Gå til innhold
Arkivverket

Departements-Tidende


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Ny artikkel på Slektshistoriewiki (http://www.slektshistoriewiki.no):
 
 
Departements-Tidende inneholdt offentlige meddelelser, foruten sirkulærer, rundskriv m.m., om for eksempel sivile, geistlige og militære inndelinger, ansettelser og avganger, embetsutnevnelser, ledige embeter, medaljetildelinger, opprettelser av offentlige departementeter og underliggende etater og kommisjoner, avgifter, legatbestyrelser, stipender, statsborgerrettsbevillinger, myndighetsoverføringer, m.m.
 
Statsborgerrettsbevillingene inneholder informasjon om hvor vedkommende var født og bosatt, og sammen med ansettelsene, avgangene og medaljetildelingene m.m., gir Departements-Tidende således mange genealogiske og personhistoriske detaljer som er av stor verdi for slektsforskere.
 
Kjenner man ikke til årstallet, vil det selvsagt være mer fornuftig å søke på Bokhylla.no ved å avgrense til Tidsskrifter, men jeg håper årgangsoversikten kan være til hjelp for andre. Kan ikke se at det er skrevet noe (dvs. selvstendig artikkel) om Departements-Tidende i andre leksika (bortsett fra det danske Departements-Tidende) foreløbig.
 
Jeg har ikke klart å identifisere to av redaksjonsmedlemmene (C. Möinichen og J. von der Lippe (tror det er J, ihvertfall), se artikkelen). Kanskje noen kan bistå?
 
DTH

 

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2: Tusen takk, dette var til stor hjelp. Da leste jeg initialen i Departements-Tidende for raskt, det var altså E og ikke C.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ellers at det er en morsom kobling mellom redaksjnsmedlemmene Grundt og Kyhn, ettersom førstnevnte giftet seg med en datter av sistnevnte. Tror det er flere forbindelser mellom redaksjonsmedlemmene, men jeg skrev ikke ned slike ting underveis. Det burde jeg jo ha gjort ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Statsborgerrettsbevillingene inneholder informasjon om hvor vedkommende var født og bosatt, og sammen med ansettelsene, avgangene og medaljetildelingene m.m., gir Departements-Tidende således mange genealogiske og personhistoriske detaljer som er av stor verdi for slektsforskere."

 

På Digitalarkivet ligger et søkbart register over statsborgerskapsbevillinger basert på Departments-Tidende. Basen eller registeret ligger på "Søk i borgerskapsrulle". Jeg søkte på et tilfeldig navn: Johan* Anders*

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/13?fornavn=johan&etternavn=anders*&kjonn=&stilling_stand=&dato_borgerskap=&borgarskap=&fodselsdato=&fodselsaar=&fodestad=&omrade=&id=

 

Vær også oppmerksom på det finnes skannede registre/journaler til statsborgerskapssaker, men henvisning til navn, fødselsdato osv. og til nummeret på selve statsborgersaken. Det siste gjør at det er enklere å lete etter en sak i arkivet. 

 

Justisdepartementet, 3. politikontor P3

https://media.digitalarkivet.no/db/contents/73592

https://media.digitalarkivet.no/db/contents/73593

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#5: Kjempeflott, dette var jeg ikke klar over. Skal føye til et avsnitt om dette ved leilighet. Uansett er det vel kjekt med en referanse til når bevillingen ble kunngjort. Tror også slike bevillinger ble publisert i blant annet Aftenposten, mener jeg har fått treff på slikt tidligere. Hvis ikke det var Kunngjøringstidende jeg tenker på.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.