Gå til innhold
Arkivverket

Noe som kan tyde dette skjøte fra 1910


bente marit trovåg
 Del

Recommended Posts

Et forsøk fra meg: 

 

 

Skjøte

 

Undertegnede Hans Hansen Bø der

er Eier af Brugs N: 16 under gards N:65 Bø i Os (... ... ) 2.64 sælger

skjøter og overdrager herved til min Broder

Hans Hansen Bø en parsel af ....

ovennævnte Eiendom der ved .... ... ...

... ... 29 Marts 1910 ... ...

"Nybø" for en Kjøbesum af Kr. 50 - femti Kroner

der er meg udbetalt. 

.... .... Parsel følger ingen

Rettigheder udenfor de i ...

Marker. Parsellen der overdrages fri for pengeheftelser 

skal for eftertiden tilhøre(?) min Broder Hans Hansen

Bø og Efterkommere

og forbliver jeg hans Hjemmelsmand efter Loven.

 

Bø den 6. august 1910

 

Til vitterlighed 

1d? T. B                                Hans Hansen Bø

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver jeg òg. Kursiv er mine kommentarer:

 

Undertegnede Mons Monsen Bø der er Eier af Brugs N: 16 under Gard N: 65 Bø i Os Thinglag af Skyld Mark 2.64 sælger skjøter og overdrager til min Broder Hans Monsen Bø en Parsel af min ovennævnte Eiendom der ved Skyldsætningsforretning afholdt 29 Marts 1910 har faat Navnet «Nybø» for en Kjøbesum af Kr. 50 – femti Kroner der er mig udbetalt. Med den her tilskjødede Parsel følger ingen Rettigheder udenfor de i Skyldsætningen beskrevne Marker. Parsellen der overdrages fri for Pengeheftelser skal for Eftertiden tilhøre min Broder Hans Monsen Bø og Efterkommere som retmessig Eiendom og forbliver jeg hans Hjemmelsmand efter Loven.

Bø den 6 August 1910

Til vitterlighed

??? Mons Monsen Bø

 

 

side 2:

 

1. Mindelig Udskiftning, hvorved Gaarden Bøs Ydergændser ere vedtagne og beskrevne, afh. 26/9.1835

2.Udskiftning over Gaarden nedre Eides Ind- og Udmark, hvorved tillige Grændserne mod Grd. Bø m. fl. Gaarde ere beskrevne, f(?)r. 9/4 1902.

3. Obligation fra Mons Monsen til Os Privatbank for 3000 Kr. m. P. i Hovedbr. Bruk 16, (nok samme som forkortelsen markert med (??) over og nedenfor, men ikke klart å tyde disse. Kanskje «skr» – skrevet? Eller «sfr» – skyldforretning?) 21/4 1906.

4. Udskiftning over Grd. Lyssands Indmark, indehold. Best. ang. Vei, Gjerdepligt m.M-, og hvorved tillige Grændselinien mod Grd. Bø og Hauge er regulered og beskrevne; (??) 13/3 1907.

5. Paategning paa den under 3. anmeldte Obligation for yderligne laante 250 Kr; (??) 20/9 1907.

6. Skyldsætning over en fra B.Nr-16 til Hans Lauritz Monssen udskilt Parcel, given B.Nr 30 Skyld 2 Øre af G. Nr 65 Bø uden Rettigheder udenfor sine Grændser afh. 29/3., (??) 13/4 1910 Sælgeren Ret til at lede Grøftevand til Parcellens Grændse, og Kjøberen pligter at lede det videre over sin Eiendom. Indhegningspligt paahviler Parcellen.

7. Udredelse til Os Sognepr. Embede, hvoraf efter Fordeling paa denne Parcel Kr 0-03 aarlig; (??) 19/8. 1903 

 

Så en uleselig underskrift.

 

Alt dette med forbehold om feil ;-)

 

Og formateringen ble dessverre besynderlig, men kløner ikke mer med dét på denne tid av døgnet :-)

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.