Jump to content
Arkivverket
Bjørn Piro

Jens Eriksen Sætre (1739+1823), gårdbr. på øvre Sætre i Oppegård kommune. Ønsker oppl. om slekten bakover.

Recommended Posts

Bjørn Piro

Jens Eriksen Sætre var født ca. 1739, død 19.1.1823 og var gårdbruker på Sætre gård i Oppegård kommune. Konen var Karen Larsdatter som døde 19.12.1821, 84 år. Hvem var hennes foreldre?

 

Jens var vel helst sønn av den Erik Willumsen Sætre som det ble holdt skifte etter 15.4.1775 og som da hadde en 35 år gammel sønn som het Jens. Hvem var konen til Erik Willumsen? Hun var også død i 1775.

 

Jeg antar Erik Willumsen var sønn av Willum Eriksen fra Skiptvet som i 1704 giftet seg med enken etter forrige bruker på øvre Sætre: Aslak Persen Nøstvedt. Hennes navn kjenner jeg heller ikke.

 

Er det noen som kjenner disse slekter og når de levde?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjørn Piro

Jeg  har nå klart å finne en god del opplysninger om denne Sætre slekten siden sist og supplerer derfor:

Jens Eriksen Sætre var døpt i Oppegård (den gang Nesodden sogn) 27.12 1740. Hans foreldre var: Erik Willemsen Sætre (f.ca. 1705, begr. Oppegård 29.1.1775) og Anne Larsdatter Hoel (f.ca.1709, død før 1775). Hun kom fra gården Hoel i Vestby og jeg har også funnet hennes foreldre. Jens og faren var begge gårdbrukere på Sætre øvre i Oppegård.

 

Erik Willemsens far var Willem Eriksen (og han skal ha kommet fra Skiptvet) og var i 1704 blitt gift med enken etter forrige eier av Sætre (Aslak Persen Nøstvedt). Hennes navn har jeg ikke funnet.

 

Det jeg nå søker å oppklare er hvem denne Willem Eriksen fra Skiptvet var?

 

Videre hvor konen til Jens Eriksen Sætre kom fra - hennes navn var Karen Larsdatter (f.ca. 1733-37, død Oppegård 19.12.1821.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Per Otto Egeberg Asak

Abigael Jensdatter f 1775. Sætre  i Oppegård d.1822 på Nord-Bjerke,(bygdebok for Kråkstad) Kråkstad var min tippoldemor. Fra hennes foreldre har vi felles aner.

Villum Eriksen Nøstvedt blei i 1701 gm. Kari Olsdatter, enke etter Aslak Pedersen Nostvedt. Kari Olsdatter var datter til Gunhild Mikkelsdatter og Ole Halvorsen Huseby i Lier.Kari Olsdatter døde 1735. Bygdeboka for Lier skriver at Gunhild Mikkelsdatter var datteren til fogden Mikkel Nilsen, men det viser seg at dette er feil.  Bodil Moum Børsting (som har jobbet med slekt i Lier skriver til meg, brev datert 21.3 1999) har undersøkt dette nærmere og mener at Gunhild f.ca 1645-47 er datter til Mikkel Håkonsen Tranby i Lier, f. ca.1611 d. 1693 gm. Ragne Henriksdatter.

Faren til skal da være  Håkon Mikkelsen Øvre Nedre Sørsdal nevnt tidligst 1604 seinest 1644 var iflg Moum Børsting gm. Gunhild Johannesdatter. Mikkel Håkonsen. Mikkel, som seinere blei gift til Tranby eide part i Sørsdal ( 1 fjerding) og i 1641 eide Mikkel også 20,5 lpd. korn i Tranby.

 

Når det gjelder Villum Eriksen er han sønn til Erik Torkildsen Skog i Skiptvedt. Jeg mener det finnes en tråd om slekten på Skog (også i Middelalderforum). Jeg har i farten ikke funnet det. men slekta kan føre sine aner tilbake til 1500-tallet. jeg veit også at slektsforsker Atle Langekiehl har jobbet med slekta på Skog.

 

mvh POEA

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjørn Piro

Dette var mange interessante opplysninger fra deg Per Otto, så du skal ha mange takk. Jeg ser du skriver at Abigael var født i 1775, men jeg har i mine papirer at hun ble døpt 5.12.1773 (se kirkebok for Nesodden).

 

Jeg gikk inn i Nesodden kirkebok for å finne dato for dødsfallet til Kari Olsdatter (kona til Willum Eriksen Sætre) siden du oppgir at hun døde i 1735. Jeg finner henne for øvrig ikke. Jeg sjekket da for sikkerhets skyld hele tidsrommet 1709-36, men fant verken Kari eller ektemannen Willum Eriksen. Kan det tenkes at årstallet du refererer til er det året skiftet etter damen fant sted, og at hun lot holde skifte i levende live? Først i kirkeboka for Nesodden 1709-49 er det dessuten et alfabetregister over fødte, døde, viede osv. og der står verken Willum eller Kari oppført. Så kanskje døde de først etter 1749? Vet du noe om dette?

 

Siden du stammer fra Abigael vil jeg også spørre deg om du har noen opplysninger om morens slekt? Alt jeg vet om henne er at hun døde 19.12.1821, 84 år gammel, ergo født ca. 1737. Ved FT. i 1801 oppgis alderen hennes til 68 år, ergo født ca. 1733. Jeg tror hun må være fra et annet kirkesogn siden jeg heller ikke finner vielsen i kirkeboken for Nesodden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Per Otto Egeberg Asak

Dine korrigeringer er nok riktige. Mine opplysninger kommer fra bygebok for Kråkstad( inkl. Ski) og bygdeboka for Ås, og fra min avdøde mor (Mariea9, som igjen fikk det fra sin tante som også hette Marie Egeberg. Kari Larsdatter Sætre finner jeg fra folketellingen 1801, oppgitt alder 68 år, og det stemmer bra med oppgitt alder ved hennes død 84 år.

 

Hennes opphav har jeg ikke funnet. Et spor må være at det trolig er fra hennes slekt hun kaller opp det spesielle navnet Abigael.

Abigael forekommer på Holstad, Nordby i Ås se Ås bd.2 fra side 311 og utover.

 

Men det gjenstår mer gransking for å få det bekreftet.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.