Gå til innhold
Arkivverket

Personaliasamlingen på Riksarkivet. En spennende og viktig kilde


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Kari Thingvold tipset NSF om denne samlingen, og etter å ha sett igjennom noe av materialet er jeg enig med Kari om at dette er en viktig kilde.

Ved besøk på RA sist uke fikk jeg blant annet fotografert 47 dokumenter om min egen slekt Wangensteen som jeg ikke visste fantes. Utrolig morsomt.

Samlingen er meget omfattende. Den består av 23 hyllemeter.

 

Kari Thingvold har fotografert noe:

Alsbach

Cramer

Helm

Linde

Rein/Nannestad

Ross

 

Dere kan lese om hele innholdet her alfabetisk sortert på slektsnavn http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000000440216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove, hva var kriteriet for å bli nevnt i denne Personaliasamingen?

 

Hei Olaf

 

Dette er hva RA skriver om samlingen:

 

Innhold

Samlingen inneholder originalt og kopiert materiale av personalhistorisk interesse. Samlingen inneholder arkivsaker av både offentlig og privat proveniens fordi de tidligere ble lagt hit i fleng. Her ligger f.eks. enkelte dokumenter fra Stattholderarkivet og skifteforretninger fra Generalauditørens arkiv. Deler av private personarkiver kan man også finne her. Innholdet er ordnet og registrert etter navn på slekter som blir dokumentert,og som mer tilfeldig kan betegne arkivskapere. Mesteparten av materialet daterer seg til 1700- og 1800-tallet. - Personalia utgjør med sine 22 hyllemeter den største av alle samlingene.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Arkivportalen har man tilgang til arkivkatalogen for Personaliasamlingen både i pdf og i søkbar form. Her kan man få et første overblikk over hvilke slektsnavn som er representert i samlingen:

 

http://arkivportalen.no/arkiv-web/ArkivportalArkivEksportRapportGenServlet?id=no-a1450-01000000006177&xslt=arkivlisteArkivportal.xslt&mimeType=application%2fpdf

 

http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000000440217&aktivArkivFane=underliggende

 

Håper lenkene funker. Det tar litt tid!  :mellow:

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.