Gå til innhold
Arkivverket

Søker opplysninger om Knut Knutsen f. ca. 1797 i Hordaland, mora Anna Sveinsdtr. var fra Odda


Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Knut Knutsen f. ca. 1797 d. etter 1864 i USA gift 1820 med Anna Sjursdtr. Grøve f. 1800 i Røldal d. etter 1864 i USA. De bodde på Bakka og Øverland i Sauda, men utvandret senere til USA 

 

Problemet mitt er at jeg ikke har funnet dåpen til Knut. Han var sønn av Anna Sveinsdtr. Seljestad f. 1773 i Odda d. 1807 på Ekkje i Røldal. Hun ble gift i 1806 med Odd Åsmundsen Håra f. ca. 1774 i Røldal d. 1862. De bodde på Ekkje under Håra i Røldal. 

 

Siden mora var Pige ved vielsen i 1806 må Knut være født utenfor ekteskap. 

 

Her er vielsen til mora og stefaren i 1806:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000001148125

 

Her er skiftet etter mora Anna Sveinsdtr. Ekkje i Røldal i 1816:

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hardanger og Voss sorenskriveri, Hardanger tinglag, Skifteprotokoll Ad 1 , 1800-1822, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24115/366/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081119650563.jpg

 

Håper noen kan hjelpe meg. 

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok det, men har ikke funnet noe bevis for at han druknet og døde i 1822.

 

Har søkt etter døde på Vestlandet rundt 1822. 

 

Jeg tror fremdeles at det var han som gifter seg med Anna Sjursdtr. Grøve i 1820

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å vri hodet og tankene. Siden moren giftet seg i Røldal, så har vel antakelig sønnen Knut fulgt med moren dit, dersom han ikke vokste opp hos andre. Jeg skulle så gjerne funnet konfirmasjonen hans. Ser ellers at Korshavn blant annet finnes i Lyngdal, men jeg finner ingen spor av Knut i dødsfallslistene i kirkebøkene for Lyngdal. Videre har jeg lett i kirkebøkene for Hvaler, hvor det også finnes et Korshavn.

 

Hadde man bare visst hvor opplysningene om dødsfallet kom fra....! :huh:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også Korshavn i Austevoll (tidligere Sund prestegjeld) og i Kvinnherad

 

Konfirmasjonslistene for Røldal er noe dårlig.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.