Jeg har sendt et par spørsmål om saken til en av de ansatte ved KUBEN, som jeg vet har jobbet en del med Barbu.  Ellers har jeg nok en mistanke om hvilken Harald Olsen du tenker på, og den eks-redaktørene du har snakket med, er vel kanskje Stein Gauslaa?

 

Jeg får smøre meg litt med tålmodighet og bla litt i Vestlandske Tidende neste gang jeg er i Arendal.  Min kones morfar var forresten redaktør av den avisen i en årrekke :-)

 

Jernbanestasjonen ligger omtrent der tidligere Nedre Barbu gård lå.  Så godt som hele strandstedet Barbu er utgått fra den gården.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av grunnboka (Norges kartverk) at tomta til Arendal jernbanestasjon ble utskilt fra brnr. 56 i Barbu i 1886.  Også de fleste av de øvrige eiendommene i strandstedet Barbu ser ut til å være utskilt fra brnr. 56.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Arendal nå, og da jeg kjørte forbi jernbanestasjonen, la jeg merke til et "lite rødt hus" på motsatt side av veien nedover. Det så ganske gammelt ut og lå på en eiendom der det iallfall ikke har vært fjernet trær og busker på endel år. Skal prøve å få tatt et bilde i morgen, når jeg kjører den veien igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Arendal nå, og da jeg kjørte forbi jernbanestasjonen, la jeg merke til et "lite rødt hus" på motsatt side av veien nedover. Det så ganske gammelt ut og lå på en eiendom der det iallfall ikke har vært fjernet trær og busker på endel år. Skal prøve å få tatt et bilde i morgen, når jeg kjører den veien igjen.

Jeg tror jeg vet hvilket hus du mener - og har også hatt det i tankene.  Så har vi selvsagt også den muligheten at baptistenes "lille røde hus" ikke eksisterer lenger (muligens revet i forbindelse med at jernbanesporet ble anlagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- eller at det ikke er rødt lenger...

 

lite-r-hus.png

 

Her er det nå iallfall. Det går et jernbanespor rett nedenfor. Dessverre fikk jeg ikke tatt noe bedre bilde.

Jeg gikk også bort dit og ringte på, men det var ingen hjemme. Utelyset brant, et par vinduer hadde knust glass og var tettet igjen med papp, og ellers var det ganske forsøplet omkring det.

Jeg prøvde å ringe på hos endel av naboene, men jeg fant ingen hjemme. Hadde tenkte å spørre om noen visste noe om husets opprinnelse. Men altså, jeg traff ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke stort å bidra med her, Oddbjørn. Men visst er det hyggelig at vi hadde kiosken "Bonzo" i Tvedestrand også i mange år, i et enda mindre "rødt lite hus" av murstein. Kan denne kiosken ha kiosken i Barbu som forbilde tro.. Oppført av den kjente murmesteren Ole Andreas Thorsen (1877-1968) for Arnold Jorkjend.

Bare for å nevne det, har ikke med saken å gjøre, men i dag er Bonzo i Tvedestrand et bitte lite bakeri med kjempegodt bakeverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.