Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Bjørn A Løkken

Hjelp til å identifisere norsk militæruniform , og hvilke våpengren

Recommended Posts

Bjørn A Løkken

Hei trenger hjelp til å identifisere hva slags uniform denne mannen har på seg og hvilke våpengren han tilhørte .

Mannen på bildet var bosatt i Lismarka , Ringsaker i Hedmark .

Jeg har et stort gruppebilde med 174 soldater , hvor denne mannen også er med . Kan det være hele kompaniet ? 

Bakpå dette bildet står det notert følgende tall :

80100 - 80 

0303

Jeg vet ikke om disse tallene betyr noe spesielt 

På forhånd tusen takk for svar og hjelp 

post-535-0-09042400-1471949396_thumb.jpg

Edited by Bjørn A Løkken

Eva Tomter

Her er en som var infanterikaptein i 1865

post-256-0-08129200-1471970233_thumb.jpg

Bjørn A Løkken

Tusen takk til Eva for svar og innspill .

Det jeg hadde håpet på var at en med kjennskap til det noe eldre norske forsvaret og uniformer kunne / ville komme på banen og si konkret hvilke våpengren Aksel Johannessønn Sveen tilhørte .

På forhånd takk for ytterligere svar og innspill 

Espen Tjernshaugen

Sakset fra s. 11 i Hærens uniformer i vårt århundrede : et billedhefte: «I 1894 kom det nye uniformsbestemmelser. Bortsett fra kavaleriet som beholdt sin mørkegrønne dobbeltspente korte våpenfrakk (kollet) og gråsorte bukser, fikk andre våpenarter mørkeblå enkeltspent våpenfrakk».

Hvis dette bildet er tatt etter 1894 så må det derfor være en kavalerist. Ved hjelp av Hærens håndvåpen : blanke våpen 1814-1940 kan du prøve ytterligere identifisering mot det våpenet han bærer.

Bjørn A Løkken

Sakset fra s. 11 i Hærens uniformer i vårt århundrede : et billedhefte: «I 1894 kom det nye uniformsbestemmelser. Bortsett fra kavaleriet som beholdt sin mørkegrønne dobbeltspente korte våpenfrakk (kollet) og gråsorte bukser, fikk andre våpenarter mørkeblå enkeltspent våpenfrakk».

Hvis dette bildet er tatt etter 1894 så må det derfor være en kavalerist. Ved hjelp av Hærens håndvåpen : blanke våpen 1814-1940 kan du prøve ytterligere identifisering mot det våpenet han bærer.

Hei Espen og tusen takk for svar .

Denne mannen på bildet i mitt åpningsinnlegg var født i 1898 , og da er det vel nærliggende og tro at bildet kan være tatt ca. 1918 .

Hvis han var kavalerist , har du noe formening om hvor han kan ha vært ? han var som jeg nevner født og bosatt i Lismarka på Ringsaker i Hedmark .

Espen Tjernshaugen

Dessverre Bjørn, jeg har ingen større kunnskap om det du etterspør.

Bjørn A Løkken

Tusen hjertelig takk til dere for gode innspill og svar og linker .