Gå til innhold
Arkivverket

Gammelt spørsmål, Ole O. Stenberg og Karen Andersdtr. til USA 1890


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nok tidligere satt inn spørsmål om disse, men prøver igjen etter ny henvendelse fra USA

Noen som kan hjelpe? Mvh. Ole

 

 

 

Thank you so much for your reply. I found these inquiries on the Arkiverket Riksarkivet Og Statsarkivene. It is from 2008 so quite a while ago. I can’t read Norwegian and am not sure if there is useful information about Ole and Carrie. We live in an area with a denser Norwegian population and I was hoping to find someone at church who could translate these inquiries for me. If you could tell me what it says, I would be very thankful.

Nancy

Guest_Ole P. Gamme_*

 

Skrevet 19 November 2008 - 11:44

Jeg viser til innlegg 64366. Ole O. Stenberg/Steinberg og Karen Andersdtr. skal i. flg. folketellinger i USA og oppl. fra etterkommere ha utv. 1890, mest sannsynelig fra Oslo. De skal være gift i Norge i 1889, født 1861 til 1863. For å finne ut hvem de var og hvor de kom fra i Norge, kan emigrantprotokollene kanskje gi opplysninger. I den søkbare databasen på Digitalarkivet fra Kristinia 1871-1930 finnes 4003 emigranter i året 1890. Det skal være flere tusen andre som også reiste dette året, men som enda ikke er lagt inn i basen. Så vidt jeg forstår er disse protokollene mikrofilmet, og finnes i Statsarkivene. Er det noen som skal besøke Statsarkivet, og som kan se om Ole og Karen er registrert som utvandret i 1890, vil etterkommere i USA være svært takknemmelige for opplysninger om hva som ev. er oppgitt som Heimstad. Mvh. Ole.

 

#2 Guest_Nina Möller Nordby_*

Gjest

Skrevet 19 November 2008 - 22:15

Lenke Du kan jo pröve å fölge denne karen videre. Ole Olsen på gården Stenberg i Hurdal. 1 år i 1865

 

#3 Guest_Jon Torp_*

Gjest

Skrevet 19 November 2008 - 22:23

Ole!Er du brennsikker på at familien i USA har lest og fått med seg alle opplysningene som står i Oles death certificate og naturaliseringspapirer?jf. mitt innlegg nr. 5 og 8 her: Lenke

 

#4 Guest_Åse Kristiansen_*

Gjest

Skrevet 19 November 2008 - 22:55

Den Ole som er nevnt i nr.2 er døpt Ole Martin Lenke Kirkebøkene for Hurdal dekker ikke Vigde i 1889 så jeg kunne ikke søke etter vielsen.

 

#5 Guest_Jon Torp_*

Gjest

Skrevet 19 November 2008 - 23:16

Han som er nevnt i innlegg 2 er født 3 mars 1865.Han utvandret til North Dakota. Der er han å finne med foreldrene og senenere med kona i folketellingene. North Dakota death Index sier:STENBERG, MARTIN O Death 19. Oct 1946 Cass county. MALE 81 YearsBorn 8 March 1865(Her er nok 3 tallet feillest som et 8-tall).

 

#6 Guest_Ole P. Gamme_*

Gjest

Skrevet 19 November 2008 - 23:36

Hei. Nina og Åse, det er riktig som Jon sier, denne Ole Kristian utv. 1881 med foreldre og søsken. Jon, det må være noe feil i opplysningene fra USA (ikke første gang!) Jeg har skumlest alle scannede vielser i 1889 for Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark, Oppland og Buskerud, uten resultat. Godt vi har fått raskere internet! Her er noe av det som sto i mailen fra oldebarnet: I finally located the World War I (U.S. army) draft registration card of Ole and Carrie Stenberg's (Steinberg ?)son Selmer, and he listed Christiania as the residence of his father.I do have some records. Would you like to have them summarized via email, or do you want copies by mail? I have the death certificates for both Ole and Karen and several censuses from Minnesota and Washington state (USA).Those censuses list their children. All of them are born in the USA. I have surmised that they lived in Iowa in February 1892 where a daughter was born. This appears to be their first child. Censuses can give a lot of information, but the US 1890 census which might have helped me was destroyed by fire. But from a census, I have the information that they immigrated to the USA in 1890.The 1900 U. S. Census for Minnesota tells that they were married 11 years. They must have left Norway (1890) soon after they married.Both Stenberg's died in Washington State - Pierce CountyCarrie Stenberg's death certificate tells this information: Date of birth: May 11, 1861 - a later census gives DOB as 1861 Name of father: Andrew Peterson Died: December 1, 1924Ole O. Stenberg's death certificate gives this information: No date of birth - age given as 64 yrs. Occupation: Rancher A census gives Ole's date of birth as May 1863 Please advise me - and I appreciate more than I can say your offer of help. Vel, det ser ikke ut til at jeg kan hjelpe, trenger fortsatt hjelp fra dere. Jeg har sendt mail og spurt om det ikke var flere opplysninger på døds sertifikatet til Ole, farens navn burde stått der, men det gjør det jo ikke bestandig. Mvh. Ole.

 

#7 Guest_Jon Torp_*

Gjest

Skrevet 19 November 2008 - 23:58

Ole!Dette var nyttig. Det kan være klokt å få kartlagt om etterkommerne virkelig har lest naturaliseringspapirene.Det virker jo ikke slik.....Nøkkelen til mysteriet kan ligge der.

 

#8 Guest_Jon Torp_*

Gjest

Skrevet 20 November 2008 - 00:51

I Selmers papirer fra 1917 står det at faren hans var født 'near Christiania' - det betyr garantert ikke i Kristiania. Hva 'nær' betyr i denne sammehengen?Tja......Omtrent hele Østlandet skulle jeg tro.

 

#9 Guest_Carsten Schanche_*

Gjest

Skrevet 21 November 2008 - 08:58

Ingenting er umulig, men dette er ikke langt unna. Hvis jeg søker på Karen Anders. f. 1861 /- 1 år og ser på Akershus/Østfold/Oslo og Hedmark i 1865 med far som heter Anders Peder., får jeg en kandidat:[url="http://www.arkivverk...side=-210>Lenke?Ole Evensen, dagarbeider fra Stenberg i Vang, født 1862 på Holeie i Vang som sønn av Even Mikkelsen, gifter seg med Karen Embretsdatter Bergsveen, født 1864 som datter av Embret Trondsen. Patronymene stemmer ikke med opplysningene fra USA, men fornavnene Ole og Karen er riktige, og navnet Stenberg passer godt.Paret får en datter Agnes, født 16.juni 1890 på Bergsveen - Lenke - se nr 22 blant Kvindekjøn.Karen ble født i Romedal 29.september 1864 av foreldre Engebret Trondsen og Hellene Olsdatter, selveierfolk på Bergsveen - Lenke - se nr 135.Og her er Oles dåp i Vang - Lenke - se nr 146. Ole ble født 23.november 1862 utenfor ekteskap. Moren var pigen Agnete Olsdatter Hoelseie østre, og som barnefar ble utlagt Ungkarl og tjenestedreng Even Mikkelsen Hoel østre. Dette var morens annet leiermål og farens første.Her er Ole Evensens konfirmasjon i Vang i 1877 -

 

#12 Guest_Ole P. Gamme_*

Gjest

Skrevet 22 November 2008 - 10:46

Hei Tore. Ole Evensen og Karen Embretsdtr. fikk en sønn, Harald, 22.11.1892, dpt. 10.6.1893. Så det er nok ikke disse vi leter etter. Mvh. Ole.

 

#13 Guest_Tore S. Falch_*

Gjest

Skrevet 22 November 2008 - 13:05

Da avskriver vi Ole Evensen Hols-eie/Stenberg/Bergsveen fra Vang og Romedal som kandidat.Navnekombinasjonen Ole Stenberg er ikke av de aller sjeldneste - dét vet jeg; S'en i navnet mitt står for Stenberg, og min oldefar het, ja nettopp, Ole Stenberg! (Men med mindre han fikk en sønn i svært ung alder som familien ikke har visst om, er nok ikke han den Ole Stenberg'en vi leter etter...!)

 

On Aug 31, 2016, at 2:50 PM, Ole Gamme <olegam@online.no> wrote:

 

 

Hello Nancy.

 

I don't remember I have had an inquiry about Ole and Karen Stenberg.

Where did you find it?

 

I think this is Ole O. Stenberg, born mai 1863 (1900 Census), died Feb 5. 1928 in Pierce Co., WA and

Carrie P. Stenberg, born Dec 27, 1862 (from a family tree on Ancestry.com) died Dec 1, 1924 in Pierce Co. WA.

 

I see they where married in Norway 1889 and emigrated 1890.

 

It is different family trees on Ancestry.com but I can not see any of them have found the place they were born or left in Norway.

I'm sure they not are from Hadeland.

 

Do you have any other information about their background?

 

Ole P. Gamme.

 

 

 

 

 

 

-----Opprinnelig melding----- From: Site Administration - Hadeland Lag

Sent: Wednesday, August 31, 2016 2:51 AM

To: Ole Gamme

Subject: FW: From the Lag Website

 

Passing this along :)

Beautiful fall like day today here in the Northwoods. Some of the leaves

are turning already! Goodness the summer does roar on by ....

 

-----Original Message-----

From: Nancy Holmseth [mailto:rainy@bevcomm.net]

Sent: Tuesday, August 30, 2016 7:16 PM

To: siteadmin@hadelandlag.org

Subject: From the Lag Website

 

To Ole P Gamma,

I saw some of your inquiries about Ole and Karen (Carrie P.) Stenberg on one

of the Norwegian genealogy lists from back in 2004. Olga Stenberg Wynn was

my great grandmother, Ole and Carrie my gr gr. grandparents. Do you have

any information on their origin in Norway? I am at a loss as to what their

names were before they changed them to Stenberg.

Thank you for your consideration,

Nancy Holmseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole O Steinberg

Head

United States Census, 1900

birth:
May 1863
Norway
residence:
1900
Rockwood & North Germany Townships Sebeka village (pt.), Wadena, Minnesota, United States
immigration:
1890
 
spouse:
Carry P Steinberg
children:
Martine Steinberg, Olga Steinberg, Salmen Steinberg, Anna Steinberg

 

View the original document. 

Carry P Steinberg
United States Census, 1900
Name Carry P Steinberg Event Type Census Event Year 1900 Event Place Rockwood & North Germany Townships Sebeka village (pt.), Wadena, Minnesota, United States Gender Female Age 38 Marital Status Married Race White Race (Original) W Relationship to Head of Household Wife Relationship to Head of Household (Original) Wife Number of Living Children 4 Years Married 11 Birth Date Dec 1862 Birthplace Norway Marriage Year (Estimated) 1889 Immigration Year 1890 Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Norway Mother of how many children 5
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE Ole O Steinberg Head M 37 Norway Carry P Steinberg Wife F 38 Norway Martine Steinberg Daughter F 8 Iowa Olga Steinberg Daughter F 6 Minnesota Salmen Steinberg Son M 3 Minnesota Anna Steinberg Daughter F 1 Minnesota

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9Q3-1XB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter man sammen informasjonen fra alle disse debattene, så er det et familienavn dere ikke har lett etter: Sternburg kan på norsk ha vært Sternberg? Det er et familienavn som fortsatt eksisterer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Fint at du fant igjen temaene 64366 og 64467, Ann-May, det klarte ikke jeg. Fortsatt ikke fortrolig med omleggingen her.

Jeg lurer på et ektepar som utv. 4.4.1890 fra Hurdal til Nocton Mills?

Ole Olsen, 27 år og Karen Olsdtr.,27 år, utv. med sønnen Oscar, 2 mnd.

De ble gift 21.3.1889 i Hurdal,

Ole Olsen, f. 1864 i Sørlidsbråten i Kongsviker, far: Ole Torstensen.

Karen Pauline Pedersdtr., f. 1863 i Feiring.

 

Fant en Karen Pauline f. 27.12.1862, uekte, far ungkar Peder Johannesen og pike Helene Hansdtr.

Karen ble konfirmert 30.10.1877, da er faren oppgitt til Peder Christiansen.

Oscar ble født 21.1.1890 på Knain i Hurdal.

Oscar kan ha dødd tidlig, neste barn Martine født 1891/1892?

 

Jeg tror jeg må gi meg med dette, hvis ikke andre har synspunkt på dette, eventuelt kan finne danne familien i USA.

Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette fra USA i dag:

 

I have the Stenberg family bible. It mentions an Oskar. I can't read Norwegian but will copy it for you. Also, in some of the state census's, it say she gave birth six times and had five living children. I can't tell you how happy I would be if this was my family. I am hoping to find living cousins. In July I was fortunate to be able to stay with my Swedish cousins in Heberg Sweden. My cousin was in contact with them and we were able to connect. My grandfather was from Rolfstorp, Sweden and my grandmother was from Kronoby Finland. My daughter and I stayed in the house where she was born.

Tak! thank you again for your help!

Nancy Carlsson Holmseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.