Gå til innhold
Arkivverket

Etterlyser detaljer vedrørende forfedrene til «taterhøvdingen» Stor-Johan


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Den 21. Januar i år kunne vi lese i avisa Glåmdalen at etterkommerne etter Stor-Johan endelig hadde funnet data som bekrefter Stor-Johans forfedre helt tilbake til 1600-tallet. Det var Holger Gustavsen, Nora Pettersen og Kai-Samuel Vigart som slapp nyheten i avisen, og som også inviterte til informasjonsmøte om saken (som jeg ikke hadde anledning til å delta på). 

 

Og etterpå var det stille.

 

Flere henvendelser til Holger Gustavsen og Kai-Samuel Vigart, direkte, samt henvendelse til Oslo Byarkiv om å få tilgang til den nye informasjonen om Stor-Johan har resultert i... ingenting.

 

Imidlertid er Wikipedias artikkel om Stor-Johan oppdatert - med informasjon som ikke er tilfredsstillende kildebelagt.

 

Det er mulig det bare er jeg som er interessert i etterprøvbar ny informasjon om det største mysteriet som er knyttet til en av Norges mest omtalte og kjente omstreifere - Stor-Johan...

 

...men jeg er til gjengjeld SKIKKELIG nysgjerrig!!!!

 

Høres jeg bitte-litte grann frustrert ut? Ja det stemmer.

 

Kai-Samuel, Holger og Nora: Det hadde vært veldig fint å få den informasjonen dere sitter på. Pliis!

 

Med vennlig, nysgjerrig hilsen

Morten Aasberg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forsøkt å få den samme informasjonen, men noe av det stemmer med mine teorier. Stor-Johan fortalte selv (vel ifølge Tater-Milla) at faren var en Karl Gustav (Pettersen? Fredriksen?) som ble kalt for "Skolemesteren" (i Våler finnes en husmannsplass under grdnr.86 kalt "Skolemestra") - iflg. Stor-Johan "en ekte tater", gift med Helena Sofia som skulle være datter til "Norske Pettersen" og Lena. Helene døde iflg Stor-Johan da han var 3 år gammel. Men disse folkene er antagelig identiske med Lill-Fredriks svigerforeldre i sitt første forhold til Amanda Aleksine, nemlig Karl Gustav Fredriksen, f.9-10-1833 og dpt.11-10-1833 i Hobøl, gift med Hedda Sofie Strøm, f.1832 i Hobøl (visstnok ikke nevnt døpt der). Hvis Stor-Johan er født 1848/51, så er dette selvsagt mulig selv om foreldrene da var ganske unge. Men da hadde i tilfelle Lill-Fredrik et forhold til sin egen tante... [men ikke av blod!]. Og Karl Gustav og Hedda Sofie kunne knappest være fosterforeldrene til Stor-Johan hvis det ikke var et uformelt forhold som selvsagt er mulig. Så fra min side er altså dette teorier. Kai-Samuel hevder han har kildebelegg for det samme (?), så ja: Kom på banen!


Jeg ser for øvrig nå at de i Wikipedia-artikkelen kaller faren til Stor-Johan for Hartmann.  Kilde?  At de også kaller farfaren Hartmann har jeg heller aldri sett i en kilde...

Endret av Jonny Mydland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jonny

 

Med fare for at dette blir ping-pong mellom frustrerte menn, så tenker jeg bare å tilføye at dette er informasjon som er alt for viktig til at den ikke offentliggjøres. Om materialet er så veldokumentert som det gis inntrykk av, undrer det meg at det for eksempel ikke er publisert her på forumet, eller på Oslo byarkiv sine nettsider. Jeg registrerer også at artikkelen om Stor-Johan i Norsk Biografisk Leksikon er uforandret siden 2009 - og den er skrevet av Liv Borge, som så vidt meg bekjent, selv er etterkommer etter Stor-Johan.

 

Så igjen: Kom på banen. Dette er viktig!

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne familien. Det er mye som er kjent når det gjelder Stor-Johan, familien hans og deres etterkommere. Det store mysteriet er imidlertid Stor-Johans opphav. Stor-Johan selv var lite meddelsom, og det har gjennom alle år versert flere versjoner og teorier om hvem som var foreldrene hans - og det er dette spørsmålet blant andre Kai-Samuel Vigart nå, etter sigende, skal ha funnet dokumenterte svar på. Som nevnt innledningsvis i denne tråden har det ikke blitt offentliggjort noen etterprøvbare data som avdekker mysteriet, og det er dette jeg etterlyser her, og som jeg håper det vil komme noen svar på.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Tenke seg hvis det skulle vist seg at han IKKE var av taterslekt!

Etter alt "snobberiet" på visse facebook-grupper av hans etterkommere.

😁

 

Ja da skal det bli bråk.

En kan jo alltids håpe.....

😉

 

rgds

Kai

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en laster ned no 7 fra 2018  fra Frantzwagner Sällskapet, så er det en god artikkel om opphavet til Stor -Johan med henvisninger til kilder.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!  Sebastian Casinge sin artikkel setter skapet på plass!  Etter mye spekulasjoner og riv ruskende gale pressekonferanser og uttalelser i avisene fant Casinge ut sannheten.  Definitivt reisende folk, men ikke slik det hadde blitt utbasunert med bravur i Norge.  Dette viser igjen hvor forsiktige vi bør være med å gå ut med opplysninger som ikke er verifiserte!  Man skal ikke "tro" i slektsforskning; man skal vite! 😉  Og hvis man "tror", skal det tydelig presenteres som en teori!

Endret av Jonny Mydland
  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.