Gå til innhold
Arkivverket

Bevaring av gamle dokumenter


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg vet ikke om det er det rette forumet å rette spørsmålet til. Hvis det ikke er rett forum, så vennligst flytt til rett forum.

 

Det gjelder gamle papirer fra den andre verdenskrig. Jeg og mor er spurt om å bidra med dokumenter til et prosjekt. Papirene vi har er noe skrøpelige.

 

Hvordan kan vi best beskytte og oppbevare dem? Tenkte å kopiere dem også slik at vi har dobbelt sett like dokumenter. Har hørt om at sollys ikke er bra. Ikke fuktighet heller. Har hørt om romtemperatur.

Jeg har også hørt noe om syrefritt, men vil vite mer om det jeg lurer/spør om.

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei.

 

Takk. Leste nå denne tråden. Der blir det nevnt syrefrie konvolutter, syrefrie papiromslag liggende i arkivesker. Kaldt innemiljø, ikke stuetemperatur. Har fått ordnet slik at jeg får snart i posten konvolutter for bevaring av gamle dokumenter.

Det er hyggelig hvis Riksarkivet kan svare på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi viser til spørsmålet ditt av 25.08.2016 og nytt innlegg av 26.08.2016. 

 

Det er definitivt en god ide at dere ikke låner ut originalene, men tar digitale kopier og låner ut disse i istedenfor. Papiret fra 2. verdenskrig er av dårlig kvalitet og inneholder mye ligning og sur cellulose. Det er derfor svært lyssensitivt og også sensitivt for endringer i luftfuktighet og temperatur.

 

For å beskytte originalene bør dere legge dem i omslag og eske av god kvalitet som tilfredsstiller ISO 9706, http://www.arkivprodukter.nohar gode Klug omslag og esker i ulike format. Disse eskene vil sørge for et godt mikroklima for papirene og også bidra til å nøytralisere syre og sure gasser fra/i papirene. Dokumentene bør helst ligge i esken og ikke stå, esken bør plasseres et sted i huset med mest mulig jevn temperatur og luftfuktighet dvs. ikke kjeller eller loft og  ikke i nærheten av et vindu.

 

Håper dette kan være til nytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.