Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre og søsken til Anna Nilsdatter Skauen f.ca 1819,d.før 1865 Nes på Romerike?


Thore O.Haugerud
 Del

Recommended Posts

Hun ble gift med John Andreas Rasmussen Tovhus f.1815

 

Folketelling 1865 for 0236P Nes prestegjeld Johan Andreassen

 


 

De ble gift før 1846

Nils Marius Andreassen er registret født i 1845.

 

Se:


 

Mvh

Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gifter seg 28. november 1845:
Jon Andreas Rasmussen Mørdre 30 år og Anne Nilsdatter Rachestad 24 år.
Forlovere er Rasmus Jonsen og Nils Jacobsen.

 

Fra Raumnes historielags avskrifter: http://www.raumneshistorielag.org/?page_id=801

 


Liste over gårder omtalt i bygdebøkene Nes på Romerike: https://www.nes-ak.kommune.no/no/Hovedmeny/For-turist/Om-Nes-kommune/Bygdeboker/

 

Rakkestad er omtalt i bind 3: Nes på Romerike. 3: Gardshistorie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en Anne f. 27/11-1820 med foreldre Nils Jacobsen og Anne Maria Amundsdatter Bergsødegaard i konfirmasjonslistene for 4. oktober 1835.
(De har også en Nils f. 19/5-1824 som konfirmeres i 1835.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen Anne f. 10/11-1818 med foreldre Nils Kristensen og Birthe Olsdatter Mørdre blir konfirmert 7/10-1832, (men bruden skulle være 24 år i slutten av 1845).  Ellers har jeg ikke funnet flere aktuelle i Nes.


(Blir opptatt fram til sent i kveld nå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne-Lise nok en gang !

 

Det som er oppgitt som forlovere er nok deres fedre.

 

Anne`s foreldre var da Nils Jacobsen og Anne Maria Bergsødegaard ( oppgitt som Bergeie I Udenæs ved dåpen til broder Nils den 07.06.1824 )

 

I Nes bygdebok, bind V, side 723 om Tolvhus under Nordre Mørdre står det at Johan Andreas Rasmussen f.1815, var g.m. Anne Nilsdatter fra Skauen ca. 1819-1855.

 

Var foreldrene husmenn på plassen Skauen under ? når hun ble født ?

Bodde foreldrene på Rachestad da hun ble gift eller jobbet hun kanskje på denne garden da hun giftet seg ? :unsure:

 

Mvh

Thore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun kanskje var i tjeneste på Rakkestad da hun giftet seg. Har blitt villedet av dette før..

 

Skauen er ikke én plass, men flere.

 

"Det store skogområdet mellom delet mot Sør-Odal i nord og nordøst, mot Eidskog i øst og Aurskog i sør kalles kort og godt Skauen. Plassene som er spredt rundt i området, ligger "pa Skauen". Fra Årnes er det en 40 km etter bilvegen om Rakeie fram til Netmangen ved Odalsdelet. Veger går det fram til de fleste plasene nå. Flere av dem er likevel blitt nedlagt i de siste åra."

 

Nes på Romerike, bd. 4, s. 330.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 48 år gammel husholderske hos John Andreas Rasmussen i 1865. Hun er vel Annes søster?

 

Hun skal være født i 1817 ca.

 

I konfirmasjonslisten 7/10-1832 finner jeg Aase Marie Nilsdatter f. 15/3-1818 med de samme foreldrene - nå på Bergseie.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fant du antar jeg.

.
Anne Nilsdatter døde 36 år gammel 7. januar 1855 i barselseng, tredje dag etter nedkomsten. Bostedet var Vestre Mørdre-eie.
Akershus fylke, Nes, Fenstad, Udenes i Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Døde og begravede 1855, Side 319
Permanent bilde-ID: kb20060307020706
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060307020706
 


.

(Jeg tror presten mener i sitt 36. år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,- den har jeg ikke sett.

 

Vi ser at foreldrene til Anne har bodd på Bergeie ( Bergsødegaarden, Udenæe i en lang periode ). Det bør stå noen disse i Nes bygdebok.

Jeg ligger på utenlansk IP adresse og får derfor ikke åpnet disse bøkene,- så fint om noen kan ta en sjekk.

 

Moren hennes ,-

Anne Maria er født på Hovi i 1785 og er datter av Amund Nilsen Tveten f.ca.1760 og Åse Hansdatter Rakkestad f.1749 Rakkestad d.1789 og gift med Iver Svendsen Hovi i 1.ste ekteskap. 

 

Mvh

Thore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bøkene og fant ikke noe om dem på Bergsødegården.

 

På s. 15 i bd. 3 om Rakkestad står det om Åse Hansdatter.

 

Hans Embretsen Øvre Valstad 1696-1766 var først gift med enken Åse Olsdatter Grinder 1664-1738. Ingen barn. Hans Embretsen fikk eterhvert kjøpt odels- og innløsningsretten til Rakkestad. Han var også eier av Ingeborgrud som han solgte i 1739.

 

Hans E. giftet seg igjen med Marte Hansdatter Østre Røtnes, f. 1707. Barn: Marte 1740-1809 gift med Sven Iversen Arnestad, bodde først i Vormsund og senere på Arnestad, Hans 1743-1804 (se nedenfor), Inger f. 1744, Tora 1747-1809, gift med Nils Gundersen Finskot, Åse 1749-1789, gift med Iver Svensen Hovin.

 

Hans Embretsen ble etterfulgt av sin sønn Hans Hansen 1743-1804, gift 1. gang med Anne Aslaksdatter Brustad 1750-1773. (Fikk en datter som døde som spebarn.)

 

Annen gang ble Hans Hansen gift med Anne Kristensdatter Øvre Valstad 1754-1824. Barn: Hans 1780-1822, Anne 1783-1806, Inger f. 1785, Marte Sørine f. 1787, gift med Hans Pedersen Nordre Vormnas, Åse 1792-1807.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.