Gå til innhold
Arkivverket

Manglende panteregister for Rana kommune


martin kongsdal
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Etter tragedien med omlegging av søkefunksjonen i panteregistre/pantebøker er det forsvunnet panteregistre for Rana kommune. Tidligere kunne vi finne oppslag i panteregister til 1951, mens nå stopper oppslag i 1935. Det ser ut til at det mangler en eller flere registerbøker. Som profesjonelle brukere sliter vi nok med det nye tungvinte systemet dere har innført, om vi ikke også skal miste oppføringene vi før kunne søke i. Dessverre så vi ikke for oss hvilket tilbakeslag omleggingen ville medføre, så vi har ikke notert nummer på de manglende bøker.

 

Mvh Martin Kongsdal

Rana Kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Alle panteregistre og pantebøker som fantes i det gamle visningsprogrammet, finnes også i det nye. De relevante panteregistrene og pantebøkene finnes enklest ved å fylle ut kommunefeltet i søkeskjemaene med de kommunene som fra 1964 gikk sammen i Rana kommune, slik:

Dersom du mener at det nye visningsprogrammet er en tragedie og et tilbakeslag, vil vi svært gjerne vite konkret hva som volder problemer, slik at vi kan veilede. Etter vår oppfatning er både søk og trefflister nå langt bedre, da søkene er forenklet (jf. lenkene over), og da trefflistene inneholder mer relevant informasjon, som gjør det enklere å velge rett panteregister/pantebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det gamle visningssystemet fantes det panteregistre med oppføringer frem til 1951 for Nord-Rana og Sør-Rana, nå Rana kommune. I dag finnes kun oppføringer frem til 1935. Da kan vi vanskelig se at alle panteregistre også finnes i det nye visningsprogrammet. Hvis du følger lenken din vil du se at det nyeste panteregister er datert frem til 1935. Slik var det ikke tidligere. Jeg har ellers gitt tilbakemeldinger på våre erfaringer med den nye løsningen tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det gamle visningssystemet fantes det panteregistre med oppføringer frem til 1951 for Nord-Rana og Sør-Rana, nå Rana kommune. I dag finnes kun oppføringer frem til 1935. Da kan vi vanskelig se at alle panteregistre også finnes i det nye visningsprogrammet. Hvis du følger lenken din vil du se at det nyeste panteregister er datert frem til 1935. Slik var det ikke tidligere. Jeg har ellers gitt tilbakemeldinger på våre erfaringer med den nye løsningen tidligere.

 

Det er noen panteregistre som i vår database bare er registrert med sluttår, dvs. at feltet for startår står tomt (startåret kan ikke defineres). Vi ser nå at sluttåret ikke vises i trefflista, dersom feltet for startår står tomt. Det skal vi få gjort noe med.

 

Likevel er det bare panteregister nr. 22 som går lenger enn til 1935 (det går til 1964). Hvis du ser på Statsarkivet i Trondheims arkivkatalog for Rana sorenskriveris arkiv, ser du at arkivet ikke inneholder panteregistre for Rana lenger enn til 1935 (med unntak for nr. 22). Det later til at Rana sorenskriveri har gått over til det nye systemet med grunnboksblader (som erstattet panteregistre) umiddelbart i 1935.

 

Det har derfor aldri vært panteregistre fram til 1951 for Rana i Digitalarkivet. Er du sikker på at du ikke forveksler med pantebøkene, som er tilgjengelige fram til årsskiftet 1950/1951?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som profesjonelle brukarar har de vel tilgang, evt. mogelegheit for å få tilgang til Gammel grunnbok, som erstattar dei gamle panteregistera? Pantebøkene skal derimot vere tilgjengelege på Digitalarkivet til ca 1950, og hos Statens Kartverk etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Ja, jeg er sikker på at vi ikke forveksler panteregistre med pantebøker. Vi er fullstendig klar over hva vi hadde og hva vi nå ikke har. På grunnboksbladene hos Rana sorenskriveri er det oppføringer fra før 1900, disse er åpenbart overført fra panteregistrene, og en datering av overgangen fra panteregistre til grunnbøker kan derfor ikke kontrolleres mot oppføringene på grunnboksbladene. Vi ser ikke bort fra at det ble ført parallelt en tid. Men overføringene fra panteregisteret til grunnbok var ufullstendige, det finnes en mengde oppføringer i panteregistrene som ikke står på grunnboksbladene. Og dette er grunnen til at vi i enkelte saker er en smule handicappede nå etter endringen hos digitalarkivet. 

 

2. Ja, vi kan betale for en slik tilgang, noe vi da også gjør i de tilfeller vi trenger det. Det er flere operatører som tilbyr denne tjenesten. Før grunnbøker ble overført til Tinglysingen sørget vi dessuten for å få fotografert samtlige grunnboksblader hos sorenskriveren. Disse har vi nå på mikrofilm. Som nevnt er disse dessverre ufullstendige i forhold til panteregistrene. 

 

At Statsarkivet ikke har full kontroll over hva de har og ikke har er grunnen til at vi fra tid til annen sender ekspedisjoner til Trondheim for selv å lete i hyllene der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Ja, jeg er sikker på at vi ikke forveksler panteregistre med pantebøker. Vi er fullstendig klar over hva vi hadde og hva vi nå ikke har. På grunnboksbladene hos Rana sorenskriveri er det oppføringer fra før 1900, disse er åpenbart overført fra panteregistrene, og en datering av overgangen fra panteregistre til grunnbøker kan derfor ikke kontrolleres mot oppføringene på grunnboksbladene. Vi ser ikke bort fra at det ble ført parallelt en tid. Men overføringene fra panteregisteret til grunnbok var ufullstendige, det finnes en mengde oppføringer i panteregistrene som ikke står på grunnboksbladene. Og dette er grunnen til at vi i enkelte saker er en smule handicappede nå etter endringen hos digitalarkivet. 

 

2. Ja, vi kan betale for en slik tilgang, noe vi da også gjør i de tilfeller vi trenger det. Det er flere operatører som tilbyr denne tjenesten. Før grunnbøker ble overført til Tinglysingen sørget vi dessuten for å få fotografert samtlige grunnboksblader hos sorenskriveren. Disse har vi nå på mikrofilm. Som nevnt er disse dessverre ufullstendige i forhold til panteregistrene. 

 

At Statsarkivet ikke har full kontroll over hva de har og ikke har er grunnen til at vi fra tid til annen sender ekspedisjoner til Trondheim for selv å lete i hyllene der. 

 

La meg være helt tydelig: Alle panteregistrene for Rana sorenskriveri (tidligere Nordre Helgeland sorenskriveri) som var tilgjengelige i det gamle visningsprogrammet, er også tilgjengelige i det nye visningsprogrammet. Dette er udiskutabelt.

 

Ved overføring fra panteregistrene til grunnboksbladene, skulle man ta med henvisninger til ennå rettsgyldige dokumenter. Derfor vil man på grunnboksbladene finne henvisninger til mange eldre dokumenter, gjerne til langt tilbake på 1800-tallet, men samtidig kan det være dokumenter fra tett opp til 1935 som ikke lenger var relevante, og som derfor ikke ble overført. Når jeg blar i den yngste rekka med panteregistre - panteregistrene som er datert fram til 1935 - finner jeg tinglysinger opp til 1935, hvorpå det er notert "overført".

 

Dersom Statsarkivet i Trondheim likevel - og mot formodning - skulle ha yngre panteregistre enn 1935, har disse aldri vært mikrofilma eller skanna, og de har aldri vært tilgjengelige i Digitalarkivet.

 

Arkivverket har skanna alle grunnboksbladene og laget en søketjeneste for dem i Digitalarkivet, men fordi mange grunnboksblader viser fødselsnummer, er ikke tjenesten allment tilgjengelig. Profesjonelle brukere kan likevel få tilgang, og det er gratis. Det er statsarkivene som vurderer hvem som kvalifiserer til å være profesjonell bruker. Dersom du henvender deg til Statsarkivet i Trondheim og ber om å få tilgang til Digitalarkivets tjeneste for Gammel grunnbok, antar jeg at du vil få positivt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Dere velger å være helt tydelig, vil jeg gjerne gjengjelde tjenesten: Det er udiskutabelt at det på den gamle tjenesten fantes oppslag i panteregistre for Rana til ihvertfall like etter krigen. Jeg vet med sikkerhet at jeg fant oppføringer gjort i 1946 på en bestemt eiendom. Videre fant jeg oppføringer gjort med henvisning til Det Tyske Sikkerhetspoliti, oppføringer jeg betviler ble gjort før 1935. Dateringen for panteregistrene gikk frem til 1951, men jeg kan ikke garantere at det fantes oppslag så sent.

 

I lys av denne diskusjonen er det kanskje ikke totalt uforståelig at vi nærer en viss skepsis til Digitalarkivets nye søkefunksjon for panteregistre og -bøker. Som nevnt har vi samtlige grunnboksblad på mikrofilm, så en tilgang til gammel grunnbok er av mindre nytte.

 

Jeg velger å avslutte diskusjonen for min del, idet jeg ser den som ufruktbar, og vil bare avslutningsvis takke ydmykt for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt har vi samtlige grunnboksblad på mikrofilm, så en tilgang til gammel grunnbok er av mindre nytte.

 

Det må no vel vere enklare å taste inn kommune, gards- og bruksnummer osv. på ei datamaskin enn å bla seg fram på gamle mikrofilmrullar? Særleg for ein kommune som treng å gjere slike oppslag ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slike diskusjonar oppstår er det greit å kunne samanlikne med det gamle systemet. Det såg slik ut for Nordland sin del:

http://web.archive.org/web/20160422025804/http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_primreg=kilde&idx_fylke=18&idx_sted=&idx_textsearch=&js=j

Og her er sjølve pantebøkene:

http://web.archive.org/web/20160422030641/http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_primreg=PBOK&idx_fylke=18&idx_soren=all&idx_textsearch=&js=j

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.