Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å identifisere norsk militæruniform , og hvilke våpengren


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei trenger hjelp til å identifisere hva slags uniform denne mannen har på seg og hvilke våpengren han tilhørte .

 

Mannen på bildet var bosatt i Lismarka , Ringsaker i Hedmark .

 

Jeg har et stort gruppebilde med 174 soldater , hvor denne mannen også er med . Kan det være hele kompaniet ? 

 

Bakpå dette bildet står det notert følgende tall :

 

80100 - 80 

 

0303

 

Jeg vet ikke om disse tallene betyr noe spesielt 

 

På forhånd tusen takk for svar og hjelp 

 

 

post-535-0-09042400-1471949396_thumb.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Eva for svar og innspill .

 

Det jeg hadde håpet på var at en med kjennskap til det noe eldre norske forsvaret og uniformer kunne / ville komme på banen og si konkret hvilke våpengren Aksel Johannessønn Sveen tilhørte .

 

På forhånd takk for ytterligere svar og innspill 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra s. 11 i Hærens uniformer i vårt århundrede : et billedhefte: «I 1894 kom det nye uniformsbestemmelser. Bortsett fra kavaleriet som beholdt sin mørkegrønne dobbeltspente korte våpenfrakk (kollet) og gråsorte bukser, fikk andre våpenarter mørkeblå enkeltspent våpenfrakk».

 

Hvis dette bildet er tatt etter 1894 så må det derfor være en kavalerist. Ved hjelp av Hærens håndvåpen : blanke våpen 1814-1940 kan du prøve ytterligere identifisering mot det våpenet han bærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra s. 11 i Hærens uniformer i vårt århundrede : et billedhefte: «I 1894 kom det nye uniformsbestemmelser. Bortsett fra kavaleriet som beholdt sin mørkegrønne dobbeltspente korte våpenfrakk (kollet) og gråsorte bukser, fikk andre våpenarter mørkeblå enkeltspent våpenfrakk».

 

Hvis dette bildet er tatt etter 1894 så må det derfor være en kavalerist. Ved hjelp av Hærens håndvåpen : blanke våpen 1814-1940 kan du prøve ytterligere identifisering mot det våpenet han bærer.

 

Hei Espen og tusen takk for svar .

 

Denne mannen på bildet i mitt åpningsinnlegg var født i 1898 , og da er det vel nærliggende og tro at bildet kan være tatt ca. 1918 .

 

Hvis han var kavalerist , har du noe formening om hvor han kan ha vært ? han var som jeg nevner født og bosatt i Lismarka på Ringsaker i Hedmark .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg føler meg rimelig trygg på at han er kavallerist. Sabelen ser ut til å være identisk med en jeg har liggende, som du ser er den ganske grov, og det vil tilsi at han er mannskap eller underoffiser. Han ser jo rimelig ung ut, noe som får meg til å tenke at han sannsynligvis er en mening soldat som har avtjent tjeneste som nøytralitetsvakt mot slutten av 1. Verdenskrig, eller rett etterpå. Om jeg ikke husker feil var det alminnelig verneplikt når du var 21, så om han er født i 1898  er bildet kanskje fra 1919?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.