Gå til innhold
Arkivverket

Hans Hansen Lind


Gro Vedå
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opphavet til en av mine forfedre, Hans Hansen Lind, ukjent fødselsår. Gift rundt 1709 med Mette Nilsdtr Ærboe. Deres datter Maren Hansdtr Lind, (1709-1779) er oppgitt å komme fra Å i Lavangen. Maren var gift med John Eriksen fra Grøsnes Store i Gratangen, som var etterkommer av Bergensborgeren Robert Mudie/Moodie fra Orknøyene og storkaren Mikkel Larssen (1585-1659).

 

Viser til tidligere diskusjon her i forumet i perioden 2004-2011, se sak 19335 "Lind som slektsnavn i Nordland". (får ikke linke til saken dessverre).

I denne saken har det vært antydet mulighet for en relasjon til Lind-slekten på Skjerstad/Leivset i Salten og det fremkommer også muligheter for at denne Lind-slekten kommer fra Orknøyene. En i slekten er også nevnt gift med Abraham Monsøn Lockert. Mulig at denne slekten også kom fra Orknøyene. Jeg har funnet slektsnavnet Lockert nevnt i en slektsdatabase på Orknøyene.

 

Mye peker her i retning av Orknøyene. Spent på om det er noen som har gjort nye funn i denne saken etter 2011 med hensyn til Hans Hansen Linds forfedre/opphav.

 

Gro        

Endret av Gro Vedå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Andreas Larsen (Lind?) var født ca. 1755. Han ble gift 27 des 1787 i Ibestad med Maren Berheusdatter Normann. De hadde barna: Hans Olai, Rebekka Elisabeth, Bertheus, Juliana Margrethe, Lars og Martinus. Av disse var det bare barna Rebekka og Bertheus som vokste opp og ble gift. I skiftet etter sin svigerfar Bertheus Eriksen Normann er Andreas nevnt som styrmann. Han må være den Andreas Larsen som i Ft 1801 er 45 år og som er tjenestedreng hos gjestgiver Jens Bing Dons i Hamvigen i Astafjord. Problemet er bare at han er oppført som ugift, han burde vært oppført som enkemann. Iallfall er det hans oppholdssted når han dør, se skifte her: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081208700692.jpg Andreas døde 17 mars 1828 i Ibestad. Hans kone Maren døde i 1798. Andreas er også skrevet som Anders. Det har vært spekulert i om Andreas var fra Helgeland, derav navnet Lind i parantes. Vet noen om hvem som var foreldre til Andreas og hvor han var født? 

 

Mvh

Guttorm​


Jeg fant dette følgende som kanskje kan være et spor å lete videre på? :

Offentleg skrifte i Buksnes prestegjeld 1797-1823.
!! 1803 %Enken% Malene Eliseusdatter besvangret i sin gifte stand bragt et dødfødt barn til væren. Hun har udlagdt til barnefader en Bomseglerskipper ved navn Anders Lind. At dette leiermaal er hendes første kan jeg bevidne men om den udlagd persons Beskaffenhed
Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn
61 syndar Bomseglerskipper Anders Lind m
62 syndar %Enke% Malene Eliseusdatter k

Kan dette være "vår" Anders Larsen Lind?

 

​Mvh

Guttorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har  for noen år siden søkt etter en Lind fra Harstad.

Da fikk jeg denne artikkelen tilsendt.

 http://www.slektentax.com/HT_05012011.pdf

 

Takk for informasjonen. Lind-slekten i denne artikkelen er nok ikke relatert til Hans Hansen Lind som jeg søker opphavet til. Jeg vil tro Hans var født tre generasjoner før denne Ola Olsen Lien som kom til Trondenes på 1790-tallet. Gjenkjenner imidlertid en av svigerdøtrene til Ola, Johanna Sparbo Hansdtatter Schjelderup. Hun var etterkommer av Hans Rasmussen Rafn f. 1646 som drev jektefart fra Røkenes i Trondenes.

 

Gro 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Hanssen Lind er også min forfader. Jeg har notert hans far som Hans Lind Olsen f. 1633 i Lavangen. Kilde for dette har jeg dessverre ikke notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.