Gå til innhold
Arkivverket

Bjørn Steinfinnsen (Øyer) - hva er kilde?


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet en nettside (http://www.hobbygutta.no/MAYA/webtrees/individual.php?pid=I2336&ged=MayaLillemoen) som gir noen navn som jeg ikke har funnet ellers. 

 

Steinfinn (Steffen) LiSøndre (? - 1623) g.m. Anne Bjørnsdatter (? - ?)

 

Bjørn Steinfinnsen (? - ?) g.m. Gjertrud NN (? - ?)

 

Anne Bjørnsdatter Li (1623-1674)  Hun er jeg kjent med.  Skulle være kone til Samuel Frandsen Bø (1616-1676)

 

Er det noen som vet hvor disse opplysningene kommer fra?  Nettsiden gir ingen kilder som jeg kan se.  Jeg prøvde å sende en beskjed til e-post addressen på nettsiden men fikk ingen svar.  Jeg tenkte det var kanskje et skifte, men jeg vet ikke om det finnes skifter så gamle.

 

Jeg er interessert fordi jeg lurer på om Anne Bjørnsdatter Li kunne være søster til Steffen Bjørsndatter Li (1616-1686).

 

Takk

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I manntall 1664-1666 finner jeg Christopher Frandsen og Stephen, begge 50 år gamle, på Li søndre i Øyer:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=Bd05MT60&gardpostnr=6&merk=6#ovre

 

Hedmark, Oppland fylke, , Manntall nr. 6 (1664-1666), Protokollside, Side 4-5
Permanent bilde-ID: ft10051005111013
 
Her finner jeg en gårdskatalog(historie) for Øyer som er utarbeidet av avdøde Tore Vigerust:
 
"28. Li søndre .

1607 Liid 2e., 1 ort forinng, 2 alb ledinng (foring og utfarleding av kannike- preste- herremenns- og jordeiendes bønder)

1610 Oluff Lid, leilending

1611 Oluff Liidt

1612 Olluff Lidt

1613 Olluff Liid

1614 Olluff Liid

1623 Liid Biörn, ½ dr fouring, 8 alb. leding (herremenns- kannike- prestebols- og odelsgods)" 

 

Finner også dette: 
Oppland fylke, Annen kilde nr. 1.2 (1624-1625), Dokumentside, Side 12, høyre side: her står det vel Liid, Biørn (?)
Permanent bilde-ID: jo10041103251013
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe,

 

Mange takk for alle opplysningene.  Manntallet fra 1665 hadde jeg, men de andre var godt å få med.  Jeg har også en tingsak fra 1683 som gir Steffens etternavn som Bjørnsen.  Og så står det der at hans foreldre hadde gården før ham.  Så det burde være ganske sikkert at denne Bjørn som du finner i 1623 var far til Steffen som var der i 1665.  (Steffen ble født omtrent 1615.)

 

Vennlig hilsen,

 

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.