Gå til innhold
Arkivverket

Michel Hansen Hamre/Lofnes/Syrhelleren f. ca.1770 Davik


Atle Jan Westrheim
 Del

Recommended Posts

Michel Hanssen f. ca 1772 (29 år gammel i FT 1801) d. 02.11.1836 Lofnes, Davik, 69 år gammel

Trolovet: 18.05.1800, forlover Nils Bortne og Ole Pedersen Lofnæs

Gift 22.06.1800 , bosatt Hammer, med Johanne Guttormsdatter fra Berle.

 

Det konfirmeres en Michel Hanssen Bortne i 1798, men da ville han vært minst 24 år gammel hvis info i FT 1801 er korrekt. I såfall to år før han gifter seg. Ser ut til å være den eneste som finnes i kirkeboken for konfirmert fra 1780 - 1798.

Alder ved begravelsen er oppgitt til 69 år, noe som ville gitt 1767 som fødselsår, og han ville vært enda eldre ved den mulige konfirmasjonen.

 

Hans barn med Johanne døpes her, med lenke hvor også faddere fremstår:

Hans: 31.08.1800 Oppkalt etter sin farfar 
Ingeborg: 1802 Oppkalt etter mormoren. 

Elling1805 

Rachel: 1810

 

Barn med 2.kone, Kirsti Jeramiasdatter på Syrhelleren

Johannes: 1816

 

Er det noen som har har sett noen til Michel/Mikal/Mikkel sin dåp?

 

Mvh

Atle Jan Westrheim

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at i et skifte på Kroken Davik i 1785 etter Hans Mikkelsen er nemnd en søn Michel Hansen 12 1/2 aar, han kan jeg ikke finne i daabslistene. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett på skiftet til Rune Bergesen, ser jeg at Hans Mikkelsen (f. 1747) må være fra Myklebust i Ålfoten, bnr 1, gift  med ei Brite Andersdatter fra Leirgulen i 1774.

Utenom Mikkel Hansen som jeg ikke har funnet i kirkebøkene, hadde de en sønn Anders, døpt 30. mai 1779. De bor da på Kroken.

 

Skifte etter Hans Mikkelsens mor i Ålfoten i 1760:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 13 , 1758-1762, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24230/329/

 

Hun er antakelig fra Høynes.

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brithe Andersdtr. var vel frå Hammer i Gloppen, der det var skifte etter Anders Ellingsen si kone Thore Pedersen i 1756. I skiftet vert nemnt ei dotter med namnet Brithe Andersdtr.

Ved skiftet etter Anders Ellingsen (her kalla Aarevik) i 1776 er dottera Brithe nemnt som gift med Hans Myklebust.

Her er gardane Aarevik og Hammar(-en) nemnde i bygdeboka for Gloppen: http://www.nb.no/nbsok/nb/99c877e05e48130fd648e198cb2feefb?index=5#203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser veldig spennende ut. Michel Hanssen er altså på min farslinje, og jeg har testet Y-DNA og er i Halpogruppe I-L813. Hvis han har en bror, Anders, med mannslinje frem til i dag, så kan man kanskje få testet dette. Det kan altså se ut til at presten har glemt innførsel i kirkeboken?

Hvis han i flg skiftet er 12 og et halvt år i mai 1785, så er han født ca. 1773, altså ett og et halvt år før deres giftermål i juli 1774. Er det eksempler på at presten i noen tilfeller utelot "uekte" barn i kirkeboken?

 

Det er en Anders Gloføy og en Anders Bortne i de to første dåpene til barna til Michel Hanssen. Kan det være broren Anders Hanssen?

 

Endret av Atle Jan Westrheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Bremanger bygdebok, bind III: (

 

Garden Mjånes – Andre familiar:

Mikal Hansen f. kr. 1773, d. 1736 på Lofnes.

Gift 1. 1800 med Johanne Guttormsdotter f. 1775 på Ødegård, bnr. 1, d. 1813 på Mjånes.
Gift 2, med Kristi Jeremiasdotter f. kr. 1781, d. 1856 på Lofnes.
Mikal og Johanne var plassfolk på Mjånes frp 1802 og fram til Johanne døydde. Då Mikal vart gift med Kirsti, flytta dei til Syrhellar og deretter til Lofnes.

Barn frå 1. ekteskap:
1. Ingeborg f. 1802 – d. 1890. Gift på Lofnes med Hans Erikson => Sørgulen, andre familiar.
2.  Hans, f. 1800
3. Elling f. 1805. Gift med Synnøve Abelsdotter => Lofnes – andre familiar
4. Rakel f. 1810, d. 1872 på Uglen

Barn 2. ekteskap:
1. Johannes f. 1816. d. 1893. Gift 1844 på Olsnes med Brita Andersdotter Otteren => Øyna, andre familiar.

 

Bygdebøkene inneholder en del feil, så opplysningene ovenfor bør sjekkes nøye mot originalkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme bygdebok under Bortne, andre familiar, står:

 

Anders Hansen f. 1779 på Kroken, d. 1834.

Gift 1821 med Kirsti Eriksdotter, f. 1795 i Bortne. Død 1854 i Bortne.

Anders var styrar av ein grd og soldat då han vart gift, men det er uklart kva gard han styrte.

 

Born:

  1. Hans f. 1820
  2. Kristine f. 1821 d. 1859 i Bortne
  3. Johannes f. 1823, d. 1857. Gift 1848 i Bortne med Petrikke Ragnhild Ulriksdotter => Haukedal, andre familiar
  4. Synneve f. 1826, d. 1852 i Bortne
  5. Ole f. 1829, d. 1918. Gift 1862 på Gloføk med Oline Monsdotter => Gløføk.
  6. Augustinus f. 1833.

Dette burde være brukbart grunnlag for å finne nålevende etterkommere for DNA-test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Skifte etter Hans Mikkelsens mor i Ålfoten i 1760:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 13 , 1758-1762, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24230/329/

 

Hun er antakelig fra Høynes.

Hei Tor.

Har du noko meir om Lussi Rasmusdtr.   - Er ho frå den Høynesgreina vi ættar frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor.

Har du noko meir om Lussi Rasmusdtr.   - Er ho frå den Høynesgreina vi ættar frå?

 

Hun var antakelig søster til faren til "vår" Lusie, Christen Rasmussen Høynes.  Men, her igjen må vi ta forbehold siden kildene er sparsommelige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser veldig spennende ut. Michel Hanssen er altså på min farslinje, og jeg har testet Y-DNA og er i Halpogruppe I-L813. Hvis han har en bror, Anders, med mannslinje frem til i dag, så kan man kanskje få testet dette. Det kan altså se ut til at presten har glemt innførsel i kirkeboken?

Hvis han i flg skiftet er 12 og et halvt år i mai 1785, så er han født ca. 1773, altså ett og et halvt år før deres giftermål i juli 1774. Er det eksempler på at presten i noen tilfeller utelot "uekte" barn i kirkeboken?

 

Det er en Anders Gloføy og en Anders Bortne i de to første dåpene til barna til Michel Hanssen. Kan det være broren Anders Hanssen?

 

Sannsynligvis er han født og døpt i Gloppen på Hamaren. Årevik, Hammaren og Mettenes er nevnt under felles gårdsnummer 38 i den nyeste bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for en strålende bistand. Det som hittil er nøstet opp her kan da tyde på at "min" Michel Hanssen er den samme Michel Hanssen som er nevnt i skiftet i 1785 etter, det som da er faren, Hans Mikkelsen. Har bladd igjennom kirkeboken for Gloppen noen ganger, uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått svar på det du treng no, eller er det noko eg kan bidra med? Ekteskapet mellom Hans Mikkelson og Brite Andersdtr vart inngått i Davik i 1774, og ingen av dei er nemnde i kyrkjeboka for Gloppen verken før eller seinare. Brite er innført ved dåp i 1749, men ser ikkje ut til å vere konfirmert i Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått svar på det du treng no, eller er det noko eg kan bidra med? Ekteskapet mellom Hans Mikkelson og Brite Andersdtr vart inngått i Davik i 1774, og ingen av dei er nemnde i kyrkjeboka for Gloppen verken før eller seinare. Brite er innført ved dåp i 1749, men ser ikkje ut til å vere konfirmert i Gloppen.

 

Vil jo anta at Michel Hansen er født rundt, eller rett etter, giftermålet i 1774, og dåpen finner man jo ikke. Det konfirmeres en Michel Hansen Bortne i 1798, to år før han blir gift. Er det sannsynlig at man ble konfirmert i en alder av 24-25 år?

Endret av Atle Jan Westrheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikkje usannsynleg. Konfirmasjonen var framleis ei kunnskapsprøve, og det fanst garantert folk med dysleksi også i dei tider. Men for å bli gift måtte du vere konfirmert, så det var ikkje sjeldan at presten "forbarma seg" over folk som sleit med å bestå når det var giftarmål i sikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var antakelig søster til faren til "vår" Lusie, Christen Rasmussen Høynes.  Men, her igjen må vi ta forbehold siden kildene er sparsommelige.

 

 

Lucie/Lussi som døde i 1759 og skiftet i 1760 var 50 år da hun døde - altså f. ca. 1709.

Her er innføringen for hennes begravelse 30 desember 1759.

 

Sogn og Fjordane fylke, Davik, Rugsund, Ålfoten i Davik, Ministerialbok nr. A 2 (1742-1816), Kronologisk liste 1759, Side 97

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070418630495

 

I forbindelse med et arbeid jeg holder på med, fant jeg følgende interessante opplysninger i formynderprotokollen for Davik:

 

Rasmus Eliæssen Iise formynder for  Lutsie Rasmusdatter Iise for Capital = 30 rd: 5 ort: 4 sk: eftter tvende skiftebrev af Dato 24 Sept: 1714 og 5 mai 1723.

 

Samme barn tilfaldt og eftter Sahl: Sigri Alsager den 19. mai 1721, og etter farmoren Guri Hansdatter Møchlebust den 15. mai 1720.

Denne piken ble siden gift med Michell Rasmussen Møchlebust, hvis fader Rasmus Svendssen tilstoed den 2.den mai 1736 at han har fått rigtighed for hendes midler.

 

Her står da at Lucie/Lussi/Lutsie er fra Isane samt navn på farmoren, og at far til Michel er Rasmus Svendsen.

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.