Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp til vielse i Gamle Aker - Kan det stå Finland?


Marianne Flåto
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg forsøker å finne ut hvor mine barns tippoldefar kommer fra. Den eneste kilden for fødested jeg har er vielsen mellom Gustav Adolf Eriksen og Inger Marie Andersdatter 31. august 1884. (nr 58)

Jeg finner lite og ingenting om Gustav Adolf før dette. Han oppgir at han er "Sømand/Matros" Året etter dør han av Cirrhosis (skrumplever?) (gravlagt 04.01.1886 - Trefoldighetskirken) og etterlater sin nye kone og sønnen Karl Georg (som er født på Rikshospitalet 11.06.1885) på et halvt år på Ruseløkka.

 

Jeg tenker på skjebnen til Inger Marie. Hun hadde en uekte sønn på ti år. Så blir hun gift med en mann som året etter dør av skrumplever. Når folketellingen for 1885 blir gjennomført har hun vært enke i fire dager og sitter igjen med en "uekte" sønn og et farløst barn.

 

Familien har alltid trodd at denne greina opprinnelig kom fra Sverige, men...

Jeg leser brudgomens fars navn "Erik Ankeria" og med google-søk (og mange andre søk) dukker det opp finsk språk, og man havner i/omkring Turku-området. (Jeg er elendig i finsk, så jeg håper jo egentlig at det skal være en enklere løsning på dette som jeg bare har oversett :)

 

Spørsmålet er: Hva står det under fødested for brudgommen Gustav Adolf Eriksen?

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20060928050514 

 

mvh

Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står Jia(?) Sokn, Finland, men jeg forstår ikke hvilket sokn det skal være..? 

Her er en oversikt over finske socken: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Socknar_i_Finland

.

Finsk søkeside med oversikt over alle forsamlinger: http://hiski.genealogia.fi/hiski?se

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på søkesiden Anne-Lise henviser til, at det er et sokn som heter Ii. I de videre opplysningene om det soknet står det at gamle navn er Ijo, Ijå. Jeg søkte på døpte der ved navn Gustav Adolf og far Erik, og da kom det fram en Gustav Adolph som var født 8.12.1841 med far Erik Angerias og mor Greta. Det ser vel ut som en mulig kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Tusen takk begge to :) Mine barn er finske, og jeg har fått to nye problem jeg kan kose meg med :)

Mvh

Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.