Gå til innhold
Arkivverket

Savnet i Sarpsborg 1909


Svein Roar Nygård
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Min oldefar, gårdbruker og lensearbeider Johan Nilsen (Borgen) født 12.11.1864 i Skiptvet og døpt 26.12.1864 i Skiptvet kirke kom ikke hjem fra jobb i nærheten av Sarpefossen en dag i 1909. Han bodde med hustru Anette Syversdatter og 8 barn på Jelsnes i Tune.

 

Mulig det kan være han som er omtalt i "Sarpen" 27.4.1909 (vedlagt fil). Resten av familien flyttet til Eidsberg og Skiptvet. Han ble ikke funnet opplyste hans yngste datter før hun døde.

 

Saken er vel sannsynlig registrert hos lensmannen i Tune, men jeg kan ikke finne han i dødsfallprotkollen eller kirkeboken for Tune.

Hvilken protokoll(er) kan jeg bestille/leite i, event. om dere kan slå opp?

 

Når er det sannsynlig han ble erklært død og i hvilken protokoll bør jeg leite?

 

Med vennlig hilsen

 

Svein Nygård

Eidsberg


Hei!

 

Min oldefar, gårdbruker og lensearbeider Johan Nilsen (Borgen) født 12.11.1864 i Skiptvet og døpt 26.12.1864 i Skiptvet kirke kom ikke hjem fra jobb i nærheten av Sarpefossen en dag i 1909. Han bodde med hustru Anette Syversdatter og 8 barn på Jelsnes i Tune.

 

Mulig det kan være han som er omtalt i "Sarpen" 27.4.1909 (vedlagt fil). Resten av familien flyttet til Eidsberg og Skiptvet. Han ble ikke funnet opplyste hans yngste datter før hun døde.

 

Saken er vel sannsynlig registrert hos lensmannen i Tune, men jeg kan ikke finne han i dødsfallprotkollen eller kirkeboken for Tune.

Hvilken protokoll(er) kan jeg bestille/leite i, event. om dere kan slå opp?

 

Når er det sannsynlig han ble erklært død og i hvilken protokoll bør jeg leite?

 

Med vennlig hilsen

 

Svein Nygård

Eidsberg

 

post-9708-0-88242500-1472638782_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer som forsvant kan være problematiske å spore også i arkivene. Lensmenn og politi hadde varierende måter å arkivere slike saker på, noen saker ble rett og slett liggende i årevis for tilslutt å forsvinne. I skifterett og domstoler var utgangspunktet en lov om forsvunne og andre fraværende personer av 12.10.1857. Det kunne bli en sak om dødsformodning, men vi har erfaring for at nokså ofte ikke ble noen slik sak. Også slike saker er vanskelig å spore, de kunne komme opp mange år etter forsvinningen.

 

Viktige sporsettere i søk om forsvunne personer kan være opplysninger i forbindelse med senere dødsfall til personer den forsvunne hadde arverett etter. Opplysninger gitt i forbindelse med eventuelt nytt ekteskap for den etterlatte kan også være nyttige.

 

Arkivene etter Tune lensmannskontor, Sarpsborg politikammer, Moss fogderi og påtalemyndighetens justisprotokoller kan være særlig aktuelle i letingen etter stoff. Arkivsakene fra aktuelle år er tilgjengelig for bruk på lesesal. Som et utgangspunkt for videre søk bringer vi Tune lensmannskontor, Justiskopibok 1:118ff. a1.pdfa2.pdf (vi har delt filen i to på grunn av størrelsesbegrensninger for enkeltfiler her)

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.