Gå til innhold
Arkivverket

UTSATT! NY BESKJED! ENDRET! Nedetid Onsdag 24 august. fra


Espen Tønnessen
 Del

Recommended Posts

Alt går ikke alltid som det skal. Det blir ikke noe av dette i dag. Vi må starte innlesingen av data på nytt etter at vi har rettet opp i noen innstillinger. Ny beskjed følger, forhåpentlig mer etterettelig informasjon.

 

-------

 

Selve omleggingen vil først skje på Onsdag 24 august. Tidspunkt må vi komme tilbake til. Til gjengjeld vil nedetiden bli mye kortere, ca. 15 minutter.

-------

Forrige beskjed, overstrøket det som ikke lenger passer:

 

Vi starter arbeidet med å flytte alle tjenestene i Digitalarkivet over til nye servere. Vi starter med å flytte databasen. Det kan ta opptil 1,5 time. I den perioden vil dessverre Digitalarkivet og skanna materiale være utilgjengelig.

 

Med nye servere vil vi få bedre ytelse og sikkerhet mot uforutsett nedetid som følge av uforutsette feil på serverne.

 

Vi beklager ulempene.

 

NB! Vi har måttet flytte arbeidet til Tirsdag. Var først annonsert med mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at den nye forsiden for skanna materiale er på plass, jfr. denne meldingen:

2016-08-24 Oppdatert programvare skanna materiale

vil det si at flytting av databaser til nye servere er gjennomført og at det har vært 'nedetid' på Digitalarkivet?

 

Nei, det er to helt forskjellige og adskilte hendelser. Vi har problemer med at det er noen typer tabeller i databasen som ikke er kompatible med databasecluster-løsningen, den som gjør at vi kan ha databasen på flere servere og ikke få nedetid hvis en av serverne skulle få problemer eller trenge oppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fremdeles nedetid?

Prøver å søke i skifteregister for Sunnfjord sorenskriveri men får ingen treff på Ja* (fornamn Jacob/Jakob/Jacop/Jakop)

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært nedetid enda. Når den kommer er fremdeles ikke bestemt, men det blir ikke før over helga.

 

Forøvrig vil det nok gi bedre treff hvis du søker på ja% istedenfor ja*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får 185 treff med "ja*" (som er den måten eg alltid har søkt på) og 19 treff med "ja%". Korleis virkar "%", og kva er skilnaden på "%" og "*"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det no at Sunnfjord sorenskriveri er falt ut, men det var ikkje det når eg søkte i går. Kanskje eg ikkje fekk treff fordi det ikkje var søkbart?

 

Når eg følger lenken du la ut Anne-Lise får eg mange treff på Ja*

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får 185 treff med "ja*" (som er den måten eg alltid har søkt på) og 19 treff med "ja%". Korleis virkar "%", og kva er skilnaden på "%" og "*"

 

Beklager, det er jeg som tuller og er for kjapp og har sittet konsentrert altfor lenge til å la være å surre ...

 

* er selvfølgelig rett. % er joker for ett tegn, mens * er joker for ett og flere tegn. Og jeg granska ikke geografien eller kildetypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.