Gå til innhold
Arkivverket

Olav Olsen Brudvik, f 1884 i Ytre Arna/Haus. Hvem var han gift med i USA fram til 1910?


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Er det noe som kan hjelpe med et oppslag knyttet til en skillsmisse i Illinois -USA i 1910?

 

Olav Olsen Brudvik ble født 27. september 1884 i Ytre Arna / Haus i Hordaland, og døde i Webster, South Dakota i USA den 30. oktober 1943.

Han emigrerte til USA, første gang, rundt 1903.

Kom tilbake rundt 1911, for så å reise tilbake til USA i 1913.

 

Den 16. desember 1911 ble han gift i Ytre Arna kirke med Sigvor Andreasdatter Pettersen (1889-1966).

Dette var Olav sitt andre ekteskap.

 

Det første ble inngått i USA, antagelig i Illinois, men jeg er ikke sikker.

 

I alle fall er det informasjon om at han fikk sitt første ekteskap oppløst ved dom den 16. april 1910, ved en domstol i Illinois -USA.

 

Spørsmålet mitt er om noen klarer å gjøre noen oppslag knyttet til dette ekteskapet som ble oppløst i 1910.

 

Har fått noen ubekreftete opplysninger om at Olav sin første kone skal ha vært født i Haus-Hordaland, men dette har jeg ikke fått bekreftet.

 

Er spent på om noen kan hjelpe.

 

Mvh

 

Per Aase Andresen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse reiste samme dag til Madison

 

 

Emigranter fra Bergen 1874-1930

 

49791 Bergen 2343 1903 Juli 27 Olaf Olsen Brudvik m ugift fabrikarbeider 19 1884 Haus Haus Madison Minn.   Skand. Amerikan fglass.gif

 

49792

Bergen 2344 1903 Juli 28 Johanne Gudmundsdtr. Wik f ugift tj.pige 17 1886 Bergen Bergen Madison Minn.   Skand. Amerikan PP P

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=49791&merk=49791#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn reisen i 1913, også: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000733103

 

Ang dødsdato: i følge California Death Index, er den Olav Brudvik som dør i okt 1943, født 1. januar 1885.

 

Name: Olav Brudvik Gender: Male Birth Date: 1 Jan 1885 Death Date: 30 Oct 1943 Death Place: San Francisco

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge hjemmesiden til K.O.Brudvik, ble Johanne Gudmundsdatter Wik som også reiste i 1903, gift i Sandviken i 1916. http://family.brudvik.org/genealogy/getperson.php?personID=I3081&tree=brudvik

 

I følge KB, var det hennes første ekteskap: SAB, Sandviken Sokneprestembete, H/Hab/L0014: Klokkerbok nr. D 1, 1902-1929, s. 140

 
Mvh Bente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav reiser i alle fall sammen med Johanne, og i følge  passasjerlisten skal begge til "my uncle xxxx Veseth, Madison". 

 

 

post-4171-0-40560300-1471429753_thumb.jpg

Endret av Bente L. Skjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kandidat i Census 1910

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MKZ1-T47

 

Olof Olson
United States Census, 1910
Name  Olof Olson
Event Type  Census
Event Date  1910
Event Place  Chicago Ward 28, Cook, Illinois, United States
Gender  Male
Age  25
Marital Status  Married
Race  White
Race (Original)  White
Relationship to Head of Household  Head
Relationship to Head of Household (Original)  Head
Birth Year (Estimated)  1885
Birthplace  Norway
Immigration Year  1903
Father's Birthplace  Norway
Mother's Birthplace  Norway

Olof Olson  Head  M  25  Norway
Esther G Olson  Wife  F  25  Norway
Louise Olson  Daughter  F  0  Illinois
Hans Gilbertson  Father-in-law  M  53  Norway
Louise Gilbertson  Mother-in-law  F  52  Norway
Ralph Gilbertson  Brother-in-law  M  23  Illinois

 

Esther har jeg ikke funnet igjen senere, men datteren Louise bor i 1920 og 1930 sammen med besteforeldrene Hans og Louise Gilbertson, da med etternavn Gilbertson.

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary, Bente, og Lars.

 

Takk for god jobbing en onsdag formiddag.

Jeg har fått av dere mange  innspill som jeg må jobbe noe videre med.

 

Men er det mulig å søke på vielser og skillsmisser i USA i perioden rundt 1910 ?

 

mvh

 

Per A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007

 

Name: Clav Olsen Brudvik Gender: Male Race: White Birth Date: 27 Sep 1890 Birth Place: Bergeu, Norway Father: Ole Brudvik Mother: Ingeborg Veseth Type of Claim: Original SSN. Notes: Dec 1942: Name listed as CLAV OLSEN BRUDVIK

 

Her er fødselsdato ført opp som 29 09 1890. Foreldrene ser ut til å stemme med kirkebokens innførsel ved dåp.

 

Her er en annen Olav Brudvik med korrekt fødselsdato, har vi her to stykker med tilnærmet samme navn ?

U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007

Name: Olav Brudvik SSN: 562300241 Gender: Male Race: White Birth Date: 27 Sep 1884 Birth Place: Bergin, Norway Father: Ole Brudvik Mother: Ingeberg Veseth Type of Claim: Original SSN. Notes: Apr 1943: Name listed as OLAV BRUDVIK

I 1942 ser han ut til å være i Yankton, Nord Dakota

 U.S., World War II Draft Registration Cards, 1942

Name: Olav Brudvik Age: 58 Race: White Occupation: Wesley Novotny Height: 5 8 Eye Color: Gray Hair Color: Brown Weight: 145 Complexion: Brown Birth Date: 27 Sep 1884 Birth Place: Norway Residence Year: 1942 Residence: Yankton, South Dakota, USA

 

Ankomst NY 1913, her er nærmeste pårørende ført som Sigvor Andreasdatter (Housewife)

Name: Olav Brudvik Arrival Date: 28 Jul 1913 Birth Date: abt 1885 Birth Location: Norway Birth Location Other: hans Age: 28 Gender: Male Ethnicity/ Nationality: Scandinavian Port of Departure: Bergen Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Kristianiafjord

 

post-858-0-26473000-1471448691_thumb.jpg

post-858-0-93287400-1471449343_thumb.jpg

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre innlegg på roosweb om samme person;

Anyway, below is what I know about Olav Brudvik. I'm hoping to find 
> out about what happened to him and possibly any descendents he may 
> have had in the USA.
>
> born on September 27, 1884 near Bergen, Norway
> left Norway on July 19, 1913 on the SS Kristianiafjord
> arrived in New York City on July 28, 1913
> originally lived with his Aunt Snynneva (Veseth) Anderson and Uncle 
> Aron near Madison, MN (south west Minnesota near South Dakota border).
> He had a newspaper advertisement for a gardening business in a 
> Webster, SD (north east corner of South Dakota) newspaper in 1934. He 
> was part owner of a green house in Webster, SD.
> He does not show up on any US Census
> He had a wife and child in Norway, but they likely never made the trip 
> to the USA.
> He may have had a second wife/children in the USA, but that is not 
> certain.
> He had multiple return addresses on letters that were sent to Norway 
> including Minnesota, South Dakota, and Chicago, IL
> His last letter to Norway was from 1938
> There is a death record for an Olav Brudvik in San Francisco. He died 
> on October 30, 1943. The death record estimated his birth year as 
> 1885.
> Again, thank you for all your help!
>
> Bryan Anderson
>
> This is the Trondelag Mail list

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bror til min tipp-oldefar, og en rekke detaljer rundt ham og hans liv kan sees og er dokumentert her: http://family.brudvik.org/genealogy/getperson.php?personID=I2930&tree=brudvik- familien har hørt det samme, at han skal ha vært gift en gang tidligere, men jeg har ikke klart å oppspore dette giftermålet.

Bryan Anderson som det refereres til ovenfor, er etterkommer etter søsteren, til moren til Olav Brudvik: http://family.brudvik.org/genealogy/relationship.php?altprimarypersonID=&savedpersonID=&secondpersonID=I2930&maxrels=1&disallowspouses=0&generations=35&tree=brudvik&primarypersonID=I3080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle sammen, og takk for alle gode innspill.

 

 

Til Kjell Arne :  

 

Jeg har med stor glede vært innom din eminente slektsbase, hvor jeg har funnet en del opplysninger. Det er barnebarnet til Olaf O. Brudvik som stiller meg spørsmålet vedr hennes bestefars første hustru.  Men når hun ikke vet navnet, bare at vedkommende antagelig skal ha vokst opp i Ytre Arna, og muligens hete Hannisdal, er det ikke så lett å finne vedkommende.

 

Trodde vi hadde funnet et alternativ i Johanna Gudmundsdatter Vik, men slik jeg ser av kirkebøkene er hun gift i Sandvikskirken den 18. mars 1916 med Konrad Severin Nilsen.

 

Hun har ikke oppført tidligere ekteskap.

 

 

Jeg tror jeg må avvente løsningen på dette navnesøket, og håpe på at vi får svaret en annen gang.

 

 

Til dere alle:

 

Takk for god hjelp, og mye god informasjon.

 

 

Ha en god helg.

 

 

Mvh

 

 

Per Aase Andresen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektshistorien går jo som følger, at Olav Olsen Brudvik ble gift med et søskenbarn av sin mor. Det har vært utgangspunktet. I dag fikk jeg med god hjelp fra «Norwegian Genealogy» et aldri så lite gjennombrudd. Den 15. mai 1903 så utvandrer Martha Maria Andersdatter Hannisdal (f. 14. oktober 1885, Arne Fabrikker) til Black Earth i USA.

 

Olav Olsen Brudvik (1884-1943) hadde en bror ved navn Erik Olsen Brudvik (1874-1953) som i 1901 ble gift med Anna Johanna Larsdatter Koppen (1877-1976). Anna var kusine av Martha Maria og da kan man jo tenke seg at Martha og Olav traff hverandre når bryllupet da sto i 1901. To år senere så utvandret de begge til USA.

 

anna-koppen-kusine-martha-hannisdal.png

 

I 1905 så viser folketellingen som ble tatt 12. juni at Olav er i Lac Qui Parle, Madison. I følge «Minnesota Official Marriage System» på www.moms.mn.gov så finner vi at Olaf Olsen Brudvik gifter seg den 17. desember 1905 i Lac Qui Parle. Den 8. mars 1910 så kan vi lese i avisen «Rockford Republic» i Illinois at Martha Maria (Mary) Brudvik ønsker separasjon fordi Olav forlot henne 2 år tidligere. I tillegg kan vi se at Olav hadde en uheldig omgang med alkohol. Ekteskapet var barnløst.

 

olav-o-brudvik-deserting-marriage-1908.j

 

Ut fra hans andre giftermål den 16. desember 1911 så vet vi at Martha fikk innvilget skilsmisse i Illinois den 11. april 1910. Så knapt en måned etter at hun leverte søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell Arne.

 

Dette må jeg si er virkelig imponerende.

 

Du har gjort er kjempejobb.

 

Takker så mye for at du har klart å løse "gåten" vedr en ukjente konen til Olav Brudvik.

 

Mvh

 

Per a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var jo i min egen interesse å få fylt ut disse hullene også. Nå har jeg gravd frem en hel haug med forskjellige avisartikler; kommer etterhvert ut på hans profilside - så får du hilse Vevle og si at jeg nok kommer til å skrive en fyldig artikkel om ham når jeg etterhvert får litt mer tid til overs. På lik linje som de øvrige artiklene jeg har på min nettside :-)


Har forøvrig også trolig et bilde av Martha :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Kjell Arne.

Atter en gang skal du ha mange takk.

 

Skal sende vår venninne Svanhild den informasjonen du har gitt.

 

Et spørsmål vedr "Norwegians Genealogy".

Hvordan kom du i kontakt med denne foreningen?

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner de på Facebook under navnet "Norwegian Genealogy" - hjelpsomme mennesker som satte meg på sporet av løsningen. Der fra var det bare å få kjøpt seg tilgang til de nødvendige avisløsninger og hente ut de artikler som var av interesse. Det var også der jeg fikk tips om andre søkemuligheter, blant annet den vigselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var jo i min egen interesse å få fylt ut disse hullene også. Nå har jeg gravd frem en hel haug med forskjellige avisartikler; kommer etterhvert ut på hans profilside - så får du hilse Vevle og si at jeg nok kommer til å skrive en fyldig artikkel om ham når jeg etterhvert får litt mer tid til overs. På lik linje som de øvrige artiklene jeg har på min nettside :-)

Har forøvrig også trolig et bilde av Martha :-)

 

God morgen.

 

Ja, det er rart dette med noe av oss slektsgranskere, at vi vil gjerne ha fylt ut alle "hullene" i slektsbasen vår.

 

Jeg skal overbringe de opplysningene du har gitt meg til Olav sitt barnebarn Svanhild.

 

Det kunne vært kjekt med et bilde av Martha. jeg synes det er greit å ha et bilde i tilknytning til de personene jeg har i basen.

 

Skal gå inn på nettsiden til  "Norwegian Genealogy".

Har noen "hull" vedr en del slektninger som reiste over til det amerikanske kontinentet, og stiftet familie der.

 

mvh

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Denne artikkelen var virkelig interresant å lese.

Må si at du klarer å finne fram til utrolig mange opplysninger om diverse personer,.

 

 

Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.