Gå til innhold
Arkivverket
Rune Thorstensen

Slektsnavnet Balchen, stadig til besvær.

Recommended Posts

Rune Thorstensen

Som noen sikkert har fått med seg har jeg i perioder forsøkt å skaffe oversikt over slekten Balchen. Og for dem som måtte være interessert, er det bare å søke på stikkordet Balchen i alle forum .

Det begynner å bli en stund siden jeg holdt på  med slekten, men iblant søker jeg fremdeles etter nye skudd på stammen.

Interessen vokste da jeg fant Torbjørn Balchen død i Bergen 26.12.1848, 33 år gammel. Like etter fant jeg Marthe Balchen død 28.12.44 år gammel. Jeg syntes jo det var merkelig at jeg hadde klart å overse dem tidligere.

Jeg fant etterhvert ut at der også var en Samson Olsen Balchen, og i 1815 tellingen fant jeg Torbjørn og Samson som brødre, sønner av Ole Olsen og Marthe.

I den militære undersøkelseskommisjonen 1804-05 i Bergen finner jeg Ole Olsen Bolken, Voss.

Blant vigde i Voss finner jeg Ole Olsen Bolken og Marthe Pedersdtr. Ygre/Øgreid gift 07.09.1789.

Dermed var veien kort. Det som så ut som nye skudd på Balchen treet, ble til Bolken og deretter til Bulken v/Voss.

Dette var bare et lite eksempel på hvor lett det er å la seg lure, om man ikke gjør en grundig jobb med å sjekke ulike kilder mot hverandre. Og jeg slapp å få flere grå hår på hodet av stadig nye Balchen spirer.

:-)

Endret av Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.