Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i bygdebøker for Rakkestad, Østfold og gården Kieldsrud.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Dersom noen har tilgang til nevnte bygdebøker, søker jeg opplysninger om ekteparet Lars Christiansen 1767-1813 og Mari Andersdtr. 1761-1813, Ved sin død i 1813 bodde familien på Kieldsrud, men ved folketellingen 1801 finner jeg dem på Bergenhuus.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010128&gardpostnr=10&merk=10#ovre

 

De fikk barna Maria i 1794, Anders 1797, Kiersti 1800, Berthe 1802 og Ole i 1805.

 

Jeg er interessert i alle opplysninger om denne familien, hvem var foreldrene til Lars og Mari og hvor de kom fra, samt spesielt interessert i opplysninger om hvor barna ble av etter at begge foreldrene døde med en måneds mellomrom sommeren 1813.

 

Jeg har en mistanke om at det er datteren Berthe jeg finner gift i Skiptvedt 04.06.1822 med Hans Olsen Fykerud.Hun kom fra Rakkestad og var 20 år i 1822 og 64 år i 1865.

 

 

I 1794 bodde de på Haabye, i 1797 og 1800 på Bjørnestad, i 1801 0g 1802 på Bergenhuus og i 1805 på Næristorp, mens de altså i 1813 bodde på Kieldsrud.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat av Marius Hellerud 4.8.2016 :

 

Hei!

 

Nei, det er det nok ikke. Det finnes nemlig ingen bosettings- og slektshistorie for Rakkestad. Ennå. Første bind kommer til jul i år inneholdende sentrumsområdet. Dessverre fant ikke politikerne midler til å kunne fortsette, og har avsluttet prosjektet.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, dårlig hukommelse. Syntes det sto noe om bygdebøker fra Rakkestad på Dis Norges sider, men ser nå at det er bare forhistorien og bygdehistorie og ikke slektsbøker.

 

Da får vi prøve andre kilder å se hv som kan dukke opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for hjelpen Kari.

 

Det samme har jeg kommet fram til.

 

Berthe Larsdtr. fra Rakkestad og Hans Olsen fra Skiptvedt fikk barna, Maren, Olia, Lars, Anne Kristine, Gunhild,Christian, Ole Peter og Caroline. Jeg tror jeg er på rett spor, men det var dette med å kunne bevise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.