Gå til innhold
Arkivverket

Taterslekt eller ikke?


Julie Azora Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg sitter med en liten nøtt om min tip-oldemor sin slekt fra Hobøl i Østfold.

Gunda Marie Karlsdatter, f. 1888 i Hobøl, datter av Carl Theodor Hansen fra Hobøl og Constanse Lovise Johansdatter (Fra Fredrikstad, men hennes mor var også fra Hobøl).

Min morfar fortalte en gang at de ble fortalt at hans bestemor var av taterslekt, noe jeg de siste årene har prøvd å finne ut av, men uten hell. Jeg har alt av informasjon om de som er tilgjengelig både fra kirkebøker og folketellinger som er tilgjengelige på digitalarkivet.
Ingen i hennes familie er registrert noe sted som reisende, dåp og konfirmasjoner er gjort i samme kirke, til tross for noen enkelttilfeller der en vielse feks er gjort et annet sted i Østfold osv. Likevel er det flere som er født utenom ekteskap, hennes far var fosterbarn hos sine besteforeldre bla, men ikke noe som direkte tyder at hun skulle være tater.

Jeg synes det skurrer at hun skulle ha kommet med dette utsagnet på den tiden da det var "forbudt" å snakke om slikt, hvis det ikke var noe sannhet i det? Er det noen måte jeg kan komme til bunns i dette på? Har dere noe mer informasjon om disse eller dette som er tilgjengelig for meg på arkivet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i utsagnet at du har "alt av informasjon" osv?  Har du fulgt slektsleddene til Carl Theodor Hansen fra Hobøl og Constanse Lovise Johansdatter bakover 2-3-4 ledd osv? Det høres rart ut at de skulle være av reisendefolk om du ikke har funnet noen referanse i kirkebøkene, syns jeg.  Kan det være at ett eller flere søsken til dine forfedre har tatt landebveien fatt, men ikke dine egne forfedre direkte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fra Helgeland fortalte en gang at de ikke fikk lov til å forske i slekta, for det var en gang blitt opplyst at de hadde en Benkestokk blant anene, og mor hans mente at dette med stor sannsynlighet måtte være taterslekt  :)  Jeg kjenner ikke dette aktuelle tilfellet til Julie, men slik kan et "rykte" oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6.12.1884 i Hobøl kirke: Carl Theodor Hansen, Tjener Foss, f 1858 i Aas, far: Hans Eriksen Furu, gifter seg med Constanse Lovise Johansd. Riggesem fra Fredrikstad, f.1864, far: Johan Larsen. Ser ikke mye ut som reisende dette her, men de må følges videre bakover for å avgjøre sikkert. Hans Eriksen er fra nedre Aas i Østre Bærum, Asker: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038013006026. Riggesem er i Hobøl. Og på http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0103&kenr=0023&bnr=0023&lnr=000 finner vi Constance Lovise som datter av en "Overconstabel"! Mindre og mindre reisende... Jeg har heller ikke registrert noen av disse blant de reisende jeg har samlet. Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.