Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål ang Pleiebarn og informasjon rundt disse..


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har 3 tidligere slektninger, som står oppført som pleiebarn og jeg ønsker å vite mer om dem

Hvordan de havnet hos de som de gjorde, hvem bestemte dette? og andre viktige opplysninger rundt disse tingene.

 

De to første er ikke satt bort til slektninger, av det jeg kan se og jeg regner da med at enten fattighetskommisjonln eller overformynderiet trådde inn og at det eventuelt kan finnes noe informasjon i disse arkivene?

 

Faren til de to første dør i 1809, så det må ha vært rundt denne tiden.

 

1. Sara Maria Johannesdatter - blir pleie datter hos; "Pleieforeldre Skibs Capt: Hans Angel og Modame Nancy Angel i Drøbach".

 

2. Søsteren Anne Helene Johannesdatter blir pleiedatter hos Angell Parr familien i Drøbak etter farens død.

Jeg kan ikke se om sønnen Jens Johannessen også kommer i pleiehjem.

 

3. Ragnhild "Berntsen" er født i Christiania 05.10.1891 kommer i pleiehjem hos Berntsen familien i Drøbak.

Jeg vet ikke om hun er familie, eller om hun tar navnet til hennes "nye" familie?

 

Håper dere kan hjelpe meg? Eventuelt henvise og veilede meg videre så jeg kan finne ut noen flere opplysninger om disse barna.

På forhånd, takk for hjelpen!

 

Mvh Adèle Marie Moe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan dessverre ikke gjøre større undersøkelser i dette forum. Her gjør vi kun enkle oppslag i arkivsaker som ikke er tilgjengelig på nett.

 

Generelt vil det mange ganger være få opplysninger i statlige arkiver om pleiebarnsforhold. Fattigvesenet kan noen ganger ha vært inne i bildet, arkivene etter fattigvesenet befinner seg hos kommunene. Eldre arkivsaker kan noen ganger ligge i prestearkivene. I Drøbak prestearkiv finnes dessverre ikke noe som kan være til hjelp her. I arkivet etter Oslo stiftsdireksjon finnes en mappe . Mappen kan gjennomgås på lesesal, men den inneholder få opplysninger av den karakter du er ute etter.

 

Rent private overenskomster om pleiebarn – slike var ikke uvanlige - vil man sjelden finne dokumentert i offentlige arkiver.

 

Overformynderiet kan ha opplysninger om forvaltning av arv, men er det aktuelt her? Overformynderiruller fra Follo finnes i arkivet etter Follo sorenskriveri . Vi har tittet raskt i rullene, uten å finne noe.

 

 

Vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.