Gå til innhold
Arkivverket

Hvor mye informasjon kan man finne?


Kristin Eiklid
 Del

Recommended Posts

Jeg har bare drevet med dette litt. Jeg har funnet noen slektninger, og kommet litt lenger bakover i historien. Det er gøy. Men det er ikke helt som på TV og "Hvem tror du at du er"...

 

Mitt spørsmål er da, hvor mye kan vanlige folk som meg finne? For de i dette programmet finner jo frem til alt mulig rart om de personene det gjelder. Er det fordi de har tilgang til eksperter, eller er det faktisk mulig for en amatør å finne like mye? Ja, ikke i første omgang så klart, men med tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare drevet med dette litt. Jeg har funnet noen slektninger, og kommet litt lenger bakover i historien. Det er gøy. Men det er ikke helt som på TV og "Hvem tror du at du er"...

 

Mitt spørsmål er da, hvor mye kan vanlige folk som meg finne? For de i dette programmet finner jo frem til alt mulig rart om de personene det gjelder. Er det fordi de har tilgang til eksperter, eller er det faktisk mulig for en amatør å finne like mye? Ja, ikke i første omgang så klart, men med tiden?

 

Dette avhenger av hvor mye du vil arbeide med dette, og du er også avhengig av litt flaks. Men har du begge deler så skal du komme tilbake til 1700-tallet

 

Når det gjelder programmet "Hvem tror du at du er" så skal jeg gi det et eksempel:

 

En dyktig slektsforsker arbeidet 8 timer hver dag i en hel måned for å finne informasjon som tok to (2) minutter å presentere på TV.

 

Sa jeg noe om tålmodighet og tid? :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk. Det er altså mulig å finne for en vanlig person om man har lyst, og tid... :) ?

Selvfølgelig!!

 

Men ikke forvent at du finner alt og alle. Det er helt naturlig at det stopper innimellom, men det som er fasinerende med denne hobbyen er at plutselig så kommer løsningen og svaret.

For min del finner jeg fortsatt nye ting etter å å gransket i over 40 år.

 

Dette er etter min mening den mest spennende hobbyen i verden!!! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler dennne hobbyen inn i to faser

 

  1. Finne fødsel, dåp, konfirmasjon, ekteskap og død. Dette kan være forholdsvis enkelt, men også komplisert. Men hva sier disse dataene? Jo de sier ikke noe om personen bak dataene, og når du har funnet disse dataene så tror jeg du vil vite mer, og da kommer du til fase to
  2. Hvor bodde personen, Hva arbeidet han med? Hva eide han når han døde. (Det siste sier mye om hans liv).

Alt dette er det oftest mulig å finne ut av med systematisk og metodisk forskning. Tidkrevende? JA. Morsomt? JA.

 

Husk at vi lever i det eneste landet i verden hvor disse dataene er lett og gratis tilgjengelige. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er gøy. For en nybegynner er det litt overveldende og fremdeles noe uoversiktlig - mange steder å søke.  Hvor finner du informasjon om hva folk eide? Det er sånn jeg bare har funnet sporadisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eigedomsinformasjon finn du t.d. mykje av i pantebøkene. Her er det ført inn eigedomsoverføringar (skjøter), lån med pant i eigedom m.v. Pantebøkene finn du skanna på digitalarkivet. I tillegg har vi ved nokre årstal oversikter over eigarar av fast eigedom gjennom matriklar. Ein del av desse er òg tilgjengeleg på digitalarkivet. Folketeljingane kan òg gi informasjon om eigarskap til eigedom.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder eiendom så kan finne mye mere informasjon via kartverket.  Et av mine case var å finne eiere av en eiendom så langt tilbake som mulig og fant derigjennom alle i familien som hadde vært eiere.  Det gjorde det lettere å finne de dette gjaldt i andre kilder. Utskrift fra "gammel grunnbok" bestilte jeg tilsendt og der var det mye "snaks" dvs. detaljer om deling, rettigheter og ikke minst pant. Dette forteller mye om økonomi og relasjoner.

 

http://www.kartverket.no/eiendom/eiendomsinformasjon/hva-er-tinglyst/

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.