Gå til innhold
Arkivverket

Tjöstolv Johnsen f.ca 1685 på Bergane i Drangedal - Svigerforeldre ?


Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Tjöstolv Johnsen, födt ca 1685 på Bergane i Drangedal (död 1731 i Drangedal) giftet seg 26 okt 1711 med Anne Tellefsdatter, hun ble födt ca 1690 på Holte i Drangedal.

Kan noen hjelpe meg med å finne opplysninger om hennes foreldre og evt stedet hun kom fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du er ikke den eneste som ikke har denne opplysningen. MyHeritage har mange treff på Anne Tellevsdtr f.1690 Holte, Drangedal. Men ingen av dem oppgir hennes foreldre. Finnes det en bygdebok for Drangedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes Bygdebok for Drangedal og Tørdal, dersom du søker på digitaliserte bygdebøker på nett finner du den under Telemark, Drangedal, Drangedal med Tørdal, ei bygdesoge av Olav Sannes. (får ikke kopiert lenken)

 

Jeg fant ikke noe under Bergane eller Holte (raste bare igjennom), men de er nevnt under Homleid,(s. 476-478)Der står det at fedrene til begge var på Homleid, så de var kanskje familie, må vel leses nøyere og tråle att og fram mellom de forskjellige gårder.

 

Fant og et slektsregister for Drangedal, bind 1 under samme

s. 100 nr. 282

Kystol (Tjøstol) Jonsen Lone begr. 1731 Homlei

g. 26..10.1711 m Anne Tellefsdtr

Barn:

Aslaug dpt. Dn. 15.p.. Tr. 1712 i T Lone, begr. 17.03.1713

Aslaug dpt. 11.3.1714 i T. gm. Halvor Terkildsen Berstad

Ellev dpt. 29.01.1714 i T begr. 24.04.1751 Homlei "24. april Ellev Kystolsen Homlei, der uti skogen fantes død, alder 36 år"

Tellef f. 1715 gm Siri Anundsen Bø

Marthe (Margith) døpt 12.7.1722 i T. gm Neri Olsen Agbø

Harald døpt 12. a.Tr. 1724 i T.

Ragnhild døpt 02.02.1726 i T. gm Sommual Gyndleiksen Øverbø

 

Bamle Sk.pr. 3a. 1725-1732

s. 346a Homlei, Tørdal, Drangedal 25.10.1731

Tjøstel Jonsen d.

e. Anne Tellefsdtr.

Brt. 168-12 nr. Nr. 7-1-16

Hvori medregnet jordegods i Lone

m.b. 2 meler. Takst 50 rdr.

Skjøte 03.04.1716

Barn: (OBS alder på barna)

1. Ellef Tjøstolfsen 14 år

2. Tellef Tjøstolfsen 13 år

3. Aslaug Tjøstolfsdtr. 18 år

4. Margith Tjøstolfsdtr. 9 år

5. Ragnhild Tjøstolfsdtr. 6 år

Avdødes slekt: bror Simon Jonsen Bergane ( tror det er han som står på plassen  før nr. 280)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også nr. 278, Leiulf Jonsen, er kanskje også familie.

Se nr. 522 b, s. 174, Jon Simensen Bergane. er far til Tjøstolf.

Dersom du går igjennom hele registeret så kanskje du også finner Tellef, så under Olsen da kona til Jon Simensen var en Olsdtr, men fant ingen Tellef der, så da må han hete noe annet, men hva, det er vel det store spørsmålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett igjennom lista i full fart og den eneste som jeg finner er nr.253 Tellef Homlei, gm Gunhild,men  Anne står ikke under barna, og de barna som står der er født etter 1700. Jeg har ikke gått nøye igjennom. Det kan jo også tenkes at konen kan stå der, så det må leses nøyere enn jeg har gjort.

Denne listen er absolutt å anbefale for de som har aner fra Drangedal og Tørdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett igjennom lista i full fart og den eneste som jeg finner er nr.253 Tellef Homlei, gm Gunhild,men  Anne står ikke under barna, og de barna som står der er født etter 1700. Jeg har ikke gått nøye igjennom. Det kan jo også tenkes at konen kan stå der, så det må leses nøyere enn jeg har gjort.

Denne listen er absolutt å anbefale for de som har aner fra Drangedal og Tørdal

 

Mange takk for hjelpen, Inger Lise! Vi får bite tennene sammen og lete videre.

 

Med vänlig hälsning

Per

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.